אתרי תמיכה לקידום אורגני – כמה זה אפקטיבי?

  1. ראשי
  2. קידום אורגני
  3. אתרי תמיכה לקידום אורגני – כמה זה אפקטיבי?


אחת משיטות הקידום הוותיקות ביותר היא שימוש ברשת אתרים, הנמצאים בבעלותכם או בניהולכם. מתי זה עובד? מתי זה כנראה לא יעבוד? והאם כדאי לקחת את הסיכון?

מאת: עמית אדלר


על פניו השיטה פשוטה מאוד:

קונים דומיינים ותיקים שפג תוקפם.
מרכיבים עליהם אתרים חדשים.
מוציאים קישורים ונהנים ממיקומים.

עד כאן הכול טוב ויפה.

אבל מאחורי 3 השורות הללו מסתתרת הרבה עבודה, שצריך לדעת לעשות בצורה נכונה; אחרת תשרפו כסף על דומיינים ואחסונים לא יעילים, שאף יפגעו בעבודתכם.

לפני שניגש להסברים כיצד לעשות זאת בפועל, כדאי להתעכב כמה רגעים בנוגע לאזהרות ולאיסורים.

team

מסוכן? תלוי את מי שואלים

מן הסתם גוגל לא תומכת בשום פנים ואופן בסוג כזה של פעילות, ואף טוענת שהיא מסוגלת לזהות אוטומטית פעילות שכזו – ולאפס את ערך הקישורים שהוצאתם. לכאורה השקעתם רבות וקיבלתם כלום ושום דבר.

בהקשר הזה כדאי כנראה להפריד בין מה שקורה בחו"ל ובין מה שקורה בישראל. היכולות של גוגל ישראל נמצאות שנות אור לעומת גוגל חו"ל, ובהתאם לכך גם האפשרויות הפתוחות העומדות בפני המקדם. או בקצרה: מה שאסור בחו"ל, עדיין מותר בישראל (לפחות נכון לסוף 2018).

אני מרשה לעצמי להשתמש בניסיונם של כמה מהמומחים המובילים בישראל לקידום אתרים, ולהגיד שאתרי תמיכה (כאשר מקימים אותם בצורה נכונה) לא רק עוזרים למיקומים, אלא משמשים גם כמקור מצוין ללידים נוספים במגוון תחומים.

כמובן שהכול תלוי בסוג הדומיינים שמצאתם וכן בשאלה מה אתם עושים איתם לאחר מכן. הנה כמה מהשלבים העיקריים.

שלב 1 – איתור דומיין ותיק

לא חסר אתרים שכל תפקידם הוא לחפש ולהציג דומיינים שעומדים לפקוע או שכבר פגו. אחד האתרים המובילים והידועים ביותר הוא ExpiredDomains.net לצד אתרים נוספים כגון Go Daddy Auctions ואחרים.

חיפוש פשוט בגוגל יוביל אתכם לאתרים המובילים בתחום. מאגרי המידע הללו מאפשרים לכם למצוא דומיינים פגי תוקף לפי נושאים, וכן לפי פילוחים נוספים כגון סיומות דומיין, מדדי מג'סטיק, אלקסה וכן הלאה. השתדלו למצוא דומיינים בהתאם לשפה המבוקשת, אבל זה לא חובה. אין שום בעיה לקדם בעברית גם בדומיינים כגון COM או NET.

שיטה נוספת – סיזיפית יותר אבל כזו ששווה לשקול – היא להשתמש בכלים חינמיים כגון הצפרדע הצורחת או XENU. כלים מסוג זה סורקים אתרים ומחלצים מתוכם גם את הקישורים החיצוניים שלהם. ניתן לעשות זאת גם עם כלים חינמיים לבדיקת קישורים שבורים (ראו סעיף 6).

תוכנת XENU מגדילה לעשות, ואף מאפשרת לראות האם הקישור היוצא אכן תקף או שהוא בעצם מת (no such host, no connection וכן הלאה).

xenu-no-host

כעת עוברים לשלב הבא.

