אתרי AMP: האם גוגל סותרת את עצמה ועל הדרך פוגעת באתרים?
כל איש דיגיטל שראשו על כתפיו שמע על AMP – גרסת גוגל לאתרי מובייל מואצים, שנטענים במהירויות שיא של שנייה אחת ומטה (Accelerated Mobile Pages). אכן פרויקט שראוי להתהדר בו, אבל כשחופרים יותר בהנחיות של גוגל – מוצאים סתירה גדולה שראויה לדיון.
מאת: עמית אדלר
גוגל משקיעה רבות בפרויקט AMP, בדיוק כפי שהשקיעה רבות בנושא התאמת אתרים למכשירים ניידים. אומנם לפי גוגל לכ-60% מהעסקים הקטנים והבינוניים בעולם עדיין אין אתר אינטרנט, אבל אלו שקיימים חייבים לעמוד בכמה סטנדרטים בסיסיים.
מדוע לגוגל אכפת כל-כך מאתרים של אחרים?
ראשית מכיוון שהעולם עבר למובייל (או לפחות העולם שגולש באינטרנט). גוגל שואפת לספק למשתמשיה חוויה שלמה ומלאה, שתיתן להם בדיוק את מה שרצו. זמן השימוש שלנו במכשירים ניידים כבר מזמן עקף את השימוש במחשבים שולחניים (הן באתרים והן באפליקציות), מה שאומר בהכרח שחוויית משתמש תקינה חייבת לכלול התחשבות בעובדה הזו.
שנית מכיוון שאנשים לא אוהבים לחכות, ועוד יותר כאשר מדובר במובייל. כל עיכוב בזמן הטעינה מעבר ל-3 שניות, יגרום לכ-40% מהמשתמשים לצאת מהאתר. בנוסף – כל שנייה של עיכוב בטעינה עלולה לעלות בהפסד (ממוצע) של 7% מההמרות / ההכנסות באתר.
כל אלו משפיעים על חוויית המשתמש, ועלולים לעלות לגוגל בהפסדים כספיים. אם האתרים המוצגים בתוצאות-גוגל לא יהיו מותאמים לנייד או לא ייטענו מהר מספיק, המשתמשים עלולים לנטוש את התוצאות של גוגל ולעבור לספק אחר.
לא יקום ולא יישב. ובדיוק לשם כך גוגל עושה כל שביכולתה כדי לשפר את האתרים המוצגים בתוצאותיה.
קיצור תולדות המובייל בגוגל
באפריל 2015 נכנס לתוקף גורם רשמי חדש באלגוריתם של גוגל, שנותן עדיפות לאתרים מותאמים לנייד (Mobile-geddon בפרפראזה על הביטוי "ארמגדון"). זאת לאחר קמפיין מסיבי מצד גוגל שנמשך חודשים ארוכים, על מנת לגרום למנהלי אתרים להתאים כמה שיותר מהנכסים שלהם לסמארטפונים.
במחצית האחרונה של 2015 גוגל הביאה לעולם את AMP – גרסת מובייל מואצת לאתרים קיימים, שכנראה נועדה לתת מענה לפרויקט דומה של פייסבוק בשם Instant Articles. פרויקט AMP מאפשר להאיץ את זמן הטעינה של אתרי מובייל לשנייה אחת או פחות מכך. חשוב לזכור שמדובר אך ורק בהאצת אתרים – לא בהתאמתם למובייל. אם האתר שלכם אינו מותאם למובייל מלכתחילה, AMP ממש לא יעזור לכם.
בתחילת 2016 אתרי AMP החלו להשתלב רשמית בתוצאות גוגל, ואתרים שהשתמשו בשירות קיבלו עדיפות (עם סימן הברק ליד התוצאה). עד מהרה הפך הפרויקט לתו תקן בכל הנוגע למהירות טעינה, ועד היום מעל 2 מיליארד דפי אינטרנט מואצים באמצעותו במיליון דומיינים (בעיקר פבלישרים גדולים כגון טאמבלר, איביי, עלי אקספרס ואחרים).
בחודש מאי 2016 בוצע עדכון נוסף לטובת אתרים מותאמי מובייל. בערך באותה תקופה גוגל החלה גם לסמן אתרים מותאמים בתוצאות החיפוש, על מנת להודיע מראש למשתמשים אילו אתרים נגישים להם במכשירים הניידים.
בשלב זה כבר הייתה חלוקה נפרדת לאינדקס תוצאות דסקטופ ולאינדקס תוצאות מובייל. מיקומים אורגניים בתוצאות המובייל הושפעו רק מגרסת המובייל של האתר, ומיקומי הדסקטופ שלו הושפעו רק מגרסת הדסקטופ.
במהלך 2016 גוגל הודיעה מספר פעמים על מעבר לעולם שרובו ככולו מושפע מאתרי מובייל. עדכון Mobile-first index ישפיע על מיקומים קודם בהתאם לגרסת המובייל, ורק אחר כך (אולי) גם לפי הדסקטופ. העדכון היה אמור לצאת לפועל כבר מזמן, אבל בגוגל ממשיכים לבדוק אותו. לפי עדכון מחודש יוני 2017, כנראה שהוא לא יופעל במלואו עד 2018 לפחות.
