בניית קישורים: מעל 25 שיטות שבאמת עובדות

  1. ראשי
  2. קידום אורגני
  3. בניית קישורים: מעל 25 שיטות שבאמת עובדות


ייתכן שיבוא יום בו גוגל לא יתחשב בקישורים נכנסים; אבל עד שהיום הזה יבוא – אנחנו יודעים בדיוק מה נותן כאן עבודה.

מאת: עמית אדלר

אם יש רכיב אחד שבלעדיו עדיין קשה לקדם ביטויים תחרותיים, הרי שמדובר בקישורים. אומנם זה לא הרכיב היחיד, וחשוב לציין שכוחו אינו מה שהיה פעם, אבל גם כיום הוא בעל משקל חשוב (בייחוד בקידום בעברית).

החוכמה היא תמיד לפעול בהתאם לפלטפורמה ממנה אתם מקבלים כל קישור. אז קצת לפני פירוט הטקטיקה, הנה רגע קט של אסטרטגיה עם כמה כללי אצבע:


חובה לגוון במקורות הקישורים ובטקסט העוגן
(ולפעמים גם בלי טקסט עוגן כלל), לא לדחוף יותר מדי בכוח ולדעת גם לוותר לפעמים כשזה לא משתלם ועלול להציב את האתר בסיכון. לא לשכוח להוסיף את שם העסק בקישור מדי פעם; זה תורם ומחזק את כמות אזכורי המותג (וגוגל עוקב גם אחרי זה).

רצוי מאוד לקבל ולהשיג קישורים אדיטוריאליים – כאלו שמשולבים בגוף התוכן – ולהשתדל להימנע מקישורי רוחב בפוטר ובסרגלי צד (אם כי יש מקרים בהם מותגי ענק השתמשו בשיטה הזו גם ב-2017 ודרסו את כל המתחרים שלהם, כי גוגל מוותרת למותגים; אבל לא כדאי לעשות ניסויים על אתרי לקוחות).

נכון שתמיד עדיף לקבל קישור Do Follow, אבל לא לשכוח שחלק משם המשחק (גיוון, גיוון, גיוון) הוא שיהיו גם קישורי No Follow. גם הם תורמים את חלקם למשוואה, לכן אל תפסחו עליהם. ממילא רוב התגובות בבלוגים ובפורומים הם NF, כך שתמיד תוכלו לגוון.

אומנם בעולם הקידום השחור גם קישורים לא רלוונטיים וסמכותיים עושים את העבודה, אבל מכיוון שבקידום אתרים לבן עסקינן – ההמלצה היא להשתמש באתרים רלוונטיים לנישה המדוברת. אפשר להרחיב את היריעה כמובן, ולהשתמש באתרי תוכן רחבי היקף; אבל ברור ומובן שלא נוציא קישור לאתר קזינו מאתר של מאפים.

ככלל רצוי להשיג יותר קישורים איכותיים מאשר באיכות ירודה, אם כי גם אלו מהסוג הירוד נחוץ לרענון הגיוון. כלומר יותר קישורים מתוכן רלוונטי מאשר קישורי פורומים, תגובות ואינדקסים. אפשר לבדוק את איכות האתר המקשר באמצעות כלים כגון ahrefs או semrush וכן להשתמש בסימילאר ווב להערכת הטראפיק.

לפני שפונים להשגת קישורים, מומלץ להשקיע את הזמן ולחשוב מי קהל היעד שלנו. אם אנו מקדמים אתר בתחום התיירות, קהל היעד של האתר הוא אומנם אנשים המחפשים טיסות וחבילות נופש, אבל קהל היעד להשגת קישורים איננו אף אחד מאלו. מדוע? מכיוון שאף אחד מאלו אינו יכול או רוצה לקשר אלינו. לפיכך קהל היעד להשגת קישורים שונה בתכלית מקהל היעד העסקי. אם נחזור לדוגמת אתר התיירות, הקישורים האיכותיים ביותר שנוכל להשיג יגיעו מאתרים נוספים בתחום התיירות. כמובן שלא נזניח גם את שאר סוגי הקישורים, כפי שיפורטו להלן.


מכיוון ששום מדריך (מקיף ככל שיהיה) לעולם לא יוכל לכלול את כל השיטות האפשריות של בניית קישורים, ריכזתי כמה שיטות מועדפות במיוחד.

