עדכון אלגוריתם בגוגל פגע במיקומי האתר? איך יוצאים מזה?

  1. ראשי
  2. Blog
  3. עדכון אלגוריתם בגוגל פגע במיקומי האתר? איך יוצאים מזה?

מאת: נתן ליכטר

גוגל מבצעת כל העת עידכונים באלגוריתמים של מנוע החיפוש. המטרה שלה טובה – לשפר את הרלבנטיות של התוצאות המוצגות למחפש. אולם, כמעט תמיד מחוללים שינויים אלה 'זעזועים' במעמד האורגני של האתר. לא תמיד לטובה.

במקרה שהאתר שלכם ירד במיקומים, אל תמהרו להיכנס ללחץ. גם לא לקפוץ לשמים במקרה שהוא עלה. חכו רגע. תנשמו עמוק. מדוע? כי עדכון גוגל זה לא משהו שקורה ברגע אחד. הוא מתחיל, נפרס לאורך ימים ולפעמים שבועות, ולאחר מכן מתקן את עצמו. ושלא נדע, לפעמים מגיעים מספר עדכוני גוגל באותו חודש, על נושאים שונים, ואז נוצרת חוסר יציבות גדולה מאוד במיקומים עד להתייצבות שיכולה להימשך שבועות ולפעמים חודשים. כך שאם למשל מיקומי האתר ירדו באופן משמעותי ביום העדכון, יומיים לאחר מכן המיקומים עלו מבלי שעשיתם כלום, זוהי הוכחה שהעדכון עוד לא נגמר. אז מה עושים? 

כך תתמודדו עם עדכוני אלגוריתמים בגוגל ועל השפעתם בנושא קידום אתרים אורגני.

שלב ראשון  –  לימדו על ההכרזה

 

במקרים רבים, גוגל משחררים אלגוריתם ומודיעים על כך ולפעמים הם לא אומרים דבר. לפעמים, זה קורה והם מודים שעשו זאת בדיעבד אבל ללא עדכון בזמן אמת. לכן, כדאי להיות במעקב אחר אתרים שמסקרים את נושא ה SEO ואחרי הבלוג של גוגל למנהלי אתרים. יחד עם זאת, האינדיקטור החשוב ביותר, הוא תוכנת המעקב שלכם על מיקומי האתר, אם נכנסתם בבוקר וגיליתם ירידה במיקומים – קיים סיכוי גדול שהתרחש עדכון אלגוריתם. אבל כמו בהפסקת חשמל, כדי לוודא שזה לא משהו שקשור רק לאתר שלכם, תבדקו מה קורה בקבוצות של מקדמי אתרים במידה וגוגל לא הכריזו על עדכון האלגוריתם.

 

שלב שני – אתרו על איזה תחום הוא משפיע ובאיזה אלגוריתם מדובר

 

בשנים האחרונות, גוגל משחררים המון עדכוני אלגוריתמים הקשורים לנושא YMYL – Your Money or Your Life – כלומר גוגל החליטו להתייחס אחרת לאתרים בתחומי הרפואה והכספים שעלולים להשפיע באופן משמעותי מאוד על בריאות והכלכלה של הלקוחות. גוגל לא רוצים להציג תוצאות לא אמינות ולא מקצועיות ולכן, כל מי שמקדם אתרים בתחום הזה, מוצא את האתרים שלו סופג שינויי מיקומים לטובה או לרעה בכל עדכון אלגוריתם של גוגל.  בתחום הרפואה העדכון זה לכינוי גוגל MED.

 

עוד עדכון שיכול להיות רלוונטי כיום הוא כל מה שקשור לחוויית המשתמש באתר בדגש על מהירות LCP ׁ – Largest Contentful Paint  – כלומר כמה זמן לוקח לתוכן המרכזי והחשוב בעמוד לעלות. זה צריך להיות חשוב לכל מי שעוסק בשיווק דיגיטלי ולא רק SEO. בכל אופן,  אם הוא נטען לאט –  ללא ספק העמוד ירד במיקום. כדאי לשים לב גם ל CLS – Cumulative Layout Shift כלומר, האם יש אלמנטים בעמוד שזזים תוך כדי שהם נטענים. התופעה עלולה לפגוע בחווית המשתמש של הגולש וכתוצאה מכך לפגוע במיקום האתר. כמו כן, חשוב להקפיד על תקינות ה Core Web Vitals, כלומר על אתר מאובטח, מותאם למובייל ומהיר. את כל הנתונים הנ"ל אתם יכולים לבדוק דרך הסרץ' קונסול ולתקן בהתאם.

