קידום חנות וירטואלית בגוגל: טיפים מהשטח שהביאו פי 3 כניסות
חנות באינטרנט היא לכאורה אתר לכל דבר, לכן נדמה שגם ה-SEO שלה יהיה זהה. אבל מכיוון שבדרך-כלל חנויות וירטואליות בנויות אחרת, למעשה צריך להשקיע יותר כדי לראות תוצאות.
מאת: עמית אדלר
לאחד מלקוחותינו יש חנות וירטואלית עם מאות מוצרים, ולפיכך נוצר הרושם הראשוני של אתר גדול שוודאי יביא את הטראפיק הרצוי לצד מיקומים אורגניים נאים.
רחוק מהאמת.
בפועל עברה תקופה לא קטנה עד שהצלחנו להבריג את האתר בחמישייה הראשונה בביטויים של אלפי חיפושים, ועוד מחצית התקופה עד שהגענו לחמישייה הראשונה בביטויים של עשרות אלפי חיפושים.
בסופו של דבר הטראפיק האורגני תפח כמעט פי 3 תוך שנתיים. תוסיפו על זה אפיקים נוספים כגון ממומן, מדיה חברתית ועוד – ותקבלו אתר מסחר שעושה חיל עד היום.
אז איך עשינו את זה?
מעבר לסבלנות המבורכת של הלקוח (דבר חשוב בפני עצמו), הנה כמה מהטיפים והתהליכים שיישמנו בקידום החנות בגוגל.
טיפ 1 – מבנה החנות
באתרי מסחר אונליין הנטייה היא לקדם את הקטגוריות הראשיות ופחות את המוצרים עצמם, אם כי לעיתים יש זליגה בין שני התחומים. היררכיית העמודים באתר משפיעה משמעותית על אפשרויות הקידום העומדות לפנינו.
בשל כך מבנה האתר חייב לשקף את העמודים החשובים ביותר, ואת זאת עושים בראש ובראשונה באמצעות התפריט הראשי. אין מנוס מהעובדה הכל-כך "SEO שנת 2000" הזו, שכל מה שיוצב בתפריט הראשי יקבל משנה חשיבות.
באתר המדובר קיבלנו אישוש לכך בצורה שאינה משתמעת לשני פנים. מכיוון שמדובר בתפריט אנכי ולא אופקי, קשה יותר לבצע שינויים מטעמי חוסר-מקום. בשל כך לקח זמן רב עד שיכולנו לבצע מספר שינויים מינוריים, שבזכותם גם הביטויים העקשנים ביותר הצליחו להגיע לעשירייה הראשונה בגוגל.
מעבר לכך, מרגע שהאתר עבר לפלטפורמה החדשה – הוא גם היה מאובטח, גם מותאם למובייל וגם כולל תגי-סכמה בסיסיים. הפיצ'רים הללו לא היו קיימים בפלטפורמה הקודמת, ואני משער שהם נתנו לאתר כמה נקודות זכות (אם כי לא ראינו השפעה ישירה כתוצאה מכך).
כמובן שליווינו את הלקוח גם במעבר לאתר החדש, סיפקנו אפיון SEO עם דרישות ספציפיות והקפדנו על ביצוע הפניות.
טיפ 2 – התוכן בחנות
בעוד שהאתר היה עמוס במאות מוצרים (כולל אתרי מראה בשתי שפות נוספות), מבחינת תוכן הוא היה ריק. נחום ואקום.
מכיוון שמדובר בחנות אינטרנטית, לרוב אין בה עמודי תוכן שמקשרים בחזרה אל העמודים העיקריים, ובלי קישורים פנימיים קשה מאוד לייצר היררכיה נכונה. אז התחלנו בתהליך של ייצור והעלאת תכנים בבלוג שהקמנו באתר, לפחות פעם בחודש. תכנים חדשים אלו הוסיפו עוד ביטויי זנב ארוך לחבילה; ביטויים שלא היו מתחברים לאתר אם היינו סומכים רק על עמודי הקטגוריה והמוצרים.
מכל עמוד חדש שכזה בבלוג, שמין הסתם היה רלוונטי לתחום העיסוק של הלקוח, הקפדנו להוסיף גם קישורים פנימיים לקטגוריות העיקריות. הקישורים הפנימיים סייעו להקטנת אחוז הנטישה, הגדילו את כמות העמודים הנסרקים בגוגל ויצרו את ההיררכיה המבוקשת באתר.
