שיווק אוטומטי: האם יבוא יום ואנשי הדיגיטל ייעלמו?

  1. ראשי
  2. Blog
  3. שיווק אוטומטי: האם יבוא יום ואנשי הדיגיטל ייעלמו?


בין שאנו מודעים לכך ובין שלא, אוטומציה תופסת כיום חלק נכבד מעבודת השיווק הדיגיטלי – וזה רק מתרחב והולך ככל שחולף הזמן. הצצה אל עתידם האפשרי של אנשי דיגיטל.

מאת: עמית אדלר

לאחרונה פורסם כי לגוגל יש אלגוריתם חדש (יחסית) המסוגל לקחת תכנים מאתרים אחרים, לשלב אותם לכדי תוכן חדש ומקורי ולהציג אותם בתוצאות. אותו דבר קורה בחיפוש הקולי בגוגל – כדי שלמשתמש תוצג התוצאה הרלוונטית ביותר, יש אלגוריתם דחיסה ותמצות שמאגד תכנים ממספר מקורות ומציג תשובה חדשה ומקורית לשאלה הקולית.

מעבר לכך, אלגוריתם החיפוש עצמו בגוגל מבוסס כיום על בינה מלאכותית מתוחכמת מאי פעם בשם Rank Brain.

מתישהו בעתיד הקרוב גוגל כבר לא תציג אתרים בתוצאות, שיגרמו למשתמש לצאת החוצה מגוגל. כבר כיום גוגל קום מציג תשובות ישירות לחיפושים, ואפילו בישראל יש לזה כמה זיקים פה ושם בדמות תשובות לשאלות בסיסיות כמו "מה השעה" וכו'.

שיווק אוטומטי


גוגל ממש לא המציאה את האוטומציה בתחום הזה
. סוכנויות חדשות כמו AP כבר מזמן משתמשות בבוטים לכתיבת ידיעות חדשותיות, שאף אחד לא משער בנפשו שנכתבו על ידי מכונה. דמיינו לעצמכם אילו מאמרים נוספים ניתן לייצר ולכתוב בהינד עפעפף, ללא עזרתו של אף איש תוכן.

תוכנות אוטומטיות כמו Xrumer ו- ScrapeBox מסוגלות לעשות חלק ניכר מעבודת ה-SEO, כל עוד יודעים כיצד להשתמש בהן בלי להזיק לאתר. כמובן שעדיין נדרשת יד אדם כדי לתפעל אותן, אבל אותו אדם יחיד ובודד יכול לעשות עבודה של מחלקת SEO שלמה. תוכנת GSA מסוגלת לייצר קישורים בכמויות מסחריות ולהרים מיקומים בצורה משמעותית. מעבר לכך יש מערכות שלמות המציעות אוטומציה כמעט מלאה לתהליך הקידום האורגני – יצירת מאמרים "מסובבים" (הפיכת מאמר מקורי אחד לעשרות גרסאות שונות), הפצתם באתרים יחד עם קישורים וכן הלאה.


בעוד שבקידום אורגני עדיין נדרשת התערבות אנושית רבה יחסית, האוטומציה בפרסום הממומן גדולה שבעתיים משהייתה אי פעם
. אם תחשבו על זה לעומק, הרי שכל מערכות הפרסום הדיגיטלי מחליטות בצורה אוטומטית ובזמן אמת מתי להציג מודעה או מתי להסיר אותה. ניהול בידים אוטומטי היה אחד מסימני האוטומציה הראשונים של המערכת, אבל כיום גוגל עושה לבד A/B טסטינג ומציג למשתמשים את המודעות המוצלחות ביותר.

סקריפטים לאינסוף משביתים ומפעילים קמפיינים ומודעות בהתאם לכללים שנקבעו מראש (צבירת המרות בכמות מסוימת, כיבוי בסוף שבוע וכו'). מערכת אדוורדס עצמה כבר הפכה למפלצת אוטומציה שרבות מפעולותיה נמצאות מאחורי הקלעים, הרחק מהישג ידו ובינתו של מנהל הקמפיינים האמון עליה.