 

שלב שלישי –  מפו את העמודים שנפגעו

 

הפגיעה באתר יכולה להתרחש ב-2 דרכים:

  • פגיעה רוחבית – האתר סופג ירידה מיקומים כמעט בכל הביטויים המקודמים שלו. כלומר בעמודים רבים לרוחב האתר.
  • פגיעה נקודתית –  דפים ספציפיים נפגעים במיקומים וייתכן שגם בלי ועם קשר עמודים אחרים עולים במיקומים.

 

לא משנה אם נפגעתם נקודתית או רוחבית,  כדאי להתחיל מבדיקה של כל עמוד במקביל לבדיקות כללית של האתר בסרץ' קונסול הקשורים ל Core Web Vitals. 

בדקו האם גם המתחרים שלכם ירדו במיקומים ובמקביל, האם אתם רואים פתאום בעמוד הראשון אתרים שונים מאלהשהתרגלתם לראות. כאמור, קחו הכול בערבון מוגבל כי העדכון יכול לתקן את עצמו יותר מפעם אחת, ואולי הכול תקין באתר שלכם כך שלבסוף הוא יחזור למקומו הטבעי מבלי שתצטרכו לעשות דבר (כלומר, תמיד 'לספור עד 10' לפני ביצוע פעולה נמהרת).

 

שלב רביעי –  בדקו את הדברים הבאים ושפרו איכות התוכן באתר.

 

ודאו שהאתר שלכם עומד בסטנדרט EAT של גוגל  – Expertise, Authoritativeness Trustworthiness. כלומר האם האתר שלכם, בדגש על התוכן שלו, הוא בעל סמכותיות, מומחיות ואמינות. מה עושה אתכם לכאלה, לפחות בעיני האלגוריתמים של גוגל? 

  • התוכן צריך להיות מאוד איכותי, מדויק, חד ולעניין. 
  • צריך להיות ברור שמומחה כתב אותו ולכן חשוב שיהיה שם מאחורי כל מאמר וכרטיס אודות לאתר שמסביר מי הכותב או לשלב את הכותב כחלק מצוות בעמוד האודות עם מידע עליו.
  • האתר צריך לקבל אזכורים ברשת של שם המותג. 
  • מהאתר עצמו צריכות להיות הפניות למקורות סמכותיים ע"י קישורים. למשל אתרים ממשלתיים, אתרי מידע סמכותיים, אתרי חדשות, וכל מקור אחר שבעצמו נחשב למקום בו אנשים מוצאים תוכן איכותי ואמין.

 

אם סידרתם את האתר לפני עקרונות האיכות, הסמכותיות מהאמינות, תתחילו לראות שיפור די מהר. אמנם לא תזנקו למקום ראשון בכל ביטוי אפשרי, אבל תתחילו לראות שיפורים בביטויים בהם האתר נפגע. זה יכול גם להיות תהליך ארוך שייקח זמן – אך זהו התהליך הנכון. לפעמים, בעלי אתרים נאלצים  לשכתב את כל תוכן האתר כי מסתבר הוא לא מספיק טוב.

 

שלב חמישי –  בדיקת פרופיל קישורים נכנסים

 

כדאי לבדוק, לפחות פעם בחודש, את הקישורים הנכנסים אליכם דרך הסרץ' קונסול. יש כיום חברות קידום אתרים שבונות קישורים גרועים מכל מיני אתרים מפוקפקים במטרה להקפיץ את האתר בגוגל בטווח הקצר – מבלי לחשוב על הנזק שזה עלול לגרום בעתיד. כך קורה, שנתקלתי לא אחתבאתרים ש'סוחבים' קישורים גרועים שנים או שקיבלו קישורים גרועים בתקופה האחרונה. המצב מחייב לנטרל אותם. בעיקרון האלגוריתם של גוגל אמור לדעת להתעלם מקישורי ספאם, אבל עקרונות לחוד ומציאות לחוד. מפו את קישורי האתר. ראיתם בלוגים גרועים שהם 'חוות תוכן' סתמיות? או סתם אתרים גרועים מאוד שהוקמו רק לצורך בניית קישורים ואין בהם שום תוכן איכותי? נטרלו קישורים אלה דרך הסרץ' קונסול. לא אחת, כמה ימים לאחר הנטרול, אתרים שקידמתי עלו במיקומים. הקישורים האלה לא גרמו באופן רשמי ל'עונש' בכל השנים שחלפו, אבל הם כנראה שימשו כעוגן שמשך את האתר למטה ומנע ממנו להגיע לקומות גבוהים יותר.

