מה משפיע על הצרכן הישראלי בבחירת עסק, מוצר או שירות
הדיגיטל השתלט על חיינו, את זה לא צריך להגיד לאיש. אבל מה קורה כאשר מדובר בהחלטות צרכניות, שבסופו של דבר משפיעות על שורת הרווח שלכם?
מאת: עמית אדלר
ידע הוא כוח, אומר המשפט המוכר. מי שיש בידו מספיק ידע אודות קהל היעד שלו, יכול לתת לו בדיוק את מה שהוא רוצה או צריך.
בדרך כלל קשה למצוא מידע אודות התנהגות הצרכן הישראלי בדיגיטל. גופי המחקר והסטטיסטיקה עוסקים בעיקר בהתנהגות צרכנית כללית, בלי להיכנס לקרביים של האופן שבו אנו בישראל מחפשים וצורכים תוכן או מוצרים ושירותים באינטרנט.
מזל שיש לנו את Google Consumer Barometer – כלי סטטיסטיקה חינמי כמיטב המסורת הגוגלית (אם כי הוא לא שווה-ערך למחקר צרכנים אמיתי, יש לזכור). הכלי מספק נתונים אודות התנהגות דיגיטלית של צרכנים ברחבי העולם, וגם ישראל נכללת בנתונים.
המידע באתר נחלק לשני סוגים עיקריים: הסוג הראשון והפשוט ביותר לשימוש הוא הנתונים המוכנים מראש, שאותם ניתן לפלח לפי ארצות, מגדר וטווחי גיל (Trended Data ו- Curated Insights). הסוג השני והמורכב יותר (Graph Builder) מאפשר לצלול לעומק הנתונים הבודדים, ולייצר פילוחים מותאמים אישית בהתאם לשאלת המחקר שלנו.
ראשית נציג כמה נתונים כלליים אודות הרגלי השימוש באינטרנט, ולאחר מכן נצלול לנתונים אודות התנהגות צרכנית ספציפית יותר.
השימוש באינטרנט בישראל
אחוז משתמשי האינטרנט
לצרכים שאינם קשורים לעבודה או עסקים – מעל 80% מהישראלים משתמשים באינטרנט.
אחוז משתמשי האינטרנט ברמה יומית
לצרכים שאינם קשורים לעבודה או עסקים – כ-80% מהישראלים משתמשים באינטרנט מדי יום.
אחוז המשתמשים באינטרנט – פילוח לפי גיל
לצרכים שאינם קשורים לעבודה או עסקים – קבוצת הגיל עם אחוזי השימוש הגבוהים ביותר (94%) היא 25 עד 34. מייד אחריה (93%) הם בני 35 עד 44.
אחוז המשתמשים באינטרנט ברמה יומית – פילוח לפי גיל
לצרכים שאינם קשורים לעבודה או עסקים – קבוצות הגיל עם אחוזי השימוש הגבוהים ביותר מדי יום (90% ומעלה), הם כל הגילאים עד גיל 54.
אחוז המשתמשים בסמארטפון
כאן הנתונים מתחילים להיות רלוונטיים גם להתנהגות צרכנית – כ-80% מהישראלים משתמשים בסמארטפון.
האתר שלכם עדיין לא מותאם למובייל? הגיע הזמן להתעורר ולבנות אתר רספונסיבי (יש מספיק אתרים שעדיין אינם מותאמים, לצערנו הרב).
אחוז המשתמשים במחשב שולחני
בעוד שהשימוש בסמארטפונים נמצא במגמת עלייה, השימוש במחשבים הגיע למישור ואפילו מדשדש קצת למטה.
אחוז המשתמשים במסך אחד (מחשב / סמארטפון / טאבלט)
אם ב-2012 רק 43% מהישראלים השתמשו במסך אחד בלבד, הרי שב-2017 זה ירד לכדי 19%. כיום אנשים משתמשים ביותר ממסך אחד, גם כשהם מחפשים מידע על מוצרים, שירותים ועסקים. הנוכחות גם בדסקטופ וגם במובייל חיונית יותר מאי פעם.
אחוז המשתמשים בשני מסכים (מחשב, סמארטפון, טאבלט)
אם נמשיך את המגמה מהגרף הקודם, כיום 47% מהישראלים משתמשים בשני מסכים (כמעט מחצית מהאוכלוסייה, ויש להניח שהמספר הזה יגדל).
אחוז המשתמשים בשלושה מסכים (מחשב, סמארטפון וטאבלט)
ב-2015 היה מדובר בכמעט שליש מהאוכלוסייה, כאשר כיום מדובר בכמעט רבע – נתון לא פחות מכובד.
אחוז משתמשי האינטרנט מסמארטפון וממחשב שולחני באותה המידה
כמעט 80% מהישראלים משתמשים בשני המכשירים הללו באותה תדירות.