1. מאמרי-אורח

בשיטה זו צריך להשקיע באיתור מקורות רלוונטיים ובבירורים האם ניתן לשלוח מאמרים-אורחים, אך בסופו של דבר זו בהחלט שיטה טובה. גם פה חשוב לזכור שקישור מגוף התוכן משפיע משמעותית יותר מאשר קישור-קרדיט מסיום המאמר, אך שניהם לגיטימיים.

גוגל יודע לברור את התבן מהמוץ, ומאמרים באיכות ירודה לא ייספרו ואולי אפילו יזיקו. כשאתם מציעים פוסט אורח, חשבו מראש על נושא מעניין ורלוונטי לקהל היעד של האתר המארח. צרו תוכן מעניין שגם מספק ערך מעשי כלשהו, עד כמה שניתן – טיפים לביצוע, מקרי חקר מעניינים, מאמר דעה שמעורר דיון וכן הלאה.

בא לכם לפרסם בבלוגים הגדולים בעולם בתחום שלכם? המאמר הזה באתר יזמניק יעזור לכם.

2. החלפות קישורים

השיטה הידועה והמוכרת – אני מקבל קישור X מאתר A, ואתר A יקבל קישור Y מאתר B (רצוי מאוד בנושא אחר לגמרי). מומלץ שכל החלפת קישור תשולב עם יצירת עמוד חדש, כי שילוב של קישורים בתוכן קיים סתם כך עלול להיראות חשוד.

לפעמים זו שיטה מהירה מאוד, ולפעמים האיטיות מייסרת – תלוי על מי נפלתם בהחלפה. בגדול זו אחת השיטות המומלצות להשגת קישורים, מכיוון שאתם נחשפים לארסנל גדול של אתרים שאחרת לא הייתם מגיעים אליהם.

3. יחסי ציבור באינטרנט

אתם עובדים עם משרד יחסי ציבור או שיש באפשרותכם לפרסם עצמאית באתרי החדשות והתוכן הגדולים? הרווחתם.

כל ענקי התוכן הם הזדמנות מצוינת לקבל חשיפה, וכמובן גם קישורים לאתר. אף אחד לא יסרב למאמר בדה מרקר או בהאפינגטון פוסט, וכל מילה נוספת מיותרת. אומנם זה עולה כסף, אבל זה בהחלט משתלם בסופו של דבר.

אפשר גם לפנות פנייה יזומה לעיתונאים ולכתבים העוסקים בנישה שלכם (בדרך כלל פרטי ההתקשרות שלהם מופיעים באתרי החדשות והתוכן בסמוך לכל כתבה, או בדף יצירת קשר). כמו כן בישראל יש אתר שנקרא Scooper, המציע בתשלום את פרטיהם של כל העיתונאים והכתבים בארץ.

אם אתם פועלים בנישות בחו"ל, אפשר להיעזר ברשימות של עיתונאים, כתבים ובלוגרים באתרים מובילים (כמו למשל הרשימה הזו של כתבים בתחום הטכנולוגיה). בהקשר לעיתונאים וכתבים בתחומים מוגדרים, אפשר להיעזר בשירות החינמי שמציע אתר הענק HARO – אתם מציעים אייטמים לעיתונאי / כתב בתחום הרצוי, ואם הוא רואה שזה מתאים לו הוא יוסיף את האזכור והקישור לכתבה שהוא מכין.

4. פורומים ואתרי שאלות-תשובות

כבר ראיתי כמה וכמה מקרים בהם שילוב נכון ורלוונטי של קישורים בפורומים, מביא לא רק כניסות לאתר אלא גם לידים. אז רגע לפני שאתם רצים להספים כל פורום אפשרי, כדאי לזכור שצריך להשתמש בשיטה הזו במינון נמוך יחסית.

חובה לפעול בפורומים רלוונטיים לנישה המדוברת, ואסור להוסיף קישורים מתוך טקסט עוגן. תמיד תשלבו קישורים חופשיים ללא טקסט, שיהיו חלק מתוכן מילולי כלשהו בנוסף. דוגמאות לפורומים פעילים מאוד בישראל – fxp, hwzone, prog ואחרים.

אם אתם עסק או מותג מוכר, לפעמים יהיו מצבים בהם אנשים ישאלו אודותיכם בפורום כלשהו. זו ההזדמנות שלכם לענות ועל הדרך להוסיף גם קישור לאתר. איך עושים זאת? בהמשך המאמר.

5. קבוצות ודפי פייסבוק

לרשתות חברתיות אין השפעה ישירה על מיקומים אורגניים, אבל גם השפעה עקיפה היא השפעה בסופו של דבר. לעסק יש דף פייסבוק? ודאו שהוא יהיה פעיל ומעניין, ושלבו מדי פעם קישורים רלוונטיים גם לאתר שלכם (כשזה מתבקש מתוכן הפוסטים שאתם מפרסמים).

