קידום חנות באמזון: מדריך בסיסי למתחילים
רוצים לקדם חנות אמזון ולקטוף מעט ממאות מיליארדי הדולרים משווי האתר? קידום מוצרים באמזון דורש בעיקר התעמקות במחקר מילים ובאופטימיזציה. כך תעשו זאת.
מאת: עמית אדלר
ברוכים הבאים לעולמו של אתר המסחר המקוון הגדול בעולם, עם שווי מטורף של כ-430 מיליארד דולר נכון לאמצע 2017. אומנם ניתן להביא טראפיק לחנות אמזון בדרכים רבות, אך הדרך הפשוטה והיעילה מכולן היא לבצע אופטימיזציה לפי מחקר מילים מסודר, וליישם אותה בעמודי המוצרים.
כל אסטרטגיית SEO באמזון מתחילה במחקר מילים, כדי שתוכלו לדעת אילו ביטויים רלוונטיים מחפשים משתמשי האתר. נקודת המפתח במחקר מילים לאמזון היא רלוונטיות – פחות משנה מה נפח החיפוש של הביטוי. לאחר שהבנתם זאת, עליכם להציב את הביטויים בנקודות אסטרטגיות בעמודי המוצר: טייטל, מפרט, תיאור, תגיות מטא מאחורי הקלעים ועוד.
אלגוריתם החיפוש של אמזון – A9
אלגוריתם A9 מיועד לעזור למשתמשי האתר למצוא את המוצרים הטובים ביותר במחירים הטובים ביותר, וכך להוביל אותם עקב בצד אגודל לרכישה הבאה בתור. הנקודה החשובה ביותר שיש לזכור לגבי A9 היא שאמזון מחזק ומצ'פר עמודי מוצרים ממירים, ולא כאלו שיש בהם הכי הרבה מילות מפתח.
אומנם נכון שיש כמה פרמטרים באלגוריתם, הקובעים את מיקום המוצר – ובהם כמות ואיכות חוות הדעת, מחיר ושיטת המשלוח – אך בסופו של דבר הכול מסתכם במוצרים שהמירו הכי טוב. ככל שמוצר מסוים ממיר טוב יותר עבור מילת מפתח מסוימת, כך מיקומו באמזון יעלה עבור אותה מילה.
חשוב להבין שמחקר המילים והאופטימיזציה הנגזרת ממנו הם תהליך מתמשך. כדי להצליח בקידום מוצרים באמזון, יש לשים לב לביטויים המוצלחים ביותר ביצירת מכירות – ולהבליט אותם בעמודי המוצר. תמיד ניתן להוסיף עוד מילות מפתח למוצרים, וכן לערוך אותם כדי שיהיו רלוונטיים יותר עבור ביטויים מסוימים.
לעיתים רבות תגלו שביטויים שחשבתם ליעילים יתבררו ככאלה שאינם מפיקים המרות. במקרים אחרים תגלו שדווקא הביטויים הבלתי צפויים, שעליהם לא חשבתם, נוטים להמיר בצורה מוצלחת יותר – ולכן יהיה כדאי להציב דווקא אותם בעמודי המוצר. כמו כן עמודי מוצר באמזון מופיעים במיקומים גבוהים גם בתוצאות החיפוש בגוגל, ולכן יש לקחת זאת בחשבון כאשר מבצעים אופטימיזציה לרכיבים כגון טייטלים ותיאורים.
קידום חנות אמזון בגוגל
כפי שכבר ציינתי, יש הרבה דמיון בין קידום מוצרים בתוך אמזון ובין קידום של מוצרי אמזון גם בתוצאות האורגניות של גוגל. לפיכך כל ההנחיות המצוינות כאן מאפשרות ליהנות מיתרון כפול במינימום מאמץ – אותו מחקר מילים ואותה אופטימיזציה יהיו תקפים גם לקידום באמזון וגם לקידום של אמזון בגוגל.
ההבדל העיקרי בין שניהם הוא שגוגל הוא מנוע של פרסומות, בעוד שאמזון הוא מנוע ממוקד של מוצרים בלבד. העובדה הזו בהחלט נותנת לו יתרון לעומת גוגל, שמיועד "למכור הכול".
להרחבה נוספת: קידום חנות וירטואלית בגוגל >>>
איך עושים מחקר מילים לקידום באמזון?
אומנם אין כלי ייעודי למחקר מילים באמזון, אבל זה לא אומר שלא ניתן להשתמש בכלים אחרים. הנה כמה אפשרויות:
ההשלמות האוטומטיות באמזון – ברגע שמקלידים מילה / נושא / מוצר כלשהו בתיבת החיפוש באמזון, מקבלים הצעות נוספות המתבססות על החיפוש (כפי שקורה בגוגל). רצוי לוודא מראש שאינכם מחוברים לחשבונכם, וכן שניקיתם היסטוריה ועוגיות מהדפדפן, כדי לא לקבל תוצאות מוטות.
כלי מילות המפתח של גוגל – נפחי חיפוש הם נפחי חיפוש, בלי קשר לשאלה האם הם באמזון, בגוגל או בכל מנוע אחר. מכיוון שמוצרי אמזון צפים ועולים גם בתוצאות של גוגל (ולמעשה עוקפים אתרים אחרים בתוצאות), מן הסתם יש היגיון בניצול כלי המילים של גוגל גם לקידום באמזון.
Ubersuggest – עד לא מזמן זה היה כלי מילים כושל יחסית, עד שלאחרונה נרכש על ידי מומחה השיווק ניל פאטל. כיום הכלי מגיע בעיצוב משודרג ועם יכולות משופרות, שבהחלט יכולות לתרום למחקר המילים שלכם. הכלי שואב את הנתונים בעיקר מגוגל.
