מחקר מילים: כך תמצאו את הביטויים הטובים ביותר לאתר
הגיע אליכם אתר חדש, וכעת צריך למצוא את מילות המפתח היעילות ביותר לקידום. זה אולי נשמע פשוט, אבל איך תוודאו שהמילים אכן רלוונטיות ומאפשרות להתחרות באתרים אחרים?
מאת: עמית אדלר
כמה פעמים יצא לכם לשבור את הראש בניסיון להבין אילו ביטויים יהיו האפקטיביים ביותר לקידום של אתר מסוים? זה קורה לא מעט.
מצד אחד זה נראה כמו משימה קלה ביותר – נכנסים לאתר, בודקים את תחומי הפעילות של העסק ומתחילים לדלות ביטויים רלוונטיים לבדיקה בכלי מילות מפתח. מצד שני, אף אחד לא מבטיח לכם שאם תבחרו בביטוי מסוים על דרך הניחוש – תצליחו להבריג אותו בדף הראשון בגוגל.
אז איך בכל זאת תמצאו את הביטויים הטובים ביותר, בעלי סיכויים סבירים עד גבוהים להגיע למיקומים טובים בגוגל? הנה כמה אפשרויות שיעזרו לכם לבחור נכון.
שלב 1 – בדיקה מעמיקה
הכלי הטוב ביותר לבדיקה בשלב זה יהיה קונסולת החיפוש של גוגל, ששואב נתונים ישירות מהתוצאות האורגניות. אומנם בדרך כלל אין גישה ל- Search Console באתרים חדשים שמיועדים לבדיקה ראשונית, אבל כדאי מאוד להתעקש על זה. גישה ל-SC עושה סדר מצוין בבלגן, ומאפשרת לנו לראות בדיוק אילו ביטויים מתאימים לדפים קיימים באתר.
דוח Search Analytics מאפשר להביט אחורה (עד 16 חודשים בגרסה החדשה), ולחלץ את כל הביטויים שהביאו הופעות ו/או קליקים. עבור אותם ביטויים נוכל לראות אילו דפים צפו ועלו בתגובה לחיפוש.
יש לציין שהכלי הזה מצוין לשימוש שוטף גם בשלבים מאוחרים יותר, לאיתור ביטויים נוספים (הלקוח בטוח ישמח), לשיפור ה- CTR האורגני וכן לשאר משימות (תיקון עמודי שגיאה ושמירה על בריאות האתר ככלל).
אם אין לכם גישה ל-SC אפשר להשתמש בכלים אחרים, שבדרך כלל דורשים תשלום כלשהו. אני אישית ממליץ על Ahrefs שעושה עבודה מצוינת, אבל גם Semrush הוא בחירה מעולה לא פחות. אם אין ברשותכם גישה לכלים הנ"ל, תיאלצו להסתפק בבחירה ובבדיקה ידניות של ביטויים (או להשתמש בכלי מיקומים חינמיים ומוגבלים כגון Rank Tracker).
כמובן שתמיד ניתן (וגם רצוי) להשתמש בכלים ובאמצעים נוספים לבחירת המילים הרלוונטיות – כלי מילות מפתח נוספים כגון Ubersuggest, Keywordtool.io, ההשלמות וההצעות של גוגל בתוצאות החיפוש, שאלות שמגיעות מלקוחות, בקבוצות פייסבוק רלוונטיות ובפורומים וכן הלאה.
שלב 2 – השוואה למתחרים
לאחר שיש לכם טבלת ביטויים ומיקומיהם עבור כל עמוד המיועד לקידום, הגיע זמן להשוות את המצב למתחרים. כך תדעו מול מי אתם מתמודדים, והאם יש לכם סיכוי להבריג בדף הראשון את מילות המפתח שבחרתם.
בשלב זה כבר לא תוכלו להשתמש בקונסולת החיפוש (עבור המתחרים), מה שמשאיר לכם רק את היישומים האחרים לבדיקת מיקומים. חזרו לטבלת המיקומים פר-עמוד באתר המיועד לקידום, ובדקו את מיקומיהן של אותן מילים בגוגל.
לאחר שארגנתם את כל טבלאות המידע, הגיע הזמן להציץ בנתונים. האם עמודי האתר שלכם ממוקמים במספר ביטויים רלוונטיים במקביל עבור כל עמוד? ככל שעמוד מסוים ממוקם ביותר ביטויים רלוונטיים, כך גדלים סיכויו להתחרות באתרים אחרים.
מה בנוגע למיקומי המתחרים? האם העמודים שבדקתם ממוקמים גם הם במספר רב של ביטויים במקביל? שימו לב שאם רוב הביטויים המופיעים בטבלה כוללים את שם המותג ("עוגיות שוקולד אושר עד"), רוב הסיכויים שיהיה קשה יותר לקדם עמודים אלו בביטויים גנריים לא-מותגיים ("עוגיות שוקולד").
במצב זה מומלץ לבצע שינויים בעמודים הנ"ל, ולנסות לקדם אותם בביטויים לא-מותגיים. זה יכול להיות שינויים מינוריים בלבד – כגון נגיעות בתגי מטא וקצת בגוף התוכן; או שזה יכול להסתיים אף בשכתוב מלא של כל התוכן בעמוד.
כמו כן זה גם הזמן לבדוק באילו סוגי תוכן משתמשים המתחרים שנמצאים בעשירייה הראשונה בגוגל. האם מדובר במאמרים מעמיקים או שמא קצרים? האם התוכן הוא בעצם נתונים כלשהם או שאולי מדובר בתוכן אינטראקטיבי או סרטונים? ודאו מראש מה סוג התוכן העיקרי שהתברג בנישה שלכם, וכך תוכלו לדעת מה גוגל אוהב בתחום עיסוקכם ואיזה פורמט מועדף עליו.
שלב 3 – אופטימיזציה מתמשכת
סיימתם להתאים את מילות המפתח העיקריות לעמודים הקיימים באתר? חפשו עוד ביטויים רלוונטיים שיכולים לשמש כעמודים תומכים בקטגוריות העיקריות.
לדוגמה, אם סיימתם לבצע אופטימיזציה בעמוד "פרסום בגוגל" (כולל יצירת התוכן הדרוש), כעת הגיע הזמן למצוא נושאים רלוונטיים נוספים ש"יקיפו" את העמוד הראשי שאותו אתם מקדמים. למשל: כמה עולה לפרסם בגוגל? 10 שיטות מתקדמות לפרסום בגוגל אדוורדס וכן הלאה. לא לשכוח לבצע אופטימיזציה מינימלית גם בעמודים אלו, וכמובן לקשר אל העמוד העיקרי מתוך קבוצת העמודים התומכים.
ככל שיחלוף הזמן ויתווספו עוד עמודים חדשים באתר, כך תוכלו למצוא ביטויים נוספים שעליהם אולי לא חשבתם. פשוט חזרו על שלב 1 כדי למצוא מילות מפתח חדשות, או להוסיף מילות מפתח לעמודים קיימים.
רגע לפני סיום
אם נחשוב על זה לכמה רגעים, מחקר מילים אינו עניין חד פעמי שמתרחש בתחילת העבודה וזהו. החיפושים בגוגל דינמיים, וכדאי לזכור שלפחות 15% מהם הינם חיפושים שמעולם לא בוצעו בעבר, וגם אינם מופיעים בכלי מילות המפתח השונים.
היגיון פשוט לצד הכרת התחום וקהלי היעד, יאפשרו לכם למצוא רעיונות חדשים שיובילו למילים חדשות, ובעקבותיהן ללקוחות פוטנציאליים חדשים.