שלב שישי – תוכן כפול

 

אספר לכם על מקרה שקרה לי לאחרונה. אני מייחס חשיבות רבה לנזק שיכול לעשות תוכן כפול לאתר. לכן, בדיקת תוכן כפול בצורה מדגמית לאתר, היא פעולה שאני עושה בחודש הראשון לקידום. כאשר קיבלתי לקדם אתר מסוים מתחום השירות לבעלי עסקים, בדקתי מדגמית, ולא מצאתי כפילות. לאחר כחצי שנה, אחד הביטויים המשניים שלו, שהיה ממוקם במקום ה 3 בגוגל, עף לעמוד שני. לא הבנתי למה, עשיתי את כל הבדיקות הרגילות וכשהגעתי לבדיקת התוכן הכפול, גיליתי שאותו מאמר שעליו מבוסס העמוד, מופיע כמאמר בפני עצמו באתר חדשות גדול. אבל זו לא הייתה כפילות חדשה, למעשה הכפילות התקיימה יותר מ-10 שנים, ולא השפיעה על מיקום העמוד. פתאום, קרה מה שקרה. מה עשיתי? כמובן שהזמנתי מאמר חדש במקום והחלפתי את התוכן ה'משוכפל' באתר (על אתר חדשות אי אפשר להשפיע כך) – ובזמן קצר העמוד חזר למיקום הטבעי שלו. באופן כללי, מומלץ לבצע לכל אתר בדיקת כפילות תוכן של כל התכנים. לפעמים מדובר בתוכן שעלה במשך שנים לאתר, ולאחר בדיקה מתגלה שלא מדובר בתוכן מקורי. נכון, זה לא אמור להעניש את כל האתר, אבל זה יכול לפגוע באיכות שלו בעיני האלגוריתם של גוגל ובהחלט לפגוע נקודתית בעמודים. וכמו שאתם רואים, העונש יכול להגיע גם אחרי יותר מעשר שנים שלא הייתה כל בעיה בגלל התחדדות ושיפור האלגוריתמים של גוגל.

אל תשכחו את הסרץ' קונסול

 

אם הגעתם על לסעיף הזה ומסתבר שהכול טוב באתר שלכם (אבל הוא עדיין 'למטה'),  סביר להניח שתמצאו את הבעיה, במידה ואכן קיימת בעיה, בסרץ' קונסול. עברו סעיף סעיף, ובדקו מה מתריעה המערכת. בעיות אפשרות:

 

  • שגיאות 500 –  בעיות זמינות האתר עלולות להיווצר ממחסור מקום בשרת שעלול לגרום לקריסת האתר. קריסת השרת עצמו יכולה להתרחש גם ללא קשר לכמה שטח אחסון יש לאתר. כמו כן, דפים שעולים מאוד לאט עלולים ליצור שגיאה כזו וכשהעמודים לא זמינים לגוגל, זה בהחלט משהו שיכול לפגוע במיקומים.
  • בעיות אבטחה –  פריצה לאתר שלא מזהים על פני השטח.
  • פעולה ידנית –  התערבות ידנית של גוגל בין אם בצורה מוצדקת או לא. בדרך כלל תקבלו התראה על כך. אבל בכל זאת, דברים עלולים להתפספס ושווה לבדוק האם בוצעה פעולה ידנית על האתר שלכם.
  • אי התאמה לנייד – אלה יכולים להיות עמודים שלא ידעתם על קיומם.
  • עמודים שנחסמו לגוגל –  תבדקו מה סטטוס הסריקה של העמודים שירדו או עפו מגוגל. האם גוגל מגיע אליהם. 

 

 

תפריט
נגישות