בונים אתר חדש? אל תשאירו את המקדם לרגע האחרון
רבים משדרגים את אתריהם כתהליך של שיפור מתמיד וזה אכן מבורך. הבעיה היא שפעמים רבות איש ה-SEO משולב רק בשלבים האחרונים, ואז קשה מאוד לעשות שינויים.
מאת: עמית אדלר
אתרים דומים קצת לבני אדם; גם הם צריכים לעבור שינויים מדי פעם בפעם, כדי להשתפר ולשפר. אין ספק שמדובר בתהליך מבורך ביותר, בייחוד בעידן בו קשה לרתק את המשתמשים לזמן רב. שינויי עיצוב וחוויית משתמש יכולים לתרום משמעותית לשיפור הטראפיק וההמרות באתר.
הבעיה נפתחת בכך שרוב תהליכי הבנייה ו/או המעבר לאתר חדש, מגיעים לידיהם של אנשי ה-SEO רק בשלב מאוחר – אחרי שפלטפורמת האתר כבר מזמן נבחרה.
מדוע זו בעיה?
מכיוון שרק איש SEO יוכל להגיד בוודאות האם בחירת הפלטפורמה נכונה לאתר ולקידום שלו. לעיתים קורה שגם כאשר הפלטפורמה מוכרת לנו, הלקוח החליט יחד עם הספק על מהלך נכון מבחינה עסקית או טכנית, אבל כזה שיגרום לחלקים מסוימים באתר (או לכולו) להיות לא ידידותי בעליל למנועי חיפוש.
מעבר לכך, רק אנשי ה-SEO יוכלו להבטיח שיבוצעו הפניות מהאתר הישן לחדש בצורה שלא תפגע במיקומים ובטראפיק (או לפחות שתהיה פגיעה מינימלית ככל האפשר).
אז איך תבטיחו שהמעבר לאתר החדש לא יפגע בקידום האורגני?
הנה כמה סעיפים שממש (אבל ממש) לא כדאי לפסוח עליהם.
1. הפניות 301
חוק ברזל בכל בנייה/עיצוב של אתר חדש – האם כתובות העמודים נשארות כפי שהן, או שהן עתידות להשתנות בעקבות המעבר? הנקודה הזו חייבת להיות ברורה הרבה לפני עליית האתר החדש לאוויר.
אם כתובות ה- URL נשארות בדיוק כפי שהן, נחסכה לכם עבודה רבה וכאב ראש לא קטן לאחר מכן. כתובות עמודים שאינן משתנות בשל המעבר, לא מצריכות הפניות ומעקב יומי אחרי עמודי שגיאה שאולי עלולים לצוץ בהמשך.
לעומת זאת, אם ברור מראש שכתובות העמודים ישתנו – חובה ליידע את איש ה- SEO שלכם (או לתת לו להיות בקשר עם מפתחי האתר החדש לצורך כך). במצב הזה יש למפות את העמודים הקיימים הן באתר הישן והן באתר החדש, וליצור קובץ הפניות 301. את ההפניות רצוי לשתול מראש באתר החדש, כך שברגע שהוא עולה לאוויר לא יהיו פספוסים.
חשוב לזכור שאם מדובר באתר ענק של אלפי עמודים ויותר, לא תמיד תוכלו לייצר קובץ הפניות ידני לכל אלפי העמודים. מומלץ ליצור קובץ הפניות ראשוני של העמודים העיקריים ביותר, אלו שמייצרים הכי הרבה טראפיק, מיקומים והמרות – ורק בהמשך לבדוק אילו עמודים נוספים דורשים הפניות באמצעות בדיקת עמודי 404 בקונסולת החיפוש של גוגל.
אל תתפתו לעשות הפניה גורפת של כל העמודים הישנים לעמוד הבית; זה עלול לעלות לכם ביוקר. הקפידו שכל העמודים הישנים יקבלו הפניה לעמודים החדשים המקבילים להם. אם אין עמוד מקביל, הפנו לעמוד הרלוונטי ביותר מבחינה נושאית (ואם אין ברירה אז לעמוד הבית). אם יש לכם אפשרות ליצור הפניות אוטומטיות מעמודים מסוג מסוים לעמודים מסוג אחר – לכו על זה.
כמו כן ודאו מראש שממשק הניהול החדש מאפשר לעשות הפניות בצורה עצמאית, בלי להידרש לעזרה וסיוע ממקימי האתר. בוורדפרס, למשל, מתקינים תוסף הפניות (המומלץ מבחינתי הוא redirection).