שלב 2 – בדיקת הדומיין

ראשית מוודאים שהדומיין אכן פג תוקף ואין עליו שום אתר – נכנסים לדומיין עצמו, בודקים את תאריך התפוגה והרכישה בכלי WHOIS לסוגיהם וכן הלאה.

לאחר מכן רצוי מאוד לוודא שאכן מדובר בדומיין שאינו רק ותיק, אלא גם בעל כוח. זאת עושים באמצעות כלי בדיקת קישורים לסוגיהם, שהמומלץ ביותר ביניהם לדעתי הוא Ahrefs. פשוט מדביקים את כתובת הדומיין המדובר (בלי http://www) ובודקים את הנתונים.

על מה מסתכלים? בעיקר על סוגי הקישורים הנכנסים.

האם בין סוגי הקישורים מתחבאות להן כתבות מאתרי תוכן וחדשות מובילים? האם יש קישורים מאתרי ממשלה ואקדמיה? או לחילופין – האם הקישורים מגיעים ממקורות מפוקפקים?

לבסוף, אחרי שווידאנו שאכן מדובר בדומיין ותיק פג תוקף עם כוח מאחוריו, מומלץ עד חובה לבדוק את "עברו הפרוע". האם הוא היה פעם אתר פורנו או אתר למכירת סמים? אם כן, כנראה שתעשו לעצמכם נזק לא קטן אם תשתמשו בו.

הבדיקה הטובה ביותר היא פשוט להריץ את הדומיין המבוקש בארכיון האינטרנט. כך תדעו על מה נפלתם והאם באמת מדובר בדומיין ותיק של עורך דין, כמו שחיפשתם, או שבעצם מדובר באתר פח. אם הדומיין עבר יותר מ-2 או 3 "החלפות נושאים" במהלך הזמן, ותרו עליו. ככל הנראה הוא לא יהיה יעיל.

שלב 3 – רכישת הדומיין והתקנת האתר

אז מצאתם דומיין ותיק, חזק ופג תוקף בשעה טובה ומוצלחת; תהליך לא פשוט בפני עצמו.

כעת עליכם למהר ולרכוש את הדומיין (לפני שמישהו אחר ישיג אתכם בדרך). קחו בחשבון שאם תרכשו 10 דומיינים שונים, ובכולם יופיעו הפרטים שלכם – יהיה ברור שמדובר בקבוצת אתרים השייכת לכם. לפיכך כדאי מאוד לרשום חלק מהדומיינים בשמות אחרים ועם כתובות מייל שונות. אל תשאירו סימנים מזהים שיקלו על חשיפת האתרים שלכם; זה עשוי לפגוע בדיוק בתועלת שאתם מנסים לייצר.

לאחר מכן קנו גם חבילת אחסון, אבל הימנעו מכל "החבילות המיוחדות המיועדות ל-SEO" – פשוט קנו חבילת אחסון בחברה טובה שאותה אתם מכירים ועליה אתם סומכים. השתדלו לקנות חבילה נפרדת לכל 4 או 5 אתרים, כדי שלא כולם יישבו באותו שרת (ורצוי גם לא באותה חברת אחסון). ככל שתפרידו בין האתרים שלכם, כך הם ייראו טבעיים יותר. כמובן שחשוב מאוד לקנות חבילת אחסון שתהיה מהירה מבחינת זמן טעינה.

זכרו שבסופו של דבר אתם שואפים לכמה שיותר אתרי תמיכה, ועליכם לקחת בחשבון שכל אתר שכזה עולה לכם שנתית X כסף עבור דומיין ו- Y כסף עבור אחסון (בלי לציין עדיין שגם תכנים דרושים לכל אתר; נגיע לכך בהמשך).

