כיצד לטפל נכון בדפי סינון ועמודי מוצרים באתרי e-Commerce

  1. ראשי
  2. קידום אורגני
  3. כיצד לטפל נכון בדפי סינון ועמודי מוצרים באתרי e-Commerce

מאת: נתן ליכטר

תקציב זחילה הוא נושא שעולה לא מעט כשמדברים על חנויות וירטואליות גדולות ואתרי e-Commerce. מהו בדיוק תקציב זחילה? כאשר גוגל סורק את האתר שלכם, הוא לא סורק את כל העמודים הקיימים בו בפעם אחת, הוא סורק את העמודים החשובים ביותר, נכנס לעומק אבל לא מגיע בכל סריקה לכל עמוד ועמוד. מה שיכול לעצור אותו או למנוע ממנו להיכנס לעומק הם עמודים או כתובת url שאינן חשובות, מסורבלות או במילים אחרות כתובות לא מספיק איכותיות. למשל, ריבוי עמודי 404 (כולל Soft 404), עמודי סינון ועוד – כל אלה (ולא רק הם) משפיעים על תדירות הסריקה ועל עומק הסריקה. עדכנתם קטגוריה חדשה ואתם לא מבינים למה לוקח זמן רב כל-כך עד שהיא נסרקת? כנראה שהגיע הזמן לטפל בתקציב הזחילה ביחס לאתר שלכם. כדאי לעבוד עם חברת קידום אתרים כדי לעשות זאת בצורה האפקטיבית ביותר.

מניעת בזבוז תקציב זחילה

מניעת בזבוז תקציב זחילה הינו חשוב עוד לפני הקמת האתר, בעיקר באתרי e-Commerce שהם לרוב מרובי עמודים ופרטים.

אם אתם קוראים שורות אלו לפני תהליך אפיון ובניית החנות הוירטואלית, תוכלו למנוע בעיות סריקה בעתיד ולחסוך כסף רב שיידרש לביצוע תיקונים. אלה הם הדברים שכדאי להקפיד עליהם:

1. היררכיה טובה וכמות הגיונית של קטגוריות ותת קטגוריות – האם אי פעם נכנסתם לחנות וראיתם שהכל מפוזר על המדפים ללא קשר נושאי? האם ביקרתם בסופר-מרקט מבלי שהיו שלטים המסבירים מה קיים בכל מחלקה? כמובן שלא. לצערי הרב, נתקלתי בלא מעט חנויות וירטואליות שפשוט זורקות את המוצרים ללא חלוקה מסודרת לקטגוריות ותת קטגוריות. ולפעמים הם עושים בדיוק את ההפך, זורקים אין ספור קטגוריות ותת קטגוריות כך שהתפריט נראה עמוס (גם אם מדובר במגה תפריט) ועם מוצרים בודדים בכל קטגוריה. המקרה הגרוע ביותר כולל שילוב של אותם מוצרים בקטגוריות רבות. סדרו את האתר שלכם לפי קטגוריות ותת קטגוריות בהתאם למחקר מילות מפתח.

2. השתמשו ב-Lazy Loading – אחת התופעות הכי לא יעילות מבחינת חווית משתמש היא לזרוק את כל המוצרים בעמוד הבית כאשר קיימת כמות אדירה של דפי מוצר. לעיתים, אפילו יותר ממאה. אין בכך שום תועלת. אנשים לא יגלשו מעבר לעמודים הראשונים, בדיוק כמו שלא רבים ממשיכים מעבר לעמוד הראשון בחיפוש בגוגל. יש לכם המון מוצרים בקטגוריה וכל אחד מהם רלוונטי? במקום ליצור 100 עמודי מוצר, השתמשו ב Lazy Loading. למה הכוונה? רכזו 20-30 מוצרים עם גלילה כמה שיותר מינימלית. לשאר המוצרים תנו לגולש להיחשף ע"י לחיצה על כפתור טען עוד.

