כלים לקידום אתרים – מעל 25 קטנים שעושים הבדל גדול
לכל מקדם אתרים יש את סט הכלים המועדף עליו, בהתאם לסוג עבודתו והאתרים שהוא מנהל. למרות זאת יש כמה כלים משותפים לכולם, שבהחלט יכולים לעשות את החיים קלים יותר. הנה כמה מהם.
מאת: עמית אדלר
כלים למחקר מילים
אי אפשר בלי מחקר מילות מפתח, הבסיס שדרכו עובר רוב השיווק הדיגיטלי במנועי חיפוש. אין ספק שניתן להיעזר גם בהיגיון הפשוט שלנו למציאת הביטויים המתאימים, אבל מכיוון שאנחנו אנשי נתונים – תמיד נעדיף לסמוך על מידע נלווה שיגיד לנו כמה חיפושים היו לביטוי מסוים, מה גודל התחרות וכן הלאה.
1. כלי מילות המפתח של גוגל
האורים והתומים של מחקר המילים והכלי הראשון שבא לעולם בתחום זה. כלי המילים של גוגל מהווה את הבסיס הן לפרסום ממומן בגוגל והן לקידום אורגני בגוגל. אומנם כיום הוא נגיש במלואו רק לבעלי חשבון אדוורדס פעיל שמוציא כסף, אך הוא היה ונשאר המקור העיקרי למחקר מילים יעיל.
2. Ubersuggest
אחד הכלים הוותיקים למחקר מילים, שלאחרונה נרכש על ידי מומחה השיווק ניל פאטל ועבר מתיחת פנים רצינית. אומנם הוא שואב את נתוניו מתוך ה- API של כלי המילים בגוגל וכן מההשלמות האוטומטיות, אבל הוא בהחלט מהווה תוספת נכבדת למעוניינים לבצע מחקר מילים ללא הטרחה הכרוכה בהקמת קמפיין בגוגל.
3. Keywordtool.io
עוד כלי משובח, שבגרסתו החינמית אומנם נותן מידע מוגבל, אבל בהחלט ניתן להיעזר בו. הכלי הייחודי הזה מספק ביטויים לא רק עבור גוגל, אלא גם עבור מנועים אחרים כגון יוטיוב, בינג, אמזון, איביי וחנויות אפליקציות.
4. ההשלמות האוטומטיות וההצעות הנלוות בגוגל
אומנם לא מדובר בכלי מילים "רשמי", אבל ההשלמות האוטומטיות מספקות הצצה מעולה להבנה הסמנטית של גוגל. בנוסף ניתן להיעזר גם בהצעות הנלוות שמופיעות בתחתית תוצאות החיפוש עבור שאילתה מסוימת. כל אלו יכולים לסייע לנו לקבל רעיונות נוספים למילים שעליהן לא חשבנו.
5. Answer The Public
מנוע חיפוש ייחודי (רק באנגלית) המציג שאלות הנשאלות על ידי אנשים בכל נושא. מקלידים נושא מסוים ומקבלים את סוגי השאלות שנאספו על ידי המנוע. למה זה טוב, אתם שואלים? על כל שאלה אפשר לתת תשובה באתר, ליהנות מעוד טראפיק זנב ארוך ולהגדיל את הסיכויים להופיע בתשובות הישירות בגוגל (תוצאת חיפוש אפס).
כלים למחקר קישורים ומתחרים
בעולם שבו כל תחום רווי עד אפס מקום, צריך לעקוב אחרי המתחרים ולהבין מהו היתרון שהביא אותם עד הלום. בדיוק לשם כך יש כמה וכמה כלים למחקר מחקרים, שחלקם הגדול מספק הצצה גם לקישורים הנכנסים שלהם (פקטור משמעותי בקידום אורגני).