קבוצות פייסבוק הפכו לפורומים החדשים של המאה ה-21. קבוצות פתוחות (Public) נסרקות גם בתוצאות של גוגל, אם כי הן כמעט לא מופיעות בתגובה לחיפושים. למרות זאת יכולה להיות להן השפעה אורגנית כלשהי, וודאי שהן משמשות מקור טראפיק לאתר.

כאן צריך לפעול בזהירות ולדעת לשלב את הקישור הנכון, בזמן הנכון. לדוגמה: אם מישהו שואל איך עוקבים אחרי החיפושים הפנימיים באתר, אפשר לענות לו עם קישור למאמר רלוונטי שכתבתם.

facebook

6. בניית קישורים שבורים

מצאתם אתר בנישה שלכם שיש בו קישור שבור שלא פועל? ידעו את מנהל האתר, ועל הדרך הציעו לו פוסט / מאמר שכתבתם באותו נושא בדיוק, ושאתם מאמינים שייתן ערך לגולשי האתר. אם הצלחתם, קיבלתם את הדבר הכי קרוב לקישור טבעי שיש.

השיטה הזו מצריכה מעקב, התמדה וזמן, ואחוזי ההצלחה שלה מועטים יחסית. צריך גם לאתר את הקישורים השבורים (אפשר לעשות זאת עם תוספי כרום כגון Check My Links לעמוד בודד, או Broken Link Checker לדומיין שלם), גם להציע למנהל האתר אופציה להחלפה ולחכות שיסכים, וגם להכין מאמר דומה שיחליף את הקישור השבור.

טיפ של אסף כהן – סרקו את האתר ממנו אתם רוצים לקבל קישור. מצאתם קישור פנימי עם שגיאה בכתובת הדומיין? (websen במקום websem) – קנו את הדומיין השגוי ועשו ממנו הפניית 301 אל האתר שלכם (מקור: AskPavel).

7. תגובות באתרים ובבלוגים

חלקכם אולי מרים גבה כרגע, ויהיה זה בצדק – כי בגדול תגובות בבלוגים עשויות להיחשב כספאם דה לה ספאם. אבל כאשר מגיבים לעניין ומשלבים את הקישור הרלוונטי והנכון (למרות העובדה שהוא יתויג אוטומטית כ-NF), תהיה לכך השפעה בסופו של דבר.

חשוב מאוד שהדבר יבוצע ידנית. שימוש בתוכנות אוטומטיות עלול להזיק לכם (גם בעידן שבו הפינגווין פחות מעניש ויותר מתעלם). יש אתרים ובלוגים שנותנים להוסיף קישור כחלק משם המגיב, ובאלו שלא – ניתן לשלב קישור בתוכן התגובה עצמה. כאשר אתם מוסיפים קישור כחלק מהשם שלכם, אל תעשו זאת מטקסט-עוגן של הביטוי המקודם – זה ספאם טהור. פשוט כתבו את שמכם.

מומחה ה-SEO ניל פאטל אפילו כתב מאמר על "איך הרווחתי 25,000 דולר מ-249 תגובות". אומנם ההשפעה הישירה על אורגני היא מינורית, אבל בסופו של דבר זה עוד מקום חינמי לקישורים שיכולים להביא לכם תועלת. ראיתי את זה קורה בכמה וכמה מקרים מניסיוני המקצועי.

8. ריגול אחר מתחרים

מתחרים תמיד יש ותמיד יהיו. החוכמה היא לדעת מדוע הם הצליחו לעקוף אותנו.

פשוט משתמשים באחד או יותר מהכלים הזמינים לבדיקת קישורים. השלישייה הטובה ביותר היא ahrefs.com, majestic.com וכן semrush.com, כאשר ahrefs הוא הטוב ביותר (לדעתי). מכניסים את כתובת האתר המתחרה, בודקים מהיכן הוא מקבל קישורים ועושים reverse engineering לקישורים שלו.

9. קניית קישורים

אומנם כשמדובר בקידום אתרים בעברית אפשר להסתדר גם בלי, אבל קניית קישורים הפכה למעשה לפריט חובה בארסנל של (כמעט) רוב אנשי ה-SEO (מי יותר, מי פחות).

