האם מדיה חברתית משפיעה על SEO
אחת השאלות שממשיכה לחזור בעקשנות בקרב אנשי דיגיטל, היא אודות ההשפעה על SEO שיש למקורות כגון פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב ועוד.
מאת: עמית אדלר
אין ויכוח בנוגע לכוחם של קישורים נכנסים מאתרי אינטרנט. השפעתם, גם אם כוחה ירד בשנים האחרונות, לא מוטלת בספק.
למרבה הפלא, לא כך הדבר כשמדובר בקישורים מרשתות חברתיות לסוגיהן.
מחקרי קורלציה מ-2013 מצאו קשר עקיף בין שיתופים חברתיים ובין מיקומים, אך למרות זאת גוגל הצהירה מספר פעמים שאין השפעה של מדיה חברתית על תוצאות החיפוש (האחרונה הייתה ב-2016).
עם זאת יש לציין שאחד הפטנטים של גוגל משתמש במידע מרשתות חברתיות כדי לזהות סיגנלים של מותגים. מעבר לכך, פטנט נוסף של גוגל (המוכר בשם "פנדה") עוקב אחרי אזכורים ברחבי האינטרנט ומתייחס לכל אזכור כאל "קישור מרומז".
כמובן שזה לא אומר דבר על השאלה האם הפטנטים אכן מסוגלים לזהות תועלת ממדיה חברתית, או האם הם משולבים באלגוריתם החיפוש. יש להניח שגוגל לא משקיעה זמן וכסף באישור פטנטים שבסופו של דבר לא יהיה להם שימוש, לכן נצא מתוך נקודת הנחה שגוגל יודע לזהות סיגנלים ממדיה חברתית.
מחקר קורלציה 2013 – מקור: Search Metrics
מקרה חקר 1
ניקח לדוגמה לקוח שלנו, מותג יחסית ידוע בתחומו שמפעיל דרכנו גם עמוד פייסבוק עם עשרות אלפי אוהדים ורמת מעורבות גבוהה יחסית לכל פוסט (בעיקר לייקים ותגובות).
למרות שיש קישורים אל אתר החברה בחלק ניכר מהפוסטים בעמוד הפייסבוק, זה מעולם לא היה הפקטור ששיפר את מיקומי האתר בגוגל. רק אחרי תקופה ארוכה של עבודה אינטנסיבית על האתר ועל קישורים נכנסים "רגילים", הגענו למצב שבו ביטויים של אלפי ועשרות אלפי חיפושים הגיעו לעשירייה הראשונה.
אם הקישורים מעמוד הפייסבוק הפעלתני של הלקוח אכן היו אפקטיביים, כנראה שלא היינו צריכים להתאמץ כל כך בדרך להשגת המיקומים הנכספים.
מקרה חקר 2
במקרה הפוך לחלוטין, מקדם אתרים מוערך עליי עשה ניסוי קטן לא מזמן – הוא הקליט את הלקוח שלו במגוון סרטונים קצרים של דקה לכל היותר, כל סרטון עונה על שאלה אחרת בתחום מומחיותו. לאחר מכן העלה את כל הסרטונים לערוץ היוטיוב של הלקוח, ודאג להוסיף קישור לאתר הלקוח מתוך התיאור של כל סרטון.
הפלא ופלא, מיקומי האתר השתפרו תוך זמן קצר לאחר הפעולה הזו. למרות שלא ניתן לייחס בוודאות את השינוי דווקא לפעולה הזו (קורלציה אינה סיבתיות), הגיוני לשער שהייתה כאן השפעה כלשהי.
אומנם ברור וידוע שקישורים מיוטיוב (וממדיה חברתית בכלל) הם קישורי No follow; אבל קישור הוא קישור. אף אחד לא יוותר על קישור מוויקיפדיה רק בגלל שהוא NF.
אז האם קישורים חברתיים באמת משפיעים על קידום האתר?
תלוי את מי שואלים.
מדוע מדיה חברתית אינה יעילה לקידום אורגני? סיבות אפשריות
מיעוט דומיינים – החוכמה ב-SEO היא לקבל קישורים מכמה שיותר דומיינים שונים. אז גם אם יש לכם עמוד פייסבוק משגשג ופעיל, מדובר אך ורק בדומיין אחד – הדומיין של פייסבוק. אם קידום אורגני מוצלח היה תלוי אך ורק בהוספת קישורים מדומיין אחד בלבד, מצבנו היה קל בהרבה.
קל מדי להשגה – קישורים ממדיה חברתית קלים להשגה ואין צורך להתאמץ יותר מדי. אם יש לכם ריבוי פרופילים (פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם וכו'), כל מה שאתם צריכים לעשות הוא לייצר פוסטים ולשלב בהם קישורים. יותר מדי קל, וככל שקישור קל יותר להשגה כך ערכו מתאפס והולך.
פופולריות אינה מדד אמין – בגוגל חוזרים שוב ושוב על חשיבות שיטת EAT (ראשי תיבות של מומחיות, סמכותיות ואמינות). אומנם רשתות חברתיות אכן חשובות לכל תהליך שיווקי יעיל, אך הן אינן עונות על הגדרת EAT כפי שגוגל רואה זאת. פופולריות היא אכן מדד נחמד, אבל היא אינה אומרת דבר וחצי דבר על סמכות ואמינות.
גוגל לא מתייחס לקישורי מדיה חברתית – בכירי גוגל אמרו בעבר מספר פעמים שאומנם האלגוריתם עוקב אחרי פרופילי מדיה חברתית (בעיקר כדי להסיק על נוכחות המותג ברשת), אך הסיגנלים הנובעים מכך לא מהווים פקטור בדירוג. בינג, לעומת זאת, הצהירה במפורש שקישורים ממדיה חברתית משפיעים על קידום בתוצאות החיפוש. הצהרה משמעותית ממנוע החיפוש השלישי בגודלו בעולם.
רגע לפני סיום
לדעתי לא ניתן למצוא עדות מספקת שתוכיח השפעה של קישורי מדיה חברתית על SEO.
אם תוכלו לקבל כמה קישורים שתרצו ממדיה חברתית – אבל אף קישור מאתרים אחרים, הייתם הולכים על זה?
אם אתם סבורים אחרת, אשמח לשמוע מכם.
למרות שמקרה החקר השני שתיארתי מוכיח את ההפך לכאורה, מדובר במקרה אחד שמולו ניצבים הרבה מקרים אחרים שמורים את ההפך (מניסיוני המקצועי, בכל אופן).
יש יותר מדי מקרים בהם ללקוח יש פרופילים פעילים ואיכותיים מאוד במדיה חברתית, אבל אין לכך שום השפעה על מיקומים בגוגל. עד שלא נכנסים לעובי הקורה מבחינת SEO, כל פעילות במדיה חברתית נשארת מחוץ לעולם הקידום האורגני (בגוגל, יש לזכור. בינג מודה בפה מלא שמדיה חברתית כן משפיעה על תוצאות החיפוש).
זה לא אומר שצריך לוותר על מדיה חברתית, בשום פנים ואופן לא. שיווק חכם משתמש בכמה שיותר אפיקים שעוזרים לייצר את האינטרקאציה הדרושה עם קהל היעד. חוץ מזה, חלק ניכר מהמדיה החברתית (פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין, יוטיוב) מאפשר פרסום ממומן שבלעדיו בהחלט אי אפשר.