3. סננו את המוצרים בחוכמה – כאן אנחנו מגיעים לאחת הבעיות הנפוצות ביותר שגורמות לבזבוז תקציב זחילה: שימוש ברמות רבות של סינון מוצרים. הכוונה היא לדפים הכוללים חלוקה לפי מאפיינים. למשל מוצרים לפי מחיר עולה ו/או יורד, מוצרים לפי מותג מסוים, גודל או צבע. לפני שאתם בונים חנות וירטואלית, יש לכם 2 אפשרויות לביצוע:

א. מינעו היווצרות כתובות Url לפי סינון – כאשר אתם מתחילים פרויקט עם חברת בניית אתרים, ניתן לבקש מהם שיצרו סינונים ללא היווצרות כתובות Url. במקרים רבים ברירת המחדל של המערכת היא יצירת url אוטומטי לכל רמת סינון. באתרים גדולים עלולות להיות רמות סינון מורכבות הכוללות אפילו שילוב של 2-3 רמות סינון ביחד. למשל מותג+גודל+צבע. במקרה כזה, מלבד קטגוריות ותת קטגוריות, עלולים להיווצר מאות עמודי סינון. מה שעלול לבזבז את תקציב הסריקה שלכם. כאשר אין כתובות Url, אתם יכולים ליצור מאות רמות סינון ללא כל חשש, אבל גם במקרה הזה, יש להפוך את רמות הסינון לנגישות ע"י תפריט צד או סימון תיבות שיוצרות את תוצאות ללא שינוי כתובת קטגוריה או תת קטגוריה.

ב. תנו למערכת ליצור כתובות אבל הקפידו לחסום אותן לגוגל – בהרבה מקרים למנהלי אתרים ואנליסטים מאוד חשוב שגם לרמות סינון יהיו כתובות url בעיקר כאשר מדובר בקמפיינים ממומנים. כמו כן אפשר להבין את החשיבות כאשר בעל האתר רוצה שגולשים יהיו מסוגלים לשתף רמות סינון עם חברים בפייסבוק או לשלוח בוואטסאפ. אז איך בכל זאת שומרים על תקציב זחילה? חוסמים את רמות הסינון לגוגל ע"י שימוש באחת הדרכים הבאות:

• קנוניקל – יצירת תג קנוניקל לעמוד המרכזי של אותה קטגוריה. למשל יש לכם סינון של טלוויזיות עם מסך קעור של 65 אינץ'? הקנוניקל יהיה לקטגוריה הראשית של הטלוויזיות. במצב כזה אתם מסמנים לגוגל שעמוד הסינון הוא גרסה של הקטגוריה. חשוב להבין: שיטה זו נחשבת לחלשה יותר מהאחרות, ולפעמים גוגל מתייחס אליה כאל המלצה ולא כאל דרישה. לפעמים גוגל יוצר בכלל קנוניקל משלו, וכל זאת, זאת הבחירה הנפוצה ביותר של מקדמי האתרים. כמו כן, קנוניקל נועד במקור למנוע כפילות תוכן. משתמשים בו כאשר מלל זהה עולה בכמה מקורות שונים או בכמה אזורים באתר עצמו וכך נמנעים מעונש של גוגל על כפילות תוכן. גם כאשר מדובר בסינונים, גוגל עלול להחשיב אותם כתוכן כפול במיוחד עם רמות הסינון כוללות טקסט ולכן ניתן להשתמש בשיטה זו גם על עמודי מוצרים.

• חסימת תיקיות בקובץ Robots.txt – שיטה זו חזקה יותר. היא חוסמת לסריקה ואינדוקס את רמות הסינון ע"י חסימת תיקיות בשרת. אפשר להפעיל אותה על רמות סינון, כאשר כולם נמצאות תחת תיקיה או כמה תיקיות משותפות. אם יש לכם 100 רמות סינון המחולקות למספר תיקיות, כדאי לחסום את כולן.

• שימוש בתג No Index  – חוסם לאינדוקס כל עמוד שתגדירו לו את התג הזה. כך אף אחד לא יגיע לעמודי הסינון, גם לא בטעות, מחיפוש אורגני.

לחסום או לא לחסום?