6. Ahrefs
ללא עוררין, זהו הכלי הטוב ביותר בכל הנוגע לבדיקת קישורים נכנסים. עד לפני כמה שנים מג'סטיק תפס את הבכורה בתחום הזה, אבל בשנים האחרונות Ahrefs נכנסו לנישה הזו בכל הכוח – ויצרו כלי עוצמתי ומדויק במיוחד. מדדי הדומיין של הכלי הזה (Domain Rating, URL Rating) פחות רלוונטיים (לדעתי), אך הם בהחלט יכולים לספק אינדיקציה ראשונית לחוזקו של דומיין.
מכיוון שאין גרסה חינמית' הכלי פועל אך ורק בתשלום אבל בהחלט שווה כל שקל; במיוחד אם צריך לחלץ מיידית רשימת מילות מפתח בהם ממוקם אתר מסוים, רשימת הקישורים שלו וכן הלאה.
7. SEM Rush
אחד הכלים הטובים ביותר בתחום הדיגיטל, שאומנם מיועד יותר ל- PPC אבל מפיק תובנות טובות גם עבור קישורי מתחרים, מילות מפתח אורגניות, תחזית טראפיק ומדדים נוספים. לאחרונה הכלי שילב כוחות עם מג'סטיק, כנראה כדי ליצור חזית מול כלים מתחרים וחזקים יותר, דוגמת Ahrefs שהוזכר קודם לכן.
הגרסה החינמית מוגבלת מאוד, ולכן עדיף להשתמש בגרסה בתשלום.
8. מג'סטיק
אחד הכלים הידועים והוותיקים ביותר לבדיקת קישורים, עם מדדי דומיין פנימיים משלו (Trust Flow, Citation Flow). מג'סטיק ידוע במהירות העדכון שלו, והוא מצליח לעקוב אחרי קישורים חדשים במיוחד. כמו תמיד, גם כאן הגרסה בתשלום מספקת הרבה יותר אפשרויות לעומת גרסת החינם.
כלים למעקב מיקומים
מעקב מיקומים הוא לחם חוקם של אנשי SEO בכל מקום. בלי היסטוריה של מיקומים לא נוכל לדעת מה השתפר ומה הידרדר, וכמובן איך לפעול בהתאם.
9. Zefo
פלטפורמה ישראלית מעולה מייסודו של ניר אדר. זפו החלה את דרכה ככלי לבדיקת מיקומים, אבל כיום מציעה כל כך הרבה אפשרויות נוספות עד שמזמן חרגה מתוכניתה המקורית. השירות ניתן אך ורק בתשלום.
10. כל יום
שירות בדיקת מיקומים שהחל את דרכו בגרסה חינמית, אבל עבר למודל בתשלום בשל דרישת הקהל לכלי חזק המספק גם דוחות מובנים ללקוחות. עוד כלי מצוין כחול לבן לבדיקת מיקומים, מבית עומר שוובל.
11. Agency Analytics
כלי חזק תוצרת קנדה המספק מעקב מיקומים, מעקב קישורים מבית מג'סטיק, שילוב נתונים מובנה מכל הכלים החשובים (אנליטיקס, אדוורדס, מדיה חברתית) וכן הפקה ושליחה של דוחות אוטומטיים. אומנם קצת יקר, אבל די טוב כשמדובר בסוכנויות דיגיטל.
כלי גוגל
זה חינם, זה יעיל להפליא וכמעט בלתי אפשרי לעבוד בלי זה. הכלים שגוגל מציעה חוסכים כל כך הרבה זמן ובלגן, ומספקים כמה מהתובנות החשובות ביותר לכל איש דיגיטל.
12. גוגל אנליטיקס
כלי האנליטיקס המוביל בעולם כבר שנים רבות, למרות שיש לו לא מעט מתחרים. באנליטיקס תוכלו לברר (כמעט) כל מה שאתם רוצים לדעת על מה שקרה מרגע כניסת המשתמשים לאתר, לצד הפקת תובנות שיעזרו לכם לשפר המרות.