2. תוכן ותגיות בעמודי האתר
חוק ברזל נוסף בקידום של כל אתר, חדש כישן – כל עמוד באתר חייב להתנהג כעמוד רגיל בו יש לכם שליטה על כל רכיביו: מכתובת ה- URL, טייטל, מטא תיאור, קנוניקל וקודי סכמה, ועד לתוכן הטקסטואלי, תמונות, אלט טקסט ושאר ירקות. כמו כן רצוי שתהיה גישה גם לקוד מאחורי הקלעים, לצורך הטמעת קודים ורכיבים נוספים.
שימו לב שאמרתי שהעמוד חייב להתנהג כמו עמוד, גם אם הוא לא כזה. לאחרונה יצא לי להיות מעורב במעבר לאתר חדש שבו התברר כי עמודים מסוימים אולי נראים כמו עמודים רגילים, אבל בפועל אין להם תגיות מטא נפרדות – ולכן הם לא ניתנים לקידום בגוגל.
השליטה בכל רכיבי העמוד באופן פרטני היא חובה כאשר מדובר בקידום אורגני. כדאי מאוד לקבל קישור דמו של האתר וממשק הניהול, טרם העלייה לאוויר, כדי לבדוק בעין בוחנת מה האפשרויות העומדות בפניכם. שלא תגיעו בסוף לאתר חדש באוויר ללא התכונות הכי בסיסיות הדרושות ל-SEO (מה שידרוש, מן הסתם, זמן ועלויות לפיתוח נוסף).
בנוסף חובה שכל עמוד באתר הישן יעבור לאתר החדש כמות שהוא (אלא אם מדובר בעמודים שהפכו ללא רלוונטיים). מדוע? משום שהתוכן הוא הבסיס שעליו יושב הקידום – אם נסיר את הבסיס, כל המבנה עלול לקרוס.
מקדם האתרים ישב וטרח במשך חודשים רבים לבצע שינויים בתגיות, בקישורים פנימיים ובתוכן. אם השינויים הללו לא יעברו גם לאתר החדש – כל האופטימיזציה שנעשתה תיעלם כלא הייתה. אותו דבר תקף גם בנוגע לתוכן עצמו. לדוגמה, אם נוספו לאתר הישן 30 מאמרים במסגרת ה-SEO, גם מאמרים אלו חייבים לעבור לאתר החדש (כולל תגיות מטא, קישורים פנימיים וכו').
3. מבנה האתר
היררכיית העמודים באתר משפיעה דרסטית על הקידום האורגני. לפיכך כל העמודים שמופיעים בתפריט הראשי באתר הישן, צריכים להופיע באותה צורה גם באתר החדש.
כל עמוד שמוגדר כקטגוריה ראשית, צריך להישאר תחת הגדרה זו; כל פוסט בבלוג אמור לשבת תחת קטגוריית הבלוג או המאמרים; וכן הלאה.
אם עמוד עיקרי כלשהו ייעלם מהתפריט הראשי ויידחק אחורה בהיררכיה, הוא עלול לאבד מיקומים במהירות. תנו לאיש ה- SEO שלכם לבדוק את מבנה העמודים באתר החדש, ולתת את חוות הדעת שלו בנושא.
4. אתר בבנייה סגור לסריקה
כאשר בונים לכם אתר חדש, מן הסתם לא תרצו שעמודיו ותכניו יצוצו ביום בהיר בתוצאות של גוגל, כשהוא עדיין בשלבי ההקמה והעיצוב.
מומלץ לסגור את האתר לסריקה על ידי תגית meta robots=noindex,nofollow בכל עמודי האתר. כמו כן הסגירה לאינדוקס מונעת בעיות של כפילות תוכן ושאר ירקות.
מצד שני אפשר להשאיר את האתר החדש פתוח לסריקה, אבל זאת בתנאי שכל מה שמוצג באתר הוא עמוד "בקרוב" כלשהו, שאינו חושף את שאר העמודים (לא לגולשים ולא למנועי חיפוש).
5. זמני טעינה
כל שנייה אחת של עיכוב בטעינת עמוד, מבריחה גולשים ופוגעת בהמרות פוטנציאליות. אז אם כבר עוברים לאתר חדש, זו הזדמנות מצוינת לוודא שהתמונות והקבצים האחרים שעוברים מהאתר הישן – לא יכבידו על זמני הטעינה. ודאו שכל תמונה עוברת כיווץ גודל ומשקל, כדי שלא תעלו לאתר החדש תמונות ששוקלות 3 מגה כל אחת.
