בניית אתר וורדפרס: 3 שלבים בדרך לאתר עצמאי משלכם

  1. ראשי
  2. מדריכים
  3. בניית אתר וורדפרס: 3 שלבים בדרך לאתר עצמאי משלכם


לא בא לכם לבזבז אלפי שקלים על אתר מושקע? מספיק לכם אתר בסיסי שתוכלו לנהל בעצמכם? לגיטימי לחלוטין. האפשרות הטובה ביותר היא בניית אתרים בוורדפרס.

מאת: עמית אדלר

למי שלא מכיר, וורדפרס היא אחת מהמערכות הנפוצות והטובות ביותר לבנייה ולניהול של אתרים (הן אתרי תדמית והן חנויות וירטואליות). מעל רבע מאתרי האינטרנט בעולם בנויים בוורדפרס, הודות לגמישות המערכת, קלות התפעול והעובדה שאינכם כבולים לאף ספק-שירות.

לפני שנתחיל, הבהרה חשובה – בניית אתר וורדפרס אינה קשורה למערכת הבלוגים החינמית והידועה wordpress.com. מערכת זו מאפשרת לכם להקים בלוג חינם משלכם על סאב דומיין (למשל: mywebsite.wordpress.com), ואינה מיועדת להקמת אתרים עצמאים.

קחו בחשבון שכל מערכת חינמית להקמת אתרים תהיה מוגבלת, ולא תאפשר לכם לעשות ככל העולה על רוחכם.

אם כבר יש לכם אתר וורדפרס ואתם רוצים לדעת איך לנהל אותו, הנה מדריך וורדפרס למתחילים.

רכישת דומיין לאתר

שלב 1 – קונים דומיין

איזו כתובת דומיין תרצו לתת לאתר שלכם?

מבחינה שיווקית ומיתוגית, כמעט תמיד עדיף שהדומיין יהיה שם העסק: websem.co.il כמו אצלנו או cnn.com כמו בערוץ החדשות המוכר בארה"ב. למעוניינים לתמצת את מהות העסק כבר בדומיין, אפשר להוסיף גם מילת מפתח או שתיים: yossi-marketing.co.il לעסק בתחום השיווק, או shifraconsulting.co.il לעסק בתחום הייעוץ.

רכישת דומיין נעשית אצל אחד מספקי הדומיינים הרבים שיש בארץ או בחו"ל. לדוגמה, חברת Box הישראלית מציעה דומיין co.il במחיר נמוך יחסית לאחרים – 49 שקלים לשנה. רכישת דומיין לא ישראלי (com, net, org) דרך חברה ישראלית, בדרך כלל תהיה זולה יותר. ספק דומיינים בחו"ל יכול לדרוש פחות כסף, אך ראוי לזכור שלא כולם מציעים דומיינים ישראלים.

אם אתם פונים לקהל יעד ישראלי, רצוי שגם הדומיין יהיה ישראלי (אבל ממש לא חובה). אין שום מניעה להקים אתר com עבור ישראלים; אבל מצד שני תודו שדומיין co.il לקהל אמריקאי או צרפתי דווקא כן ייראה מגוחך. כדאי לבחור בתבונה.


התשלום עבור הדומיין הוא שנתי ומתחדש
; כך גם עבור האחסון, שעליו נדבר בשלב הבא. למעשה הדומיין והאחסון הם שני האלמנטים היחידים שעליהם חייבים לשלם כסף. זה מה שהופך את האתר שלכם לנכס חופשי לשימוש עבורכם (זאת בניגוד לפלטפורמות חינמיות לבניית אתרים, כפי שצוין קודם לכן).

אל תשכחו לחדש את התשלום על הדומיין, אחרת מישהו עלול לתפוס אותו – וחבל (יש כאלה שעושים מזה פרנסה). עשו לעצמכם תזכורות שנתיות קבועות לחידוש.


