תוצאה אפס בגוגל: איך מגיעים למקום 0 ומה כדאי לבדוק

מאת: נתן ליכטר

מאמר מתעדכן (עדכון אחרון מאי 2021)

 

בעוד שבעולם מכירים משתמשי גוגל כבר שנים את המונח 'תוצאת אפס' בחיפוש אורגני בגוגל – בישראל היא נכנסה באופן נרחב רק ב-2021. במהלך חודש מרץ, החלו אתרים רבים לקבל תוצאות אפס. בחלק מהמקרים זה גרם לכך שאתרים זינקו ממקום 5, או אפילו 10, הישר לתוצאה אפס (הקודמת לתוצאה '1') מבלי שמקדם האתרים או בעל האתר עשו פעולה יזומה כלשהי כדי להשיג מטרה זו.

 

מהי תוצאת אפס? 

תוצאה אפס היא תוצאה "עשירה" ומועדפת במיוחד של עמוד האתר בגוגל. התוצאה מופיעה בין התוצאה האורגנית הראשונה ובין המודעות הממומנות (במידה ויש) ולכן נקראת תוצאה אפס. היא כוללת טקסט שעונה ישירות על השאילתא של הגולש. יחד עם זאת חשוב להבין, שטכנית עדיין מדובר במקום ראשון  אבל עשיר ויפה יותר, כי יחד עם תוצאה אפס יש עדיין 10 תוצאות אורגניות ולא 11. הינה דוגמא לתוצאה אפס על החיפוש שבר פתוח:

התוצאה כוללת גם תמונה במידה ויש (במקרה הזה, צילום רנטגן), את כתובת ה-URL  הספציפית של העמוד, את כותרת העמוד לגוגל (מטא טייטל) אך אינה כוללת את התיאור (מטא דסקריפשן).

 

גם אני רוצה כזה –  איך משיגים?

 

יכול להיות שכבר יש לכם תוצאת אפס, אתם לא יודעים על כך וכלל לא ניסיתם לייצר אותה. אתם מוזמנים לבצע חיפושים בגלישה נסתרת בגוגל ולבדוק האם המילים המרכזיות עליהן מקודם האתר שלכם או ביטויי זנב ארוך קיבלו תוצאה אפס. קחו בחשבון שלא כל ביטוי אמור לקבל תוצאה אפס. חברות קידום אתרים מודעות לתופעה ויכולות לטפל ולבדוק את המצב ולהתאים תהליכים לאתר שכלם. 

כך תעשו אופטימיזציה כדי לקבל תוצאה אפס

 

לדעתי, תוצאה אפס, היא למעשה הכנה למעבר של העולם לחיפוש קולי על חשבון חיפוש ידני בגוגל. על פי הערכות מושכלות, בעוד כמה שנים, אנשים יתקשרו עם מחשבים לא באמצעות מקלדת אלא יותר דרך 'מסייעים' מבוססי קול דוגמת 'אלקסה' ופיתוחים מתקדמים נוספים שבדרך. אולי הלכתי קצת רחוק מדי, אבל בכל אופן, מה שמתאים לחיפוש קולי יכול להתאים גם לתוצאה אפס. אלה העקרונות:

 

  1. תשובה מלאה כמו בבית ספר היסודי -זוכרים איך בבית הספר לימדו אתכם לכתוב תשובה מלאה? כלומר תשובה כזאת שיבינו ממנה מה השאלה? כך צריך להציג את המידע באתר שלכם בהתאם לשאלה. כן, זה קצת מלאכותי ורובוטי ומובן ושאתם מכוונים לגולשים, אבל מי שמגיש את התשובה ע"י תוצאה אפס לגולשים זהו גוגל ולא אתם. אז לפעמים צריך לחשוב כמו ילד שמדבר לילד. 

 

לדוגמא: כך נכון/לא נכון להציג את המידע (באתר שלכם) כאשר הגולש משתמש בשאילתא "טיפול שורש" (בחיפוש בגוגל).

 

דרך נכונה:

 

מהו טיפול שורש?

טיפול שורש הוא תהליך תלת שלבי הכולל… ומכאן והלאה פירוט מסכם של התהליך (אמל"ק).  שאר המאמר ייפרט באופן רחב על התהליך. כדאי לשלב את הפסקה הזו בחלק העליון של האתר. היא לא חייבת להיות ראשונה או שניה, אבל בהחלט לא בסוף המאמר או אחרי האמצע.

 

דרך לא נכונה:

 

טיפולי שורש ואיך זה מתבצע

כואבת לכם השן? לא נרדמים בלילה…..