להרחבה – גוגל אנליטיקס או פייסבוק אנליטיקס >>>
13. תג מנג'ר
מנהל התגים של גוגל הוא בהחלט המצאת המאה, לפחות בתחום הדיגיטל. מדובר בכלי המאפשר לנהל את כל הטמעת הקודים והמעקבים בלי להיות תלוי באנשי פיתוח / קוד מבחוץ.
להרחבה – מדריך גוגל תג מנג'ר >>>
14. קונסולת החיפוש
בעוד שאנליטיקס אומר לכם מה קרה אחרי שנכנסו לאתר, Search Console יגיד לכם מה קרה לפני זה – בתוצאות החיפוש האורגניות. מעבר לכך הכלי בודק את בריאות האתר ומיידע אתכם על שגיאות שנמצאו בו (עמודי 404, הפניות שצריך לבצע, הטמעה נכונה של סכמה ועוד).
להרחבה – קונסולת החיפוש של גוגל >>>
15. גוגל לעסק שלי
חוד החנית בכל הנוגע לקידום לוקאלי בגוגל. השירות התחיל את דרכו בכמה וכמה שמות עבר (גוגל מפות / גוגל מקומות / גוגל פלוס), אבל כיום הפך לאינדקס עצום שמייצר לעסקים כניסות לאתר ושיחות טלפון ישירות מהתוצאות. חובה בכל קמפיין של קידום אורגני.
להרחבה – קידום אתרים מקומי >>>
16. גוגל אדוורדס
מערכת הפרסום המובילה בעולם, עם אפשרויות טרגוט רחבות-היקף וטווח הגעה מרשים ל- 90% ממשתמשי האינטרנט. המערכת שהפכה את גוגל למובילה בתחום הפרסום הדיגיטלי, ומייצרת לה הכנסות של עשרות מיליארדי דולרים בכל רבעון. מערכת אדוורדס יכולה לשמש אתכם גם לצורכי קידום אורגני, על ידי בדיקה של הקמפיינים והמילים שהביאו הכי הרבה תועלת.
17. התראות גוגל
מי כתב עליכם, היכן ומתי? מעקב אחרי שם המותג הוא חלק חשוב מכל קמפיין של שיווק דיגיטלי. שירות ההתראות של גוגל מאפשר לכם לעקוב אחרי כל מילה או שאילתה אחרת, לנטר את אזכורי המותג שלכם ואף לייצר הזדמנויות חדשות לבניית קישורים.
18. Test My Site
האם האתר שלכם מותאם לנייד ועומד בדרישות של גוגל? בדיקה פשוטה אחת תיתן לכם את ציוני האתר, ואת התאמתו לגלישה בסמארטפונים. האתר שלכם לא צלח את הבדיקה? פנו לאיש מקצוע שיעזור לכם להתאים אותו למובייל.
19. דאטה סטודיו
הפקת דוחות עשויה להיות עניין מייגע, עד שגוגל הביאה לעולם את הסטודיו למידע (Data Studio). המערכת מאפשרת לשלב מידע מכל הפלטפורמות המובילה של גוגל, ובהן אדוורדס, אנליטיקס, קונסולת החיפוש ועוד – ולהציג את הכל במקום אחד, בצורה ויזואלית וקלה להבנה. כל דוח ניתן לשיתוף ספציפי עם משתמשים מוגדרים מראש, כדי שלא תהיה דליפת מידע.
להרחבה – מדריך דאטה סטודיו >>>
20. URL Builder
כלי של גוגל המיועד לתייג קישורים הנמצאים במקורות חיצוניים, כגון פייסבוק ואחרים. תיוג בשיטת UTM מאפשר לגוגל אנליטיקס להבין מה המקור של הקישור החיצוני, כדי שלא תאבדו מידע אודות יעילותו, ההמרות שהגיעו דרכו וכן הלאה.