יש מספיק מציעי-הצעות למיניהם שמסתובבים בקבוצות מסוימות, ומוכרים מאמרים בעשרות או במאות שקלים באתרי תוכן פעילים ובעלי סמכות. אומנם לא תמיד מדובר באתרי החדשות והתוכן הגדולים, כמו בסעיף 3, אבל גם אתרי התוכן הבינוניים והקטנים בהחלט תורמים את חלקם לגרף הקישורים של האתר.

טיפ של ניר לוי, מומחה לקידום בינלאומי – הציבו קישורים בעמודים קיימים שכבר צברו ותק וסמכות בגוגל. בדרך כלל מדובר בשירות בתשלום, אבל זה פועל גם בזירות התחרותיות ביותר בחו"ל (מקור: AskPavel).

10. קישורי דרושים

זו אחת מהשיטות האהובות עליי אישית לבניית קישורים, מכיוון שהיא דרך מצוינת ליצירת קישורים יעילים, רלוונטיים ועל-סף הטבעיים.

מכיוון שרוב האתרים שאנו מקדמים (אם לא כולם) שייכים לעסק כלשהו העומד מאחוריהם, כמעט לכל עסק שכזה דרושים עובדים מדי פעם בפעם.

זו ההזדמנות שלנו כאנשי SEO לנצל את העובדה הזו, ולפרסם מודעות דרושים בפורומים רלוונטיים ובאתרי דרושים פתוחים. לצד תיאור המשרה והדרישות, נקפיד גם להוסיף קישור לאתר (בלי טקסט עוגן, שלא ייראה חשוד).

wanted-ad

11. תוכן Ego Bait

הטריק פשוט – פונים לכמה אנשי מקצוע מובילים בנישה שלכם ומבקשים לראיין אותם. אלו שהסכימו יקבלו מכם שאלון (אפשר בקובץ וורד, אפשר בגוגל דוקס) וישלחו אותו חזרה אליכם עם התשובות.

לאחר שריכזתם את כל השאלות והתשובות לכדי מאמר אחד, אל תשכחו לתת קרדיט לכל אחד מאנשי המקצוע + קישור לאתר הבית שלו. אפשר לעשות גם ראיונות עם מומחים, כאשר כל מומחה מקבל עמוד נפרד וייחודי לו – שיטה שהצליחה יפה מאוד אצל איש ה-SEO דניאל זריהן וגם בפרויקט "מדברים שיווק דיגיטלי – TVM". מובטח לכם שהמומחים שראיינתם ישתפו בכל הכוח. כי בינינו, מי לא אוהב להשוויץ בעצמו?


סוג נוסף של קישורי אגו
שנפוץ בשנה-שנתיים האחרונות נקרא "קישורים מזויפים" – אתר א' כותב ביקורת מהללת על אתר ב', מקשר אליו ומקווה שאתר ב' יזכיר אותו בעמוד "כתבו עלינו" כזה או אחר. כמובן שכדי לקבל את מלוא האפקט צריך לבחור בקפידה על מי כותבים, ורצוי שיהיה זה עסק או ארגון שאכן יש לו עמוד בו הוא שמח לציין מי כתב והמליץ עליו. אז מדוע זה נקרא "קישור מזויף"? משום שיש כאלו שאומנם כותבים ביקורת מהללת, אבל את הקישור הם מתייגים כ- nofollow, בתקווה שמנהלי אתר ב' לא ישימו לב.

12. רכישת דומיינים ותיקים והקמת רשת אתרי לוויין

לכאורה השיטה פשוטה – מאתרים דומיין ותיק ובעל סמכות שלא חודש, רוכשים אותו ומשתמשים בו לצרכינו. אפשר להקים עליו אתר חדש (רצוי שיהיה באותו תחום כמו האתר הקודם – אפשר לברר זאת בארכיון האינטרנט), ואפשר גם להפנות אותו ב-301 לאתר שאותו רוצים לקדם.

מה היתרון כאן? מדובר בדומיין ותיק וסמכותי, שכבר צבר קישורים נכנסים ממגוון רחב של מקורות. כמובן שכדי להגיע לדומיינים שכאלה צריך להשקיע לא מעט זמן, ויש לקחת זאת בחשבון. לעיתים העיסוק הזה עלול להתגלות כמייגע, והוא בהחלט לא מתאים לכולם. קחו זאת בחשבון.

כמה ממקדמי האתרים הבולטים והמוצלחים ביותר בישראל בשנים האחרונות, מעידים מניסיונם על יעילותה של רשת אתרי לוויין בקידום אורגני. הנה הטיפים של עשהאל דרייר בנושא אתרי תמיכה; שווה להקשיב לו.