הרגלי צפייה בסרטונים אונליין
כאשר הם צופים בסרטון, רוב הישראלים (61%) מרוכזים לחלוטין בתוכן המוצג להם – נתון יפה למעוניינים לשווק את עצמם גם בווידיאו. למרות זאת, 29% מפצלים את הקשב גם לפעילויות אחרות במקביל, ורק 5% מריצים את הסרטון ברקע.
ישראלים מעדיפים סרטונים קצרים
רובנו (58%) נוטה להעדיף סרטונים של 5 דקות ומטה, 24% מעדיפים 10 דקות ומטה ו-23% מעדיפים 5 עד 10 דקות. קחו זאת בחשבון כאשר אתם יוצרים סרטון לקהל ישראלי.
הנה עוד 50 נתונים מעניינים על צפייה בסרטונים >>>
התנהגות צרכנית באינטרנט בישראל
אחוז השימוש באינטרנט בתהליך הרכישה
מהרעיון הראשוני ועד לרכישה הסופית – רוב הישראלים (57%) משתמשים באינטרנט ככלי להשוואה, ככלי להתייעצות (43%) ולבסוף לקבלת ההחלטה לרכוש (35%).
מנועי חיפוש הם הכלי העיקרי בתהליך הרכישה
מהרעיון הראשוני ועד לרכישה הסופית – רוב הישראלים (49%) משתמשים במנועי חיפוש; בין 18% ל-28% משתמשים באתרי מותג, קמעונאות והשוואת מחירים; 8% משתמשים בסרטונים ו-7% ברשתות חברתיות.
מודעוּת ראשונית למוצרים ושירותים
רוב הישראלים (58%) התוודעו לראשונה למוצר או שירות באמצעים מקוונים, ו-32% בביקור בחנות. הנתונים כוללים גם מחקר ראשוני טרם רכישה.
גם מי שלא קונה אונליין – בודק ומשווה אונליין
רוב הישראלים (57%) בודקים, משווים וחוקרים אונליין, בין שהם מתכוונים לרכוש באינטרנט ובין שמתכוונים לרכוש אופליין. 42% גם בודקים וגם קונים אופליין, ו-10% בודקים אופליין אבל קונים אונליין.
האינטרנט הוא כלי עיקרי לחיפוש עסקים מקומיים
57% מהישראלים מחפשים עסקים הן אונליין והן אופליין. 40% מחפשים אך ורק אונליין.
מנועי חיפוש הם הכלי העיקרי באינטרנט למציאת עסקים
רוב הישראלים (83%) משתמשים במנועי חיפוש; 57% נכנסים ישירות לאתר העסק; 50% משתמשים באתרי קופונים והנחות; 23% נעזרים בביקורות וחוות דעת אונליין; 19% משתמשים באתרי מפות; 17% משתמשים ברשתות חברתיות.
איפה העסק שלך במנועי החיפוש? – נשמח לעזור לך להתקדם >>>
מחירים הם הדבר הראשון שמחפשים אודות עסק כלשהו
כאשר הישראלים מחפשים עסק כלשהו, רובם (58%) מחפש קודם כל מחירים; 48% מחפשים שעות פעילות; 39% מחפשים כתובת ו/או ביקורות על העסק.
המדדים החשובים בבחירת העסק המתאים לנו
38% מהישראלים יבחרו עסק לפי מחיר; 33% לפי איכות המוצר/שירות; 31% לפי קרבה גיאוגרפית; 28% לפי ניסיון-עבר; 27% לפי זמינות המוצר.
תדירות הקניות באתרים בחו"ל
כאשר מדובר בקהל שכבר קונה אונליין, 65% מהישראלים יקנו לפחות פעם בשנה גם באתר בחו"ל. 8% יקנו בחו"ל פחות מפעם בשנה.
מדוע ישראלים בוחרים לקנות בחו"ל
הצעות משתלמות יותר, טווח מוצרים רחב יותר ותנאי תשלום ושירות טובים יותר – כל אלו מניעים ישראלים לקנות דווקא בחו"ל.
אילו מוצרים נרכשים בחו"ל
מעל מחצית מהישראלים (56%) קונים בגדים ואביזרי אופנה בחו"ל; 29% רוכשים מוצרי מחשב, תוכנה וחומרה; 21% רוכשים מוצרי טיפוח ובריאות ו-16% רוכשים ספרים ותקליטורים (מה?! עוד יש כאלה?)
רגע לפני סיום
הנתונים אכן מעניינים מאוד, בעיקר מנקודת מבטם של בעלי עסקים וכן עבור אנשי שיווק. חשוב לזכור שחלק מהנתונים נכון ל-2015 ולאו דווקא לשנה הנוכחית, אבל עדיין אפשר להשתמש בהם ולהתאים את עצמנו לרצון הצרכן.
אם אתם רוצים להיות מדויקים יותר עבור העסק שלכם, תמיד תוכלו להציב סקר באתר או בפייסבוק – ולדעת מה קהל היעד שלכם רוצה.
להרחבה: דוח מצב האינטרנט 2017 באתר בזק >>>
—
כל הזכויות לחומר הגרפי במאמר זה שמורות © consumerbarometer.com