לאחר שיש לכם דומיין ואחסון, התקינו את מערכת הניהול המועדפת עליכם. המערכת הטובה, היעילה והידידותית ביותר היא כמובן וורדפרס; אבל ממש לא חייבים להיצמד להנחיה הזו – תוכלו לבחור ג'ומלה, מג'נטו ושאר אפשרויות. כמובן שההיגיון מכתיב שאתר תמיכה לא צריך להיות מותקן על מגנ'טו, לדוגמה, מפני שזו מערכת ייעודית לחנויות וירטואליות.

שלב 4 – הקמת התכנים באתר החדש

בשלב 1 ציינתי שחובה לבדוק מה היה עברו של האתר; זאת מכיוון שכאשר אתם מקימים אותו מחדש – עליכם להשתדל להיצמד כמה שיותר לנושא המקורי. בשום פנים ואופן אל תעתיקו ותדביקו את התוכן הקודם שאתם רואים בארכיון האינטרנט; אבל השתמשו בארכיון כדי לקבל רושם במה היה מדובר.

אומנם בדרך כלל לא מומלץ להוסיף לאתרי התמיכה את כלי גוגל, אבל לפעמים עליכם לגלות אילו עמודים דורשים הפניות או מי מהם הביא הכי הרבה טראפיק. עמודים רוויי טראפיק כדאי מאוד להקים מחדש, רצוי גם על אותה כתובת עמוד מקורית. שוב, לא להעתיק תוכן ישן – אלא ליצור חדש בנושא הרצוי.

כמה עמודים צריך? רצוי לפחות 20 עמודים, עם תכנים רלוונטיים ומעמיקים ככל האפשר.

שלב 5 – הוצאת קישורים

ודאו שכל העמודים שהקמתם נסרקו בגוגל, ורק לאחר שחלפו 30 יום מרגע שקניתם את הדומיין לראשונה – אפשר להוציא קישורים לאתרי הכסף / הלקוח. אל תתפתו להוציא קישורים כבר מהיום הראשון, כי זה עלול להיות חשוד מדי.

הקפידו להוציא 2 או 3 קישורים לכל היותר מכל עמוד. אם אתם צריכים להוציא עוד קישורים, פשוט הקימו עוד עמודים.

שלב 6 – עיצוב, בניית קישורים והשקעה כללית באתר

אומנם לשלב העיצוב מגיעים כבר בהתחלה, בעת התקנת התבנית, אבל אפשר להשאיר את שאר עבודת העיצוב לשלבים מאוחרים יותר. הכול תלוי בשאלה האם האתר החדש עומד לשמש גם כאתר פעיל שיאסוף לידים מלקוחות פוטנציאליים (ואז כמובן שחייבים לעבוד על העיצוב כבר בהתחלה, ולא להשאיר אותו לסוף).

אתר תמיכה חייב להיראות ולהתנהג בדיוק כמו כל אתר לקוח, לכן שימו לב לדברים החשובים:

חובה להקים עמוד אודות ועמוד צור קשר עם מרב הפרטים שניתן לספק כגון כתובת, מייל ואף טלפון (יש כאלה שמרחיקים לכת ורוכשים מספרי טלפון וירטואליים).

רצוי מאוד שתהיה תיבת לידים / צור קשר בווידג'ט רוחבי באתר; זאת במידה ואתם אכן רוצים שהאתר יביא תועלת נוספת מעבר לשיפור הקידום האורגני.

רצוי מאוד שיהיה באתר תקנון או עמוד תנאי שימוש כלשהו. אפשר למצוא אינספור נוסחים ברחבי האינטרנט.

המשיכו להשקיע באתר ואל תתנו לו להיכנס למצב סטטי – הוסיפו תכנים מדי פעם, עדכנו עמודים ישנים, הוסיפו קישורים פנימיים בין עמודים, אל תשכחו תמונות וסרטונים ועוד.

מדי פעם תנו לאתרי התמיכה של קצת אהבה עם כמה קישורים נכנסים. זה בהחלט ישפיע על הנראות האורגנית ויתרום לה.

בהצלחה!

תפריט
נגישות