לא כל אחד חושב שצריך לחסום עמודי מוצר מעבר לעמוד הראשון של הקטגוריה נושא אופטימיזציית תקציב הזחילה בחנויות וירטואליות לא זוכה לקונצנזוס בנושא אופן הטיפול בו. למעשה יש מקדמים שמאמינים שאין כל טעם לחסום לגוגל דפי מוצר, גם אם יש 100 כאלה, אלא רק עמודי סינון. הם מעוניינים שכל המוצרים יסרקו בקלות ע"י גוגל. זאת הסיבה שהם גם לא מוכנים להשתמש ב Lazy Loading כי בשיטה זו, גוגל סורק כל עמוד עד מקום מסוים ואם טעינת המוצרים לא מסתיימת אף פעם, או מסתיימת אחרי זמן רב, גוגל לא יגיע לחלקם או אפילו לרובם. בכל אופן, אני לא דוגל בשיטת השארת כל עמודי המוצרים מעבר לעמוד הראשון פתוחים לגוגל ויש לי סיבות טובות לכך:

גוגל יכול להגיע בכל זאת למוצרים רחוקים – כאשר אתם משאירים את עמוד הלובי פתוח לסריקה ואת הבאים אחריו לא, אין זה אומר שכל המוצרים המופיעים בעמודים הבאים יהיו חסומים בעצמם הרי אתם חוסמים ברמת עמודי קטגוריה ולא ברמת עמודי מוצר. הרי בעזרת קישורים בין מוצרים, מאמרים או תכנים של קטגוריות, ניתן יהיה להגיע למוצרים.

קידום אורגני מתמקד בקטגוריות ולא במוצרים – כאשר מדובר באתר מורכב עם מוצרים וקטגוריות רבות, תכנית הקידום לא תכלול קידום ספציפי של מוצרים. למה? כי יש להם נפח חיפושים נמוך יותר מאשר קטגוריות. קידום אורגני איכותי לא יכול להתמקד בכמות אינסופית של מילים והכי חשוב: הצגה של קטגוריה- ולא מוצר אחד – קולעת יותר לכוונת המשתמש מאשר הצגת מוצר ספציפי. מה קורה כאשר גולש מחפש מוצר ספציפי? אופטימיזציה למוצר תעשה את העבודה והוא יגיע אליו, הרי עם קידום אורגני טוב מתקדמים ביחד גם דפים אחרים ולא רק עמודים שנמצאים ספציפית בתכנית הקידום.

ומה אם בכל זאת חשוב מאוד לקדם מוצר מסוים – אם המוצר שלכם נמצא בעמוד 50, סימן שהוא לא כל-כך חשוב לכם או שאתם לא שמים דגש על חווית משתמש. הגיוני כמובן לקדם גם מוצרים כאשר יש נפח חיפושים גבוה או שבאתר שלכם יש מוצר ייחודי מסוגו. למשל אם אתם מוכרים מכסחות דשא חשמליות וגם כאלה שעובדות על בנזין, הקטגוריה הראשית תהיה מכסחות דשא. תת קטגוריה אחת תהיה מכסחות דשא חשמליות ותת קטגוריה נוספת תהיה מכסחות דשא נטענות. יש לכם גם מוצר אחד ייחודי שהוא מכסחת דשא נטענת שהיא רובוטית? אפשר לקדם את המוצר הזה בפני עצמו רק תדאגו שהוא יופיע בעמוד הלובי של מכסחות הדשא ולא בעמוד 50. בכל אופן, אם אתם מחלקים נכון את האתר שלכם לקטגוריות ותת קטגוריות, אין סיבה שיהיו לכם מיליון עמודי מוצרים מעבר ללובי. שימוש בתת קטגוריות יינגיש את הגולשים וגוגל לכל המוצרים. פרט לכך, לא תמיד חייבים לקדם מוצרים ספציפיים על דפי מוצר, ניתן גם לקדם כתבה מושקעת מהבלוג ולהפנות ממנה למוצר.

תפריט
נגישות

השאירו פרטים כדי להזניק את העסק שלכם