 

במילים אחרות  אל תסעו לאילת דרך קרית שמונה אם אתם גרים בתל אביב. ספקו לגולש תשובה ישירה לשאילתת החיפוש. תשובה שתאפשר לו בקלות למצוא אותה בתחילת המאמר, או ע"י רפרוף בהמשך המאמר כאשר החלק הרלוונטי מופיע בנפרד מהטקסט עם כותרת H2, וכאמור, כולל תשובה מלאה.

 

הערה חשובה: נכון למועד כתיבת שורות אלה, התהליך הינו די חדש בישראל. כבר קרה שהעלתי מאמר חדש על ביטוי זנב ארוך של 100+ חיפושים התברג הישר למקום אפס. האמת, אפילו לא כיוונתי שהוא יהיה בתוצאה אפס. המאמר פשוט היה טוב, מחולק לפסקאות, סעיפים ותוכנו היה מאוד ענייני. הוא אפילו לא כלל תשובה מלאה. למרות זאת גוגל שיבץ אותו כתוצאה 'אפס' כפי שהאלגוריתם ראה לנכון מ'הבנת' הטקסט. 

אז אם כבר אמרו לכם בעבר שקידום אורגני לאתרים לא שייך למדעים המדויקים? הינה אני אומר לכם שוב. ובכל זאת, עדיף לבצע התאמות וגם לקחת בחשבון את הגורמים הבאים במידה ואתם מעוניינים שגוגל יצור לאתר שלכם תוצאה אפס:

 

אמינות

 

 כמו שגוגל רוצה להציג תוצאות אמינות דרך אתרים איכותיים בעמוד הראשון (לא תמיד זה מצליח) כאשר מדובר בתוצאה אפס, על אחת כמה וכמה זה חשוב יותר. שילוב מידע גרוע או שגוי, עלולה להציג את גוגל באור מגוחך ולכן אם האתר שלכם לא אמין בעיני האלגוריתם של גוגל, במיוחד כאשר מדובר בתחום רפואי או פיננסי, הסיכוי שלכם להתברג בתוצאה אפס יהיה קלוש שלא לומר, ישאף לאפס אבל לא בצורה חיובית. 

 

איך משיגים אמינות בעיני גוגל? 

 

  • דואגים לתוכן אמין ומקצועי.
  • משייכים שם כותב לכל מאמר שעולה.
  •  מקפידים על הפניית גולשים מהאתר שלכם למקורות סמכותיים 
  • ומשיגים אזכורים חיוביים ברחבי האינטרנט על המותג שלכם.
  • משיגים קישורים נכנסים ממקורות סמכותיים. 

 

אל תאפשרו לאתר שלכם להיות פלטפורמה אלמונית, חשוב שכל מי שנכנס אליו ידע מי עומד מאחוריו. אל תתחבאו 'מאחורי הוילון' של האתר.

גוגל בודקים אם המידע מועיל

בישראל, במהלך אפריל 2021, החלו להופיע רצועות המבקשות מגולשים לסמן האם התוכן מועיל או לא. נראה שזוהי עוד דרך של גוגל לקבוע האם התוצאות לא רק אמינות אלא האם הם גם מועילות. אם תוצאה תקבל תגובות הקלקות רבות על "לא" סביר להניח שדי מהר תוצאה אחרת תכבוש את הביטוי.

 

תוכן עשיר 

 

בידקו את איכות התוכן של המתחרים שלכם כולל כמות המילים, האם הוא כולל סרטונים ותמונות איכותיות? האם הוא מעניק ערך מוסף לגולש מעבר למענה הבסיסי על השאלה? האם הוא בכלל מספק שירות, מוצר או פתרון לבעיה? מומלץ לשלב גם סכמות, דיאגרמות  וכל אלמנט אחר שיגרום לגוגל להבין במה עוסק התוכן שלכם. כמובן לא לשכוח אופטימיזציה בסיסית של נתוני מטא שיכללו כותרות, תיאורים ואלטים.

 

השלכות של תוצאה אפס

עליות בכניסות –  מחקר בוחן:  לאתר של אחד הלקוחות שאני מקדם, הזמנתי מאמר על בינוי זנב ארוך.  3 ימים ממועד עליית המאמר לאוויר הוא קיבל מיד תוצאה אפס. חודש  לאחר שהוא הופיע בתוצאה אפס, הסתבר שהוא הפך לעמוד עם הכי הרבה כניסות אורגניות ישירות מגוגל באתר הלקוח. זה מקרה חיובי אבל לא כל תוצאה אפס מסתיימת בתוצאות כאלה טובות.