13. אתרי נישה

אתרים העוסקים בנושאים נקודתיים כמעט תמיד יהיו איכותיים יותר מאתרים כלליים. אם יש לי עסק בתחום הקונדיטוריה, רצוי מאוד שאקבל קישור מאתרים העוסקים באוכל או אפילו בנושאים משיקים כגון לייף סטייל.

כמובן שהכול צריך להיות בהקשר הנכון. אתר בנושא מלגזות יכול לקבל קישור מאתר של יצרן עוגיות בעמוד כגון "הספקים שלנו", משום שהוא מספק שירות לעסק הנדון. למרות זאת עדיף להיצמד יותר לאתרי נישה רלוונטיים.

הנה כמה דרכים שיעזרו לכם למצוא אתרים דומים לשלכם:

1. אתר Buzz Sumo – מקלידים נושא או כתובת אתר ומקבלים אתרים רלוונטיים (הגרסה החינמית מוגבלת). כמו כן ניתן להשתמש בשירותי מחקר נוספים בתשלום כגון Ahrefs ואחרים.

2. אופרטור related בגוגל – אומנם זה פחות יעיל, אבל לפעמים אפשר למצוא פנינים של ממש. מחפשים בגוגל את כתובת האתר שלכם או של מתחרה בצורה הבא: related:www.website.com ומקבלים אתרים דומים באותה נישה.

3. משפיענים בנישה שלכם – אפשר להשתמש בהצעות של לינקדאין וטוויטר; כמו כן גם באז סומו שהוזכר בסעיף 1 מאפשר למצוא אושיות דיגיטל בתחומים הרצויים לכם, להציע להם מאמר איכותי ולזכות בקישור, באזכור או בשניהם.

4. וכן הלאה – חיפוש בגוגל יכול להשריץ לכם מאות מאמרים שעוסקים בנושא.

14. גוגל לעסק שלי

אומנם גוגל לעסק שלי (או בשמותיו הקודמים גוגל מפות / גוגל פלוס) מאפשר לייצר רק קישורי NF, אבל מכיוון שפרופיל GMB צף גם בתוצאות האורגניות ומייצר כניסות לאתר ושיחות טלפון לעסק, אסור להתעלם מחשיבותו. אומנם אין לכך כמעט השפעה מבחינה אורגנית, אבל לדעתי לשום עסק אסור לוותר על GMB מכיוון שהוא מייצר חשיפה שמתחרה גם במותגים הכי גדולים. חובה בקידום אתרים מקומי / לוקאלי.

15. סרטוני וידיאו

גם פה ההשפעה לא משתווה לכוחם של קישורים אדיטוריאליים מאתרי תוכן, אבל לא סתם יש תחום שלם שנקרא קידום סרטוני וידיאו (VSEO). אז אם יש לכם אפשרות לייצר סרטונים מעניינים לעסק, אל תפספסו – הקימו ערוץ יוטיוב ממותג ופעלו לפי ההנחיות במאמר הזה.

מומלץ להעלות את הסרטונים בנפרד גם בפייסבוק, למרות שאין להם כמעט שום חשיפה בתוצאות גוגל. זה תמיד עוזר גם לשיווק שלכם בפייסבוק.

promoted_videos_img

16. מעקב אחר אזכורים

חפשו את שם העסק שלכם בגוגל (רצוי במרכאות, כדי לדייק).

כמה פעמים הוא מופיע באתרים כאלה ואחרים, בלי קישור לאתר הבית?

שווה לעבור אחד-אחד על אזכורי המותג האלה, ולבקש בנימוס ממנהלי האתר לקשר אליכם. כדי שלא תפספסו מעתה והלאה, עשו לעצמכם התראות בגוגל Alerts על שם המותג, וכך תקבלו הודעה בכל פעם שמישהו מזכיר אתכם. טריק מעולה לקבלת קישורים לאתר.

בהקשר הזה כדאי לדעת שלא רק קישורים עוזרים לקידום – גם הוספת אזכורים בלבד יכולה לסייע ל-SEO, בעיקר כשמוסיפים אותם באתרים ותיקים וסמכותיים.

17. מעקב אחר תמונות

אם יש לכם תוכן ויזואלי מקורי שאתם בעצמכם יצרתם (לא תמונות מאגר), זו הזדמנות מצוינת להשיג עוד כמה קישורים על הדרך. הנה שתי הצעות הגשה:

א) בהנחה שיצרתם תוכן ויזואלי מעניין ומיוחד, מן הסתם יהיו אנשים שירצו לשתף אותו. ככה זה בני אדם – המוח סורק לפני שהוא קורא, במהירות גדולה פי 60,000 אם נדייק. אינפוגרפיקות שולטות בתחום הזה, אבל גם מאגר תמונות ייחודי שלכם יכול לעשות את העבודה.