טיפ של מומחים
– גם אם החלטתם בסוף לפנות לספק חיצוני לבניית האתר, ודאו מראש שרכישת הדומיין והאחסון יהיו על שמכם. כך לא יהיו בעיות בנושא בעלות אם וכאשר ייפרדו דרכיכם. כמו כן שמרו את פרטי הגישה לניהול הדומיין – הקישור לממשק, השם והסיסמה. לעולם אין לדעת מתי תצטרכו אותם שוב.

ועוד טיפ של מומחים, הפעם בנושא SEO – אם תמצאו דומיין ותיק שתוקפו עומד לפוג או שכבר פג, תוכלו לקנות אותו ולהשתמש בו לצרכים שלכם (הקמת אתר חדש, הפניה לאתר קיים וכו'). היתרון בדומיין ותיק הוא יכולותיו לסייע לכם משמעותית בקידום אורגני, אבל זה כבר נושא למאמר אחר.

רכישת אחסון לאתר

שלב 2 – קונים אחסון

בעוד שהדומיין הוא הכתובת של האתר (רחוב X בעיר Y), האחסון הוא הדירה בה נמצאים רכיבי האתר: עמודים, תמונות, קבצים ועוד. ספקי דומיינים רבים הם גם לעיתים רבות ספקים של חבילות אחסון אתרים, אז כדאי לברר גם את מחירי האחסון אצל ספק הדומיינים.

בניגוד למה שאולי נדמה – ממש לא חייבים לרכוש דומיין ואחסון אצל אותו ספק. ניתן להפריד בין השניים, במידה שמצאתם מחירים טובים יותר או שירות טוב יותר.

אחת מחברות האחסון הטובות בישראל היא Upress, שמציעה שרתים מהירים במיוחד (מצוין לחוויית משתמש ולקידום האתר, אם יבוא יום ותרצו בכך). אומנם הם לא הכי זולים בתחום, אבל יש להם יתרונות שעבורם שווה לשלם קצת יותר; במיוחד אם מדובר באתר לצורכי עסקים ולא כתחביב.

גם האחסון הוא תשלום מתחדש, ורוכשים אותו מראש עבור דומיינים מסוימים. רכישת האחסון מלווה בעוד כמה יתרונות, כגון האפשרות לפתוח כמה וכמה תיבות מייל בדומיין שאותו כבר רכשתם.

אם יש לכם עסק, אין ספק שעדיף שהמייל שלכם יהיה name@website.co.il במקום name@gmail.com הרגיל. יש לזה אפקט מיתוגי לא מבוטל. אפשר לעשות זאת גם דרך Google Apps, ואז אינכם תלויים בשרתי דואר במקרה של מעבר לאחסון אחר.


טיפ של מומחים
– רכשו מראש תעודת אבטחה SSL יחד עם האחסון (יש חברות שמציעות זאת יחד עם החבילה, ללא תשלום נוסף). זה יאפשר לכם להקים אתר מאובטח (https), שהוא הסטנדרט המינימלי הדרוש כיום בדיגיטל.

שלב 3 – מקימים אתר

לאחר שרכשתם דומיין ואחסון, הגיע הזמן להתקין וורדפרס ולהקים לכם אתר.

ברוב ממשקי הניהול כיום יש התקנה מובנית של וורדפרס (ושל מערכות קוד פתוח נוספות כגון ג'ומלה, דרופל ואחרים). פשוט ניגשים ל- cPanel שלכם (ממשק ניהול האחסון), מוצאים את ההתקנה (שנמצאת בדרך כלל תחת חבילת Softaculous) ופשוט מקליקים וממתינים לסיום.

לאחר ההתקנה תתבקשו לבחור שם לאתר וזהו – בגדול סיימתם.
כעת יש לכם אתר ואתם יכולים לגלוש אליו בדומיין שבחרתם.