21. Tag Assistant
מסייע התגים של גוגל הוא תוסף לדפדפן, המציג בשנייה ורבע את כל הקודים המוטמעים בעמוד – אנליטיקס, תג מנג'ר, המרות אדוורדס וכן הלאה. יעיל, מהיר וחוסך זמן בבדיקה של קוד המקור. על אותו משקל כדאי להשתמש גם בתוסף Pixel Helper של פייסבוק, לבדיקת הטמעה נכונה של פייסבוק פיקסל.
כלים משלימים
מעבר לסט הכלים הסטנדרטיים באמתחתו של כל איש/ת SEO, מפעם לפעם יש צורך להשתמש בכלים נוספים לייעול העבודה. הנה כמה מהם.
22. הצפרדע הצורחת (Screaming Frog)
סורק אתרים יעיל ביותר המפיק דוחות מצב עבור האתר הנבדק – מספר העמודים באתר, האם יש כפילויות בתגיות מטא, האם יש עמודי שגיאה שצריך לטפל בהם, האם יש תמונות ללא אלט טקסט וכן הלאה. הגרסה החינמית מאפשרת לסרוק עד 500 כתובות URL בכל בדיקה.
23. Buzz Sumo
מאפשר מעקב ובדיקה של מתחרים ושליפת רעיונות לתוכן חדש ורענן. באז סומו מדרג אתרים ונושאים בהתאם לכמויות הקישורים והשיתופים החברתיים שקיבלו ברחבי האינטרנט. אומנם הגרסה החינמית מוגבלת ל-10 תוצאות בכל פעם (ורק למספר בודד של פעמים), אך כשנופלים על מחסומי כתיבה ואין רעיונות לתוכן – הכלי הזה יכול להציל חיים.
24. Pixabay
כשצריך תמונות לאתר עכשיו ומייד, נכנסים לפיקסה ביי ומקבלים אלפי תמונות חינמיות שאינן כרוכות בבעיות של זכויות יוצרים. אומנם חינם משמעו שהתמונות הן לא בהכרח באיכות הטובה ביותר, אבל לצרכים היומיומיים של אנשי דיגיטל המאגר הזה בהחלט מעולה.
25. SEO MOFO
צריכים לדעת כמה תווים יש בטייטל או בתיאור שכתבתם? הכלי הזה מציג את מספר התווים, כדי שלא תחרגו מהגבולות של גוגל. נכון שאפשר להשתמש בקובץ טקסט, אבל seo mofo הרבה יותר מהיר ופשוט.
26. Compressor.io / Tiny JPG
תמונות כבדות או גדולות מדי מעיקות על זמני הטעינה של האתר, ועלולות לחבל בחוויית המשתמש ובקידום האורגני. אז פשוט פותחים טאב חדש בדפדפן, ניגשים לאתר compressor.io או tiny jpg – דוחסים את התמונה תוך שניות ומעלים לאתר בראש שקט.
27. Yoast SEO
תוסף לאתרי וורדפרס המאפשר לכתוב ולשכתב תגי מטא במהירות וביעילות עבור כל עמוד בנפרד. במקום להסתבך ולגשת לקוד המקור מאחורי הקלעים, התוסף הזה חוסך ים זמן למקדמי אתרים.
28. Redirection
תוסף לאתרי וורדפרס שמאפשר לבצע הפניות מעמוד לעמוד בצורה קלה, יעילה ומהירה. בלי התוסף הזה (או תוספים אחרים כמותו), ניאלץ לגשת בכל פעם לקובץ htaccess ולהסתכן בשכתוב שגוי, שעלול אפילו להפיל את האתר. חוסך אינסוף כאבי ראש.
רגע לפני סיום
אין ספק שיש עוד הרבה כלים נוספים שמייעלים את עבודת ה- SEO, לכן בחרתי את סט הכלים הנפוץ ביותר בעבודה שלי כדוגמה מייצגת.
מכירים עוד כלי חובה שבלעדיו אי אפשר? תנו לנו במייל ונוסיף אותו לרשימה.