ב) חיפוש תמונות בגוגל מאפשר לכם לזהות מי השתמש בתמונות שלכם בלי רשות. במקום לאיים בתביעה על הפרת זכויות יוצרים, אפשר פשוט לבקש להוסיף קרדיט וקישור לאתר. כמובן שכל זה צריך להתבצע באישור הלקוח, מכיוון שיש לכך גם השלכות משפטיות.

18. אתרי אינדקס

דפי זהב, בזק 144, איזי ושאר אפשרויות – כל אלו מאפשרים לפתוח כרטיס עסק ולפעמים גם להוסיף קישור לאתר. חשוב להקפיד לציין את שם העסק, את הכתובת ואת הטלפון בדיוק כפי שהם מופיעים באתר ובגוגל לעסק שלי, כדי שתהיה התאמה מלאה (גוגל הוא עדיין מכונה, עם כל הכבוד).

אל תתפתו לכל אינדקס שנקרה בדרככם. השתמשו בעיקר באינדקסים הגדולים והמוכרים, וחפשו גם אינדקסים נישתיים המרוכזים בתחום מסוים. למשל, חפשו בגוגל "אינדקס אדריכלות" ותמצאו אתרים טובים בהם ניתן להוסיף את העסק – saf.co.il, architecture.org.il וכן הלאה. על אותו משקל אפשר למצוא גם מקומונים ואתרים נוספים שמציעים אינדקס עסקים בחינם.

19. שימוש במייל

לכאורה הדבר הכי לא רלוונטי, בטח ובטח כשאין לו השפעה על תוצאות החיפוש.

אז נתחיל מהסוף – ייתכן שלמיילים יש השפעה כלשהי על מיקומים; זאת מכיוון שגוגל עוקב אחרי התוכן בג'ימייל (ואפילו יש להם פטנט על זה). ניוזלטרים תקופתיים, שאינם ספאם, יכולים להיות סמן טוב לאיכות. הרי מי שנרשם מרצונו החופשי לקבלת ניוזלטר מעיד על איכותו של השולח, שבעקבות כך עשוי ליהנות ממיקומים משופרים.

אבל גם אם נצא מתוך נקודת הנחה שלמיילים אין השפעה על מיקומים, אל תשכחו להוסיף קישור לאתר שלכם בחתימת המייל (ורצוי עם UTM כדי שתדעו בדיוק מתי הגיעו אליכם מהמייל). לפחות יש לכם מקור נוסף וחינמי לקישור, גם אם ישיר ולא אורגני.

20. קישורים טבעיים

כן, אומנם זה יותר נדיר אבל זה יכול לקרות ואכן קורה.

לדוגמה: באתר שאנו מקדמים מצאנו כמה קישורים טבעיים לתוכן שיצרנו, פשוט מכיוון שהוא ענה על שאלה רלוונטית בתחום. כיף לגלות שמקשרים אליך בלי שביקשת.

אם יצרתם תוכן מרתק, מעורר דיון, מצחיק או אחר – יש סיכוי שמישהו יקשר אליו. כמובן שצריך לדעת איך לגשת לדבר כזה, במיוחד אם מדובר בקידום של תחומים "לא להיט" כגון הדברה או איטום.

מהו התוכן הטוב ביותר לשיתופים ולקישורים? חברת Buzz Sumo בדקה מיליון מאמרים, וסידרה אותם לפי כמויות השיתופים והדומיינים המקשרים. מאמרים בפורמט של רשימות הם בין המוצלחים ביותר מהבחינה הזו ("10 טיפים להדברה טבעית שלא הכרתם", "7 הבלוגים הכי טובים בשיווק"), ואחריהם מגיעים מאמרי הדרכה ("כך תרוויחו כסף מטופס 106", "יוגה בלי לשבור עצמות: המדריך למתחילים"), סרטוני וידיאו, אינפוגרפיקות (שדורשות השקעה גם מבחינה ויזואלית, יש לזכור) ועוד.

puzzle-link

21. אתרי קופונים והנחות

מציעים הנחה או קופון למשתמשים שלכם? פרסמו את ההצעות המיוחדות שלכם באתרי קופונים, ועל הדרך הוסיפו גם קישור לאתר, שם העסק וטלפון. קחו בחשבון שלפעמים זה כרוך בתשלום.