על הדרך מומלץ לוודא שהשרת החדש מהיר, שיש הפרדה בין HTML לבין CSS+JS (כולל כיווץ קוד), שיש מנגנון מטמון (Cache) המסייע בצמצום זמני טעינה ואפילו לרכוש שירותי CDN במידה שזה רלוונטי.
6. קובץ Robots
כאשר עוברים למערכת ניהול חדשה, רוב הסיכויים שיהיה לכם גם robots.txt חדש, עם כללים משלו. כדאי לוודא מראש איך הקובץ ייראה ומה הוא חוסם, כדי שלא יתברר ברגע האחרון שרוב עמודי האתר חסומים לסריקה. כמו כן, אם יש מנוע חיפוש פנימי באתר החדש, מומלץ לסגור את דפי התוצאות לסריקה (לא תמיד, כל מקרה לגופו).
בהקשר הזה כדאי לציין גם את תגיות Meta Robots שעליהן דיברנו קודם. ברגע שהאתר החדש עולה לאוויר, חובה לבדוק שגם תגיות אלה פתוחות לסריקה (index, follow). לעיתים רבות מדי אתרים עולים לאוויר, אבל התגיות נשארות סגורות לסריקה ולא ברור מדוע המיקומים צונחים לפתע.
7. קודים לסוגיהם
אין שום טעם באתר עסקי או מסחרי, שאין בו מעקב אחר המדדים והיעדים הדרושים.
אם באתר הישן הוטמעו קודי מעקב – אנליטיקס, אדוורדס, תג מנג'ר, פייסבוק ואחרים – חובה לוודא שכולם כאחד יעברו גם לאתר החדש.
אם כל הקודים מוטמעים דרך תג מנג'ר, עליכם לוודא שרק התג מנג'ר יוטמע באתר החדש. חיסכון של ממש.
8. התאמה לניידים
האם המערכת החדשה שבחרתם לאתר מותאמת למובייל? כדאי מאוד לברר זאת מראש טרם סגירת העסקה עם ספק השירות. אתר מותאם למובייל שיעבור לגרסה חדשה שאינה מותאמת לנייד, עלול לחטוף מכה רצינית.
אם האתר הישן לא היה מותאם למובייל מלכתחילה, חובה לבצע את ההתאמה באתר החדש. אתרים שאינם מותאמים למשתמשי נייד יספגו מכות רציניות מגוגל, שנותן עדיפות משמעותית למובייל (ואולי אחר כך גם לדסקטופ, אבל אל תסמכו על זה).
9. אתר מאובטח (SSL / HTTPS)
אם האתר הישן כבר היה מאובטח – חובה לשמור על כך גם באתר החדש כמובן. יש לוודא שגם בשרת החדש (אם יש כזה) תותקן תעודת SSL, ושכל כתובות העמודים יישארו במצב HTTPS כולל הודעת "מאובטח" המופיעה בדפדפן כרום.
אם האתר הישן לא היה מאובטח מלכתחילה, זו ההזדמנות שלכם לבצע את המעבר לגרסה מאובטחת. זהו מדד אמינות שאין לו תחליף בקרב המשתמשים (בעיקר באתרי מסחר הדורשים פרטים אישיים ופרטי תשלום), וכמובן גם עבור אלגוריתם החיפוש של גוגל.
אתר לא מאובטח יסבול מתופעה של עליית טראפיק מסוג direct בצורה לא פרופורציונלית. כאשר משתמש נמצא באתר מאובטח וממשיך משם לאתר לא מאובטח, הטראפיק לא יירשם כ-referral כמו שצריך – אלא כ-direct; זאת משום שאתרים מאובטחים לא חושפים את מקור ההפניה כאשר גולשים מהם לאתרים לא מאובטחים.
חסכו לעצמכם את אכילת הראש בפסקה הקודמת – פשוט ודאו שהאתר החדש מאובטח.
רגע לפני סיום
ככל שתקפידו על כל הסעיפים לעיל, כך תבטיחו מעבר חלק וללא תקלות SEO לאתר החדש. אם מקדם האתרים שלכם יהיה מעורב בתהליך ממש מתחילתו, גם בשלב בחירת הפלטפורמה החדשה, תוכלו לחסוך לעצמכם הרבה בלגן וכאבי ראש בהמשך.
שיהיה מעבר קל ומהיר.
ואם אתם צריכים ייעוץ בנושא – אתם מוזמנים אלינו לקפה >>>