כמה מהביטויים התחרותיים הראשונים שהצליחו להאמיר לחמישייה הראשונה בגוגל, עשו זאת הודות לתוכן ולקישורים הללו.
נקודה נוספת שסייעה לשיפורים הייתה הוספת ה-UVP של הלקוח לתגיות המטא.
מכיוון שכל רכישה באתר מלווה בהנחה של עשרות אחוזים, זאת בהשוואה לחנויות הפיזיות, הוחלט לציין את ההנחות גם בטייטלים ובתיאורים של כל קטגוריה ראשית. אומנם מדובר ב- Unique Value Proposition שהרבה מחנויות האינטרנט מציעות, אך כמעט אף אחת מהן לא מציינת את ההנחה במחיר כבר בתוצאות החיפוש. לא אמרת = לא עשית.
המהלך הפשוט הזה הוסיף לשינוי החיובי במיקומים. ברגע שהסניפטים בתוצאות החיפוש שונים מכל המתחרים – ועוד כשמדובר בעשרות אחוזי הנחה – זה המתכון המושלם להגדלת אחוז ההקלקות (CTR).
בנוגע לתוכן בעמודי מוצר, השתדלנו לעבוד בעיקר על אלו שנשארו הכי הרבה זמן באתר. כמו כן בכל עמוד מוצר הוספנו תווית "רכישה מאובטחת" להגדלת אמון הגולשים, ולציון העובדה החשובה שהאתר אכן מאובטח. כמו כן האתר החדש הגיע גם אופציה מובנית של "מוצרים נוספים" בתחתית כל מוצר, מה שמגדיל את הסיכוי להמשך הניווט באתר.
מכיוון שהמוצרים מתחלפים באתר בתדירות מסוימת, כל השקעה בשכתוב תוכן המוצר והתגיות עלול להיזרק לפח, ברגע שהמוצר נעלם מהמדף הווירטואלי. יש לקחת זאת מראש בחשבון כאשר מחליטים אילו עמודי-מוצר יטופלו.
אם יש לכם חנות וירטואלית שבה המוצרים לא מתחלפים ונשארים סטטיים, אל תתעצלו. כתבו תוכן ייחודי ותגיות ייחודיות לכל עמוד מוצר, ואל תסמכו על התיאורים הכלליים (שלפעמים מועתקים ממקורות אחרים).
במקביל טיפלנו גם בבעיות קנוניקל מסוימות, שגרמו לכמה וכמה עמודים שונים לקבל את אותו קנוניקל. ממש לא מומלץ. אומנם רצינו גם להפוך את כתובות העמודים לידידותיות, אך בסוף הוחלט לא לגעת בהן – בייחוד מכיוון שהאתר כבר עבר שינוי-כתובות במעבר לפלטפורמה החדשה. לא רצינו שוב להעמיס שינויי URL מיותרים.
עמודי מבצעים בחגים ובמועדים שונים בהחלט תורמים לכניסות והמרות נוספות. רצוי להשאיר עמודים כאלה חיים ונושמים, ולא להסיר אותם עם תום החג. הם צוברים ותק והופכים להיות רלוונטיים יותר משנה לשנה. פשוט מחליפים את השנה בכל עמוד-מבצע בהתאם (פסח 2018, בלאק פריידי 2018 וכו').
כבר בתחילת העבודה הקמנו עמודי סניפים באתר. החלטה זו התבררה כנכונה, מכיוון שהם מביאים ללקוח לא מעט טראפיק. אם אתם מקדמים רשת חנויות, הקימו עמוד נפרד לכל סניף, עם פרטי ההתקשרות שלו, מפה ותוכן ייחודי המפרט מה מציע כל סניף, ולא לשכוח לקשר גם את סניפי גוגל לעסק שלי. מינימום עבודה, מקסימום תוצאה (במיוחד בחזית הלונג טיילס).
איך עוקבים אחרי הצלחת החנות הווירטואלית שלכם? הנה 3 סוגי המרות שכדאי ליישם באתר >>>
טיפ 3 – מהירות הטעינה
מכיוון שהמוצרים עצמם מתחלפים ואינם נשארים סטטיים לאורך זמן, הוחלט להקדיש להם את 20 האחוזים הנותרים בעבודה. תמונות-מוצרים כבדות של מאות ואלפי קילובייטים כווצו, ונשלחה הנחיה לאנשי התוכן של הלקוח, שכל תמונת-מוצר חדשה צריכה לשקול לא יותר מ-70 קילובייט.