התקנת וורדפרס בממשק הניהול של האחסון


מכיוון שהאתר החדש שלכם עדיין ריק מתוכן, הגעתם לשלב המתמשך שנקרא "להשקיע באתר":

בחירת תבנית מעוצבת המתאימה לצרכים שלכם (או תבנית חינמית או בתשלום; חפשו בגוגל wordpress themes). קחו בחשבון שאם בחרתם בתבנית חינמית, העיצוב שלכם יהיה פשוט מאוד (כמו באתר שלי למשל). תבנית פרימיום בתשלום תיתן לכם אפקט מעוצב ומרשים יותר. לחילופין תוכלו להתקין אלמנטור של חברת Pojo בתבנית פשוטה ובסיסית, ולעצב בעצמכם בקלות.

הקמת העמודים הדרושים לכם – עמוד בית, עמוד אודות, עמוד צור קשר, עמודי קטגוריה עיקריים, עמודי מוצרים ו/או שירותים, בלוג וכן הלאה. כדאי לחשוב היטב איזה תוכן להוסיף בכל עמוד, ורצוי לגוון עד כמה שניתן – טקסטים, תמונות (לא כבדות מדי), סרטונים, קישורים וכן הלאה.

השקעה בשיווק, הפצה ופרסום – אם האתר מיועד לעסק או לחברה, מן הסתם תרצו שיגיעו אליו גולשים שבסוף יהפכו ללקוחות. בשלב זה עליכם להפעיל מערך שיווקי גדול הכולל כמה שיותר אפיקים שיזרימו לכם משתמשים: שיווק דיגיטלי, שיווק אופליין וכן הלאה.

אם כל זה גדול עליכם, תמיד אפשר לפנות למומחה שיעצב לכם אתר בהתאמה אישית ויספק לכם שירותי שיווק.


ומה אם מדובר באתר מסחר / חנות וירטואלית?

וורדפרס נותן מענה גם לנושא הזה באמצעות Woo-commerce. מדובר בתוסף חינמי שהופך כל אתר וורדפרס לחנות וירטואלית, שניתן למכור בה מוצרים ושירותים אונליין.

אבל (וזה אבל חשוב וגדול מאוד) דרגת הסיבוכיות כאן עולה בכמה שלבים. העיסוק בחנות ווקומרס ידרוש מכם זמן לא מועט, והיכרות רחבה עם המערכת לצרכים רבים – איך מוסיפים הנחה מעל לסכום מסוים? איך יוצרים מוצר זהה עם ואריאציות שונות? איזה שירות סליקה עדיף לבחור? (והוא תמיד יהיה בתשלום נוסף); איך מנהלים את המלאי? וכן הלאה.

אם מדובר בחנות אינטרנטית גדולה מאוד (שחורגת מכמה מאות מוצרים), לפעמים עדיף לוותר על וורדפרס ולבנות את האתר במערכות ייעודיות כגון מג'נטו או פרסטה שופ. מערכות אלו עוצבו מראש לצורכי מסחר אונליין, אבל הן דורשות אנשי הקמה, פיתוח, עיצוב וכן הלאה. כאן כנראה שלא תוכלו להסתדר בכוחות עצמכם, אלא אם אתם מומחי אינטרנט, אז קחו זאת בחשבון.

רגע לפני סיום

ראינו שכל אחד יכול לקנות דומיין ואחסון, להתקין וורדפרס והופ – יש אתר מוכן בכמה דקות.

השאלה היא מה קורה אחרי אותן 5 דקות, בהן שברתם את שיא המהירות העולמי להקמת אתר אינטרנט. מידת ההשקעה שלכם מעתה והלאה, היא שתקבע איך האתר ייראה ואיזו תועלת תפיקו ממנו.


אם בכל זאת החלטתם ללכת על בטוח – נשמח לאפיין, להקים ולעצב לכם אתר לתפארת.
פנו אלינו – הקפה עלינו >>>

תפריט
נגישות

השאירו פרטים כדי להזניק את העסק שלכם