מהירות על חשבון איכות
אבל מסתבר שלא הכול נוצץ בממלכת AMP. ככל שהפרויקט תפס תאוצה (ואכן מדובר במספרים גדולים, כפי שצוין לפני כן), כך החלו להופיע גם טרוניות נגד הפרויקט. כדי להבין מדוע, יש לזכור ש- AMP הוא בעצם קוד שמייצר גרסה קטנה, דחוסה ומהירה יותר של דפי אינטרנט, בעת השימוש בהם בסמארטפונים.
אבל פועל יוצא של הגרסה הדחוסה והמהירה הזו, הוא גם יצירת גרסה דלה פי כמה וכמה לעומת הגרסה האינטרנטית המקבילה. לדוגמה, אם אני בעל חנות מקוונת למכירת תכשיטים, וביצעתי את השדרוג לגרסת AMP – אני עלול לגלות שהרבה מהרכיבים המקוריים בכל עמוד, כלל לא עברו ל- AMP. זאת על מנת לאפשר את האצת מהירות הטעינה.
אין ספק ש-AMP משתפר ביכולותיו, אבל אם אני מעוניין להציג למשתמש חוויה מלאה ואמינה (ובאתרי עסקים ומסחר אונליין זה קריטי) – הגרסה הדלה הזו לא תמיד יכולה לעשות את העבודה. כל הרכיבים שהיא מסירה מהאתר המקורי כדי לבצע את ההאצה, מפשיטים אותו מאמינותו ומיכולותיו הטכנולוגיות.
אבל זו רק חצי הבעיה.
או הכול – או כלום
עד לאחרונה היו כמה אפשרויות להתאמה של אתרים לסמארטפונים: אתר רספונסיבי / אדפטיבי המשנה את תצוגתו בהתאם לגודל המסך; גרסת מובייל נפרדת היושבת בדרך כלל על סאב דומיין של האתר הראשי (או דומיין נפרד לגמרי); וכן שיטת ההגשה הדינמית, שמתאימה את האתר בהתאם ל- User Agent הצופה בו.
מה קיבלנו מכל זה?
מגוון אפשרויות ליצירת האתר המתאים לנו או לעסק. אפשר לבחור באתר רספונסיבי מושקע, שבו כמעט הכול מותאם אוטומטית. אפשר גם לבחור גרסת מובייל נפרדת, שמתעדכנת או לא מתעדכנת אוטומטית בהתאם לשינויי תוכן ועדכונים אחרים (בהתאם לספק השירות).
אבל בעוד שאתר רספונסיבי דומה כמעט לחלוטין לגרסה האינטרנטית של עצמו, אתרי מובייל נפרדים או גרסאות הגשה דינמית לא תמיד תואמים למה שרואים באינטרנט. יכול להיות לך אתר ענק בתחום התיירות, עם אלפי עמודי תוכן, טיסות וחבילות למגוון יעדים – אבל גרסת המובייל שלך מצומצמת פי 5 ולא מציגה את כל האפשרויות בפני המשתמש.
עד היום לא הייתה עם זה בעיה גדולה מדי. אבל פתאום גוגל החליטה שעד כאן, ומהיום גרסת המובייל חייבת להיות תואמת ב-100% לגרסת הווב.
מצד אחד זה ברור: למה לאלץ את המשתמש לקבל חוויה גרועה, שלא תסתיים בהשארת ליד או במכירה? מצד שני, לך תיקח אתר ענק של אלפי עמודים ותעשה לו גרסה רספונסיבית מלאה.
אבל מרגע שגוגל החליטה שמיקומים, טראפיק ונראות אורגנית יושפעו בעיקר מגרסת המובייל (Mobile first) – כל גרסת מובייל שלא תהיה תואמת לגרסת הווב במאת האחוזים, פשוט תעשה עוול לאתר (ולעסק העומד מאחוריו).
אז מה בעצם הבעיה?
גרסת AMP היא בדיוק אותה גרסת-מובייל דלה, שלא תואמת ב-100% לגרסה האינטרנטית. גוגל מאלצת אותנו לבצע התאמת מובייל מלאה מצד אחד, ומצד שני דוחפת בכוח את גרסת המובייל הדלה שלה לכל פתח. יש את זה ביותר דבר והיפוכו?
אומנם נכון ש-AMP לא מיועד לבצע התאמה למובייל, אלא אך ורק להאיץ את הטעינה במובייל. אבל אם מראש מדובר בגרסת סמארטפונים דלה פי כמה וכמה, שלא מגיעה לקרסולי אתר האינטרנט המקורי – הבעיה ברורה.
האם בגוגל שמו לב לסתירה?
זה כנראה לא ממש משנה. עם קצב האימוץ הנוכחי והעתידי, AMP הפך למפלצת המאלצת את כולנו להשתמש בה, אם ברצוננו לקבל נראות אורגנית משופרת בתוצאות החיפוש של גוגל.
ל-AMP יש הרבה יתרונות והוא בהחלט מהווה מהלך חיובי אל עבר חוויית משתמש טובה ומהירה יותר; אבל גוגל צריכה להחליט מה חשוב יותר. אם החלטתם להיות ספק-שירות שבפועל מייצר גרסאות מובייל דלות יותר מהמקור – אתם חייבים לוודא שהגרסה לנייד תהיה תואמת להנחיות שלכם-עצמכם. כיום זה ממש לא המצב.
אם AMP יגיע למצב שבו הוא מותאם לגרסה הוובית במאת האחוזים, הבעיה תיפתר.