נקודה חשובה לציון היא שהאתר החדש מאוחסן בשרתים מהירים בחו"ל, ולפיכך מהירות הטעינה היא סבירה בהחלט (לא אגיד מושלמת, כי היא לא). רוב הפרמטרים המשפיעים על מהירות טעינה הם בדרך כלל טכניים, כגון כיווץ GZIP, שמירת מטמון בדפדפן, צמצום קוד וכן הלאה. חלק מפרמטרים אלו יושם במעבר לאתר החדש.
טיפ 4 – קידום וחיזוק המותג בגוגל
מכיוון שמדובר בלקוח גדול בתחומו, הוא לא יכול להרשות לעצמו לסמוך רק על אפיק שיווק אחד. בנוסף לקידום האורגני של החנות, הקמנו ללקוח קמפיינים בגוגל לצד ניהול יומיומי של דף פייסבוק עם עשרות אלפי אוהדים.
דף הפייסבוק של הלקוח הזה הוא אחד מהתופעות הבלתי מוסברות שראיתי לאחרונה. בעוד שרוב עמודי הפייסבוק סובלים מקיצוץ אכזרי בנראות האורגנית, הדף של הלקוח המדובר הוא אחד מפלאי תבל. כמעט כל פוסט שעולה שם לא מקודם בתשלום, ובכל זאת מצליח לגרוף אחריו עשרות תגובות, לייקים ושיתופים.
הוסיפו לכך את העובדה שיש גם רימרקטינג – הן בגוגל והן בפייסבוק – ותוכלו לראות כיצד כל זה תורם להגדלת החשיפה, הרכישות ועוד אפשרויות שלא היו מתקיימות רק באפיק האורגני.
כמובן שלא דילגנו על בנייה אסטרטגית של קישורים נכנסים. רוב הקישורים היו אדיטוריאליים, שהושגו מאתרי תוכן בתחומים רלוונטיים או משיקים. קישורים נוספים הוצבו בפורומים ובקבוצות פייסבוק (הקבוצות הפתוחות נסרקות גם בגוגל, וייתכן שיש להן השפעה כלשהי).
בנוסף, בדיקת מתחרים תקופתית ומעקב אחר אזכורי מותג, אפשרו לנו לנצל כמה הזדמנויות חדשות לקישורים נוספים ולחזק גם את אזכורי המותג ברשת.
כמו כן הלקוח עובד עם משרד יחסי ציבור שמשיג לו אייטמים במקורות נוספים מדי פעם, כמה מהם מקורות גדולים וידועים. אין ספק שזה הרים תרומה לשיפור המיקומים, הטראפיק וההמרות.
מכיוון שמדובר ברשת חנויות, לקחנו לידינו גם את ניהול גוגל לעסק שלי. זה חלק בלתי נפרד מהקידום האורגני, ולמעשה אי אפשר בלעדיו. פרופילי GMB של הסניפים השונים מייצרים כמות חודשית מכובדת של כניסות ושיחות טלפון, וכל זאת הודות לקידום לוקאלי יעיל שמבוצע זמן רב. אל תפסחו על גוגל לעסק שלי – מכיוון שהוא "גוזל" חשיפה, טראפיק והמרות מהאתר הראשי, ודאו שהוא יהיה בניהולכם. זה בחינם.
להרחבה נוספת: כך קידמנו אתר לימודים לדף הראשון בגוגל >>>
רגע לפני סיום
מצבו של האתר טוב מאי פעם, אבל העבודה לא נעצרת ואנו מתכננים עוד כמה תוספות שיביאו לשיפורים נוספים. סרטוני-מוצר הם דוגמה למשהו שעדיין לא שילבנו באתר, ואנו שוקלים זאת בכובד ראש. סרטונים מגדילים את זמן השהייה באתר וכן את הנכונות להמיר.
המכשול העיקרי הוא שאין ללקוח יותר מדי סרטונים, כך שהאפשרויות מוגבלות; אבל גם אם נשלב את אותו סרטון מספר פעמים, זה עדיין יהיה טוב שבעתיים מעמוד-מוצר ללא סרטון כלל.
יש מקום לשיפור גם במיקומיהם של הביטויים התחרותיים ביותר, אלו של עשרות אלפי החיפושים. גם כאן אני צופה להם עתיד ורוד, במעבר בין החמישייה התחתונה לראשונה בגוגל.
גם לעסק שלכם מגיע יותר
צרו קשר ונשמח לסייע >>>