ירידה בכניסות – גוגל הוא כבר מזמן לא רק במה לעסק שלכם. למעשה הוא מתחרה בעסק שלכם ע"י הצגת מידע בתוצאות החיפוש שאינו מצריך כניסה לאתר. לפי מחקרים שנעשו בשנים האחרונות, יותר מ-50% מהחיפושים מסתיימים בלי שהגולש הקליק על תוצאה כלשהי. כך שאם אתם רואים בשנים האחרונות ירידה באחוז ההקלקות, זה קורה בין היתר בגלל תוצאות אפס ועוד מידע שגוגל מושך מאתרים. למשל גוגל כולל בתוכו מנוע חיפוש טיסות, כך שלא תמיד צריך להיכנס לאתר כלשהו כדי למצוא טיסה. אם נחזור לעניינו, ההשלכות של תוצאה אפס עלולה להיות ירידה במספר הכניסות לאתר שלכם כי הגולשים מקבלים את התשובה כבר במנוע החיפוש ולכן אין להם צורך להיכנס לאתר.

 

אין אפס – זה שאתם באתם תוצאה אפס היום לא אומר שתישארו בתוצאה אפס תמיד. כבר ראיתי תוצאות הולכות ומתחלפות. למה?

  • גוגל מבצעים כל העת ניסויים, משפרים את האלגוריתם ואלה עלולים לגרום לתוצאות אפס להשתנות.
  • מישהו יכול עלול מאמר טוב יותר משלהם.
  • מישהו עלול לעלות מאמר עדכני יותר משלכם.

 

אל תרדפו אחרי האפס: לקבל תוצאה אפס זה נחמד, אבל שיווק דיגיטלי טוב לעולם לא יתרכז בפעולה אחת בלבד או מטרה אחת. אם עכשיו תלחצו על המקדם שלכם להגיע למקום 0 כי אחד זה כבר לא מספיק טוב, זו תהיה פעולה לא חכמה. לא צריך לירות לכל הכיוונים כדי להשיג תוצאה אפס. כאמור, גוגל לא נותן על כל ביטוי אפשרי תוצאה אפס ולא על כל תחום, לפחות לא כרגע, וכמו שאמרתי, אם המחיר הוא ירידה בתנועה –  זה לא ממש שווה את המאמץ.

אז מה עושים כדי למנוע ירידות בכניסות לאתר?

 

שלב ראשון –  בדיקת כניסות ישירות לעמוד מגוגל – בודקים באנליטיקס כמה כניסות אורגניות ישירות  היו לכם בחודשים הקודמים, לעמודים שקיבלו תוצאה אפס. אפשר אפילו לעשות ממוצע שנתי כי אין טעם להשוות חודש שכלל את פסח למשל, לחודש שבכלל לא היו בו חגים. לאחר מכן תבדקו האם ירדתם או עלים במספר הכניסות לאתר. 

 

שלב שני –  אופטימיזציה: במידה וירידתם בדקו איך נראית תוצאת האפס שלכם,  עליכם לדאוג שהגולש ירצה להיכנס לאתר למרות שכבר קיבל את התשובה בתוצאה. לדוגמא: אם הגולש מחפש "איך לנקות שמשה קדמית של רכב" תדאגו שהכותרת של המאמר שלכם היא לא רק מדריך איך לעשות את זה אלא גם כולל אזכור של המוצר שאתם מוכרים לניקוי הרכב, כדאי להוסיף גם מחיר או מידע על הנחה. 

 

שלב שלישי –  אופטימיזציה לתוכן של תוצאה אפס – נסו לשכתב את התוכן שגוגל מושך, אבל עדיין לשמור על יעילות בהנגשת המידע הרלוונטי לגולש. תשאירו לו את התשובה, אבל תשלבו תוכן שיגרום לא להסתקרן ולהמשיך לקרוא עוד. למשל אפשר לדבר על מחקרים כדי שהגולש ייכנס לקרוא את התוצאות. לאחר מכן תראו האם גוגל מציג את השינוי שלכם או לא. במידה ולא, תמשיכו לנסות. 

 

שלב רביעי –  בדיקת נתוני הכניסות לעמוד לאחר השינויים –  תנו לשינויים לרוץ לפחות חודש ותראו האם  האם השינוי השפיע לטובה או לרעה על הכניסות לעמוד. במידה ולא, תמשיכו לנסות.

המאמר עזר לך, את/ה מוזמן לשתף
שיתוף ב facebook

מאמרים נוספים

Call Now Button
נגישות