Marketing Automation – שהוא פשוט שם גדול ומפוצץ לרימרקטינג חכם – עושה הרבה מפעולות השיווק (אם לא את כולן) בצורה אוטומטית ומאחורי הקלעים. מרגע שהמשתמש נחשף לבאנר מסוים ונצבע אל תוך רשימת השיווק מחדש כאשר הוא מגיע אל דף נחיתה ממוקד, מתחילה שרשרת של פעולות אוטומטיות שעשויה להמשיך גם אל הודעות SMS, מיילים ועוד.

גם פייסבוק לא טומנת את ידה בצלחת בכל הנוגע לאוטומציה, ומאפשרת כיום לשלב בוטים אוטומטיים בפייסבוק מסנג'ר. הבוטים נותנים מענה לפניות, תומכים בשירות לקוחות, אוספים לידים ומי יודע מה עוד מובטח לנו בתחום המרתק הזה (שכבר זכה לכינוי משלו – Bot Marketing).

צ'ט פייסבוק


אבל שיווק דיגיטלי הוא תחום יצירתי מדי בשביל מכונות!

אז זהו, שכנראה לא ממש.

מרגע שיש אלגוריתם או בינה מלאכותית המסוגלים ללמוד בצורה עצמאית, אנו עלולים להגיע ליום בו אנשי דיגיטל יתחילו להצטמצם במספריהם, מהר יותר משחשבנו. כיום יש בינות מלאכותיות שקוראות את כל המידע באינטרנט, כולל חדשות ואירועים בזמן אמת, מנתחות דפוסים ומצליחות להפיק תחזיות עתידיות (האלגוריתם של מדענית המחשב הישראלית, קירה רדינסקי, עושה זאת כבר כמה שנים).

יוצר האלגוריתם עשוי אפילו לא לדעת איך הבינה המלאכותית שלו מחלצת תובנות מהדפוסים הללו, אבל הנקודה היא שזה עובד. ניתן להראות לבוט סדרה של דברים שצריך לטפל בהם, לצד סדרה של דברים שכבר טופלו – והוא יכול להבין לבד כיצד לעבור ממצב א' למצב ב'.

שוק המניות של ימינו פועל בצורה אוטומטית לחלוטין, בהחלטות אלקטרוניות המתרחשות במיליוניות השנייה. הימים בהם היו ברוקרים בבורסה שנופפו בידיהם וסימנו מה למכור ומה לא – חלפו ואינם. הבינה המלאכותית של חברת IBM – ווטסון – לא רק הביסה מתמודדים אנושיים במשחק טריוויה, אלא גם בודקת אלפי סריקות רפואיות לאיתור מחלות, במהירות וביעילות גבוהה פי כמה מכל בן אנוש.


גם יצירתיות אפשר לשחזר ולייצר בצורה מלאכותית
, כפי שניתן לראות החל מהדקה ה-11 בסרטון המרתק הזה (15 דקות, כתוביות בעברית). כיום יש תוכנות שמסוגלות לצייר, לכתוב מוזיקה והאפשרויות אינסופיות. החלפתם של עובדי מחשב מגיעה בדקה 7:20, ולמרות שהיא לא כוללת שיווק דיגיטלי בסרטון הנ"ל – קל מאוד לעשות חיוץ גם לתחום הזה.


אחרי הכול, מהו שיווק אם לא סדרה של פעולות שחוזרות על עצמן ברובן?
אפילו כתיבה שיווקית יכולה להיעשות ביעילות על ידי בוט, ויש מערכות המסוגלות להקים אתרים ודפי נחיתה תוך דקות ספורות.

אז איפה זה משאיר אותנו?
כנראה שנדע בקרוב.

תפריט
נגישות

השאירו פרטים כדי להזניק את העסק שלכם