22. שיטת גורד השחקים

שיטת Skyscraper מיוחסת לבריאן דין, מומחה קידום אתרים מחו"ל, והיא בעצם המשך של סעיף 8 (ריגול אחרי מתחרים). בודקים מי האתרים המתחרים בכם בתוצאות החיפוש, ואיזה עמוד בדיוק הוא זה שמופיע בתוצאות הראשונות.

אחרי שהבנתם את מהות התוכן בעמוד, שימו לעצמכם כמטרה לכתוב מאמר מקיף, ארוך ומקצועי יותר. ברגע שתצליחו לעשות זאת, סיכויי המאמר החדש גדולים יותר להחליף את המאמר שמצאתם קודם לכן. אותו דבר ניתן לעשות גם עם אינפוגרפיקות.

23. תוכן אינטראקטיבי

תוכן אינטראקטיבי יכול לגלם בתוכו סוגי תכנים רבים – מחידונים וכלים ייחודיים כגון מחשבונים ועד סרטוני 360 וכן הלאה. מכיוון שההשקעה ברוב הסוגים היא גבוהה (גם מבחינת זמן ובטח שמבחינת עלות), ההמלצה שלי היא להשתמש בפלטפורמות קיימות שמציעות תוכן אינטראקטיבי. אחת מהפלטפורמות הללו היא Playbuzz – חברה ישראלית שמאפשרת להכין חידונים ושאלונים אינטראקטיביים. כל חידון שכזה ניתן אחר כך להטמעה באתר עצמו, וכן לשיתוף ברשתות החברתיות – להגדלת החשיפה.

דוגמאות לשאלונים שאנשים אוהבים לענות עליהם: זהו את המדינה לפי המאכל הלאומי שלה; 20 דברים כנראה לא ידעתם על X; האם תוכלו לזהות את המדינה לפי אטרקציה אחת וכן הלאה. בהנחה שהטמענו את החידון באתר לאחר שהוכן, העמוד שבו הוא הוטמע יוכל להפוך לאחד העמודים המבוקשים באתר – ולפיכך יקשרו אליו באופן טבעי (אפשר לכלול אותו גם באסטרטגיית הקישורים שלנו). בהחלט שווה לנסות.

24. מאמרים בלינקדאין

לכל בעל פרופיל אישי בלינקדאין יש אפשרות לכתוב מאמרים ולקבל חשיפה. אומנם הקישורים הם NF ואין באמת יישור נורמלי ושפוי לצד ימין בעברית, אבל מדי פעם אפשר להשתמש בפורמט הזה וליהנות מקישור חינמי ממקור חזק.

25. בניית קישורים בשכבות

מהות השיטה היא לייצר שכבות של קישורים, כאשר כל שכבה מחזקת את האחרת – ורק אחת מהן מקשרת ישירות לאתר הראשי (Tier Link Building, Cascading Link Building).

אפשר להגיד שזה סוג של המשך לסעיף 12 אודות הקמת אתרי תמיכה.
לדוגמה:

שכבה 1 – קיבלתי קישור ממאמר באתר כלכליסט.
שכבה 2 – כעת אני מקשר אל הכתבה באתר כלכליסט מאתר תוכן אחר. בכך אני מחזק את המאמר של כלכליסט, שבתורו מחזק את הקישור אל האתר שלי.
שכבה 3 – כעת אני מקשר אל האתר בשכבה 2 מתוך אתר אחר, לדוגמה בלוג רלוונטי, אתר מאמרים או אתר תגיות.

אפשר לעצור בשכבה השלישית ואפשר להשקיע יותר ולייצר שכבות רבות, שכל אחת מהן בתורה מחזקת את האחרת – עד שמגיעים לאתר העיקרי.

26. אתרי מאמרים

אתרי מאמרים הייתה שיטה נפוצה לקידום טרם עדכון פנדה ב-2011, שהפך אותם לכמעט לא רלוונטיים כיום. למרות זאת אפשר להשתמש בהם בצורה מתונה, מספר פעמים בודדות עבור כל אתר, ובשום פנים ואופן לא להפוך אותם למקור הגדול והיחיד שלכם לקישורים. כמו כן הם יכולים לשמש מקור טוב לשכבת קישורים שלישית או רביעית, אם אתם בונים קישורים בשכבות (ראו סעיף קודם).

