Google Correlate: לטרגט קהלים בכל שלב במסע הלקוח
מעטים שמעו על Google Correlate, ומעטים יותר משתמשים בו לשיפור השיווק. אז מה כל כך טוב ושונה בכלי הזה? בוא נגיד שאם היו נותנים לכם הצצה לתוך מוחו של קהל היעד שלכם – כנראה שלא הייתם מסרבים.
מאת: עמית אדלר
ככל שנוגע הדבר לעולם של גוגל, חלק ניכר ומשמעותי מהשיווק הדיגיטלי מבוסס על מילות מפתח. אנו בודקים מה אנשים מחפשים, ובהתאם לכך יוצרים את הקמפיינים שלנו (פרסום ממומן או קידום אורגני).
אבל אחד החסרונות בשיטה הזו, הוא שאין היא לוקחת בחשבון את מסע הלקוח. כלי מילות המפתח של גוגל מציג את כל הביטויים הרלוונטיים לנושא שחיפשנו, אבל הוא לא עושה זאת בסדר מסוים.
איך נדע האם המשתמש חיפש פרסום בגוגל בשלבי המחקר הראשונים, ורק אחר כך – אחרי שבועיים – הבין שהוא בעצם רוצה קידום אתר? איך נדע האם קהל היעד מחפש קודם כל מצעים לילדים ורק אחר כך גם מוצרים נלווים?
כאן בדיוק נכנס לתמונה גוגל קורלייט (Google Correlate – מלשון קורלציה, "מתאם סטטיסטי"). הכלי המתוחכם הזה שהוקם ב-2011, משתמש בנתונים של גוגל טרנדס ליצירת מתאמים סטטיסטיים בין נושאים / מילות מפתח / ביטויים / תחומים שונים.
למה זה טוב לנו?
גוגל קורלייט מאפשר ללמוד ולחזות מראש התנהגות אנושית (במידה סבירה של דיוק), ואין יותר חשוב מכך כאשר מדובר בשיווק. למעשה, גוגל קורלייט לצד גוגל טרנדס משתמשים בביג דאטה ליצירת Predictive Analytics – להכיר את הקהל שלך יותר טוב ממה שהוא מכיר את עצמו.
בהקשר הזה חשוב לזכור שקורלציה אינה שרשרת סיבתית של אירועים עוקבים; וייתכן אף שהחיפושים המוצגים בכלי לא נעשו על ידי אותם משתמשים. ובכל זאת הנה כמה דוגמאות שיסייעו לכם לחלץ מידע יקר מפז.
מחקר מילים / ביטויים / נושאים
אם נחפש את הביטוי "הדברה" בגוגל קורלייט, נקבל ביטויים רלוונטיים נוספים שאנשים חיפשו: ריסוס, שחיה, בריכות וכן הלאה. לצד כל ביטוי יש מספר המציג את רמת המתאם הסטטיסטי שלו לביטוי המקורי (ככל שהמספר מתקרב לאחת, כך גדול המתאם. בנוסף – הכלי לא מציג קורלציות מתחת ל-0.6).
יש להקפיד לבחור את המדינה המתאימה, והרי לנו עוד כלי מצוין לבחירת מילות מפתח מעבר לכלים המוכרים והידועים.
טווח הזמן בין חיפושים עוקבים
זה בעצם השוס האמיתי של הכלי הזה. אם נמשיך את הדוגמה הקודמת בנושא הדברה, כעת עלינו לגשת לתפריט השמאלי, ותחת Shift Series לבחור את טווח הזמן הרצוי. מה שבאמת נותן כאן פייט רציני לכל כלי מילות מפתח אחר, הוא העובדה שאפשר לרוץ אחורה או קדימה בזמן.
אם נרצה לדעת אילו ביטויים חיפשו המשתמשים חודש לפני שחיפשו "הדברה", נקליד בתיבה מינוס 4 (בהנחה שאנחנו נמצאים בהשוואה שבועית – Compare weekly time series).