Scope – כלי חדש יחסית המציע מחקר מילים ממוקד אמזון. הגרסה החינמית מוגבלת ומתאפשרת לשימוש באמצעות תוסף כרום. הגרסאות המלאות עולות כסף. מכיוון שאמזון כבר עקף את גוגל בכל הנוגע לחיפוש מוצרים, נפחי החיפוש המוצגים ב"סקופ" כנראה יהיו גבוהים מאלו המוצגים בכלי המילים של גוגל.
תהליך האופטימיזציה באמזון
לאחר שבוצע מחקר המילים וחילצנו את הביטויים הרלוונטיים, הגיע הזמן להציב אותם בנקודות אסטרטגיות בעמוד המוצר.
כותרת מוצר (Product Title)
כמו בכל מנוע חיפוש אחר, גם באמזון הטייטל מקבל את מרב החשיבות והרלוונטיות. זהו שדה החיפוש הראשי והחשוב ביותר, בו אפשר לנצל את מחקר המילים שביצעתם ביעילות הגבוהה ביותר (ועם זאת להימנע מדחיסת מילות מפתח).
אורך הטייטלים באמזון נע בדרך כלל בין 50 ל-100 תווים (לעומת 70 לכל היותר בגוגל). כדי להגיע לטייטל הטוב ביותר מומלץ לשלב בו מספר רכיבים, בהתאם להמלצות אמזון עצמה: שם המותג, שם המוצר, מאפיין עיקרי וכן מאפיין משני (גודל, צבע וכו').
הנחיות העיצוב באמזון מאפשרות לכתוב טייטל כדלקמן:
מותג + מאפיין + חומר + רכיב עיקרי + סוג מוצר + מספר דגם + גודל + מספר אריזה + צבע
עדיף להתמקד במספר מצומצם של מילות מפתח בטייטל, לכן כדאי לשלב 2 עד 3 ביטויים רלוונטיים (!) כדי לקבל את מרב החשיפה למוצר.
מילות מפתח (Search Terms)
בדיוק כמו במנועי חיפוש אחרים, זוהי תגית הנמצאת מאחורי הקלעים ואינה גלויה לעיני המשתמשים. תגית זו חשובה מאוד ואין לפסוח עליה, כפי שניתן לעשות בגוגל (שלא מתחשבת בתגית לצורכי קידום כבר שנים רבות).
נכון לעכשיו ניתן למלא עד 250 תווים בתגית זו, לכן השתמשו בה בחוכמה בהתאם לביטויים הרלוונטיים למוצר. כדי לעשות זאת בחוכמה עדיף לשלב בתגית את כל הביטויים שלא שילבתם בטייטל. אל תחזרו על אותן מילים בדיוק אלא השתמשו בהטיות ובוואריאציות.
חשוב לנצל היטב את תגית מילות המפתח, מכיוון שבאמזון היא משפיעה ישירות על הופעות מוצרים בחיפוש. המוצר שלכם לא יופיע אם הוא אינו מכיל מילת מפתח כלשהי, ותגית המילים מסייעת להרחיב את האפשרויות (מילים נרדפות, הטיות ועוד). מכיוון שחלק ניכר מהמוכרים באמזון בדרך כלל לא שמים לב לתגית הזו, אתם עשויים לקבל יתרון משמעותי אם תנצלו אותה היטב.
מאפייני מוצר (Product Features)
בעוד שתגית מילות המפתח נמצאת מאחורי הקלעים, חשוב לשלב את 2-3 הביטויים העיקריים של המוצר בשדה מאפייני המוצר. A9 מאנדקס את השדה הזה, לכן השתדלו להוסיף מילת מפתח אחת בכל מאפיין מוצר. זה יכול לסייע רבות הן בחשיפה והן בהמרות.
תיאור מוצר (Product Description)
השדה האחרון בו ניתן לבצע אופטימיזציה ולהוסיף בו את מילות המפתח העיקריות של המוצר, הוא שדה התיאור. אמזון מציעה 2 שדות תיאור נכון לעכשיו – תיאור רגיל ותיאור מורחב. למרבה הפלא A9 מאנדקס רק את התיאור הרגיל (נכון לעכשיו, זה עוד יכול להשתנות), אבל גוגל מאנדקס את שני השדות – כך ששווה להשקיע בשניהם.
רגע לפני סיום
בעוד שבגוגל יש חשיבות עליונה לתוכן ייחודי ומקורי, אמזון מדגיש דווקא תוכן שיווקי ומכירתי (אבל זה לא אומר שכדאי להעתיק תכנים של אחרים). כמו כן בניית קישורים כנראה תהיה פחות אפקטיבית לקידום באמזון, מכיוון שהאתר נותן דגש בעיקר לעבודה פנימית בעמודי המוצרים יותר מאשר חיצונית.
כמובן שמעבר למחקר המילים ולאופטימיזציה המתמשכת, חשוב לא פחות להשקיע בעמוד המוצר באופן כללי:
לוודא שהתמונות איכותיות ומבהירות במה מדובר (אפשר גם עם אריזת המוצר).
לכתוב תיאורים אטרקטיביים ככל הניתן בשדות החשופים למשתמש.
להירשם באתר כמותג או סימן מסחרי (במידה שזה רלוונטי).
לאסוף כמה שיותר כוכביות וחוות דעת איכותיות על המוצר.
להוסיף סרטונים (אם יש).
וכן הלאה.
בהצלחה!