27. קישורי קרדיט

ראו הוזהרתם מראש, השיטה הזו עלולה להיות בעייתית מכיוון שבדרך כלל מדובר בקישור-רוחב שרץ על כל האתר (למשל: קישור פוטר, קישור ווידג'ט וכן הלאה). השיטה הזו טובה בעיקר לנותני שירותים, כגון בוני אתרים או ספקי SEO, שמוסיפים קישור בתחתית האתר המקודם – וגם אז צריך להיזהר ולעקוב אחר שינויים מרגע הוספת הקישור. אם אתם בספק לגבי ההשפעה השלילית האפשרית של קישור מסוג כזה, אבל לא רוצים לאבד את הפרסום והטראפיק הפוטנציאלי – פשוט תייגו אותו כ-NF.

סוג נוסף של קישורי קרדיט יכול להגיע מדף בודד באתר של לקוח, שמעיד עליכם כנותן שירות מקצועי. לכל עסק יש נותני-שירותים או ספקים שהם בעצמם עסקים עם אתרים – נצלו זאת לטובת קישורים לאתר הלקוח שלכם. אם אתם שותפים במיזם כלשהו גם אז קישור-קרדיט מתוך עמוד השותפים יהיה בהחלט רלוונטי.

28. גוגל האקינג (Google Hacking)

בכל שאילתת חיפוש בגוגל ניתן לשלב אופרטורים, שמסייעים לנו לדייק ולקבל את מה שרצינו. הנה כמה אופרטורים בסיסיים לדוגמה (אחרי כל אופרטור יש להוסיף נקודתיים):

site – מציג את כל העמודים בארכיון של גוגל.
inurl – חיפוש בכתובת העמוד.
intitle – חיפוש בטייטל של העמוד.
intext – חיפוש בגוף התוכן בעמוד (ללא תגיות מטא).
inanchor – חיפוש בתוך קישורים.
filetype – חיפוש סוג קובץ.

אופרטורים שהם סימנים בלבד (כאן אין צורך להוסיף נקודתיים):

מינוס (-) – לא להציג את מה שנמצא צמוד לסימן.
מירכאות (" ") – חיפוש מדויק.
כוכבית (*) – חיפוש טקסט לא ידוע.
מטילדה (~) – חיפוש מילים נרדפות.
OR – או זה או זה, אבל לא שניהם.

זה בהחלט לא הכול ויש עוד כמה עשרות אופרטורים שכאלה (הנה רשימה די גדולה באתר מוז).


איך זה עובד תכלס?

נניח שאנו רוצים לראות את כל העמודים הסרוקים באתר מסוים, אבל ללא סאב דומיינים ובלי קובצי PDF או וורד. השאילתה שנציב בגוגל תהיה:

site:www.website.co.il -inurl:pdf -inurl:doc

אם נרצה לראות גם סאב דומיינים, פשוט נוריד את www מהמחרוזת:

site:website.co.il -inurl:pdf -inurl:doc


הנקודה היא ששילוב נכון של האופרטורים הללו, יכול לעזור לנו למצוא גם אפשרויות חדשות לקישורים. 
לדוגמה, נניח שאנו רוצים למצוא אתר בחו"ל בתחום העסקי, שמקבל מאמרים אורחים לפרסום.

נוכל להתחיל עם חיפוש כזה:

allintext:business "write for us"

ואריאציה נוספת על אותו חיפוש:

allintext:business "guest posts"


דוגמה נוספת
– אם אנו רוצים להגיב בנושא איכות הסביבה אבל רק בבלוג שנמצא באתר אקדמי, נוכל לחפש כך:

site:ac.il intitle:בלוג intext:"איכות הסביבה"

כדי לוודא שאכן נגיע לבלוג שמאפשר תגובות (לא כולם מאפשרים), אפשר להוסיף למחרוזת שלמעלה:

intext:תגובה OR intext:הגב

האפשרויות רבות, כמעט אינסופיות אם יורשה לי להגזים. הכול תלוי בשאלה מה מחפשים וכמה יצירתיים אנו.

רגע לפני סיום

כפי שציינתי בהתחלה, זה ממש לא מסכם את כל האפשרויות ליצירת קישורים. כמעט כל דבר שאנו עושים עשוי לשמש בסופו של דבר לקבלת קישור, אם רק נשכיל למצוא בכך את ההזדמנות.

בניית קישורים נכנסים היא חלק חשוב מכל קמפיין קידום אורגני. תמיד תנסו למצוא הזדמנויות חדשות ומקוריות לקישורים, כדי שפרופיל הקישורים לאתר יהיה כמה שיותר מגוון.


בא לכם עוד?
– הנה 83 שיטות לבניית קישורים >>>

תפריט
נגישות