אם נרצה לדעת אילו ביטויים חיפשו המשתמשים שבועיים אחרי שחיפשו "הדברה", נקליד בתיבה את הספרה 2.
על פניו הכלי מספק חיפושים די הזויים ולא רלוונטיים, אבל צריך לזכור שאכן יש קורלציה בין כל הביטויים הללו (למרות שלא ברור מה הקשר, גם אם הוא עקיף, בין הדברה לבגדי ים). למרות זאת, בין כל פתיתי הזבל ניתן למצוא גם דברים טובים. לדוגמה: חודש לפני שחיפשו "הדברה", המשתמשים חיפשו "יתושים" – וזה אומר המון על מסע הלקוח וכיצד צריך להיערך אליו.
אז נכון שבאתר שלכם יש עמוד שעוסק בהדברה באופן כללי, אבל אם אתם רוצים לגרוף את המשתמשים אליכם עוד טרם חיפשו "הדברה" – מוטב שתקימו גם עמוד בנושא "יתושים". זה יסייע לכם להיות שם עבור המשתמש בכל שלב משלבי המשפך השיווקי.
מן הסתם הדוגמאות הללו בנאליות, וברור שבאתר של הדברה יהיה גם עמוד על יתושים. אבל ככל שתעמיקו להשתמש בכלי הזה, כך תגיעו לתובנות שכנראה שום כלי אחר לא יכול לספק לכם.
כמו שציינתי קודם לכן, רוב הקורלציות בעברית יניבו תוצאות הזויות ולא רלוונטיות. אין ספק שיש עוד מקום לשיפורים מהבחינה הזו, אבל גם אם הכלי יתרום לכם אפילו רעיון אחד בשבוע ליצירת תוכן חדש או קבוצת מודעות רלוונטית, אז זה בהחלט שווה.
היכן מומלץ לשווק מוצר / שירות (בארצות הברית בלבד)
אם מדובר במחקר מילים שרלוונטי לארצות הברית, אפשר להשתמש בהשוואה בין המדינות השונות (Compare US States). זה מעולה כדי לדעת היכן מחפשים מוצרים או שירותים דומים, שנמצאים בקורלציה גבוהה עם המוצר/שירות שאתם מעוניינים לשווק. לצערנו הרב זה תקף רק למדינות ארצות הברית.
אם נחפש היכן מומלץ לשווק סיגריות בארצות הברית, נמצא שהקורלציה הגבוהה ביותר היא במדינת וירג'יניה המערבית (כפי שניתן לראות במפה). לעומת זאת, יש קורלציות קצת פחות מחמיאות למוצר – כגון "קושי בנשימה" או "הקאות". במדינות המכילות את הקורלציות הללו, כנראה לא נרצה לשווק את המוצר. יש לציין שנתונים גיאוגרפיים דומים מוצגים גם בגוגל טרנדס, ושם לא פסחו על ישראל.
פיתוח תכנים רלוונטיים בהתאם למסע הלקוח
כל האפשרויות שהוצגו לעיל בעצם מאפשרות לנו להכיר את החיפושים שבוצעו לפני או אחרי חיפוש מסוים. בהתאם לכך נוכל לפתח תכנים רלוונטיים שיענו על כל השלבים במסע הלקוח – החיפוש הראשוני, הכרת האפשרויות מסביב ולבסוף בחירה בפתרון הרצוי.
רגע לפני סיום
לגוגל קורלייט יש עוד ועוד יישומים, שקצרה יריעתו של חיבור זה מלהכיל את כולם. כאן הבאתי כמה יישומים עיקריים, שיכולים לשמש אנשי דיגיטל בבואם למצוא ולטרגט קהלים בצורה יעילה יותר.
לעניות דעתי הכלי פועל פחות טוב בעברית מאשר באנגלית; אבל מכיוון שהוא אכן מספק תוצאות יחסית טובות – אני ממליץ לא לפסוח עליו.
מקורות להרחבה:
Google Correlate: The Best SEO Research Tool You Aren’t Using
Google Correlate: How To Use It For Marketing, SEO & Content