בישראל (ובעולם) כמעט כל אחד יכול לעסוק ב'שיווק דיגיטלי'. כל אחד יכול להקים חברת seo או להיות פרילנסר. מחסומי הכניסה מאוד נמוכים מאחר שאין שום רגולציה ולא נדרשות השקעות הוניות גדולות. כל מה שצריך זה 'להרים אתר' ולהשתמש בכל המילים הגבוהות והמבטיחות ש'השמיים הם לא הגבול'.
קידום אורגני (SEO) לאתר עסקי הוא בהחלט מהפעולות היותר חשובות בתחום השיווק הדיגיטלי, וההחזר ההשקעה בה – בתנאי שמתבצע באופן מקצועי – גבוה במיוחד. אז כיצד יכול לקוח לבחור את הספק הנכון ביותר עבורו?בעיקרון, קיימות 2 חלופות מרכזיות לבחירת השותף:
קיימים לא מעט פרילנסרים מעולים. וגם חברות SEO מצוינות. בעלי עסקים מוצאים בסופו של דבר את ספק השירות המתאים להם בצורה הטובה ביותר, גם הדבר כרוך בלא מעט 'ניסוי וטעייה' – הכולל החלפת כמה ספקים עד שמגיעים לפיתרון הנכון. הבעיה היא, שלרוב אין לבעלי העסקים כלים מקצועיים מסודרים לבצע את ה'ניסוי' באופן מקצועי ויעיל – ולכך יש מחיר לא קטן.
קיימת נטיה לחשוב ששירות של פרילנסר, בנידול לחברת SEO, יהיה זול יותר – ובמקרים רבים גם 'עם יותר נשמה' (לכאורה, עבור הפרילנסר הלקוח יותר חשוב). זה לא תמיד נכון. במקרים רבים המחירים לא יהיו נמוכים יותר – ובמקרים אחרים גם קיים קושי להשוות בין תפוח (פרילנסר) לאגס (חברה מיומנת בתחום SEO).
פרילנסרים נשענים לא אחת על ותק וניסיון כמו גם על היכרות של השוק אותם. זה מאפשר להם (מול סגמנט הלקוחות שמגיעים אליהם – לרוב בתוקף המלצה) לגבות מחירים לא נמוכים במיוחד – כאשר הפרמיה אותה הם מבקשים נשענת על זוהר העבר.
נקודות החוזקה של חברות SEO שונות לחלוטין ובהחלט מציעות יתרונות רלבנטיים יותר:
לחברה גישה ומוטיבציה להשקיע במגוון רחב של כלים רלוונטיים לניתוח, מעקב וניהול – לחברה יכולות להשקיע בכלים אלו המסייעים בניטור, התרעות, ביצוע ניסויים קריטיים לקידום אורגני (לדוגמא – מפות חום, כלים לביצוע ניסויי CRO וכד'). בתוצאה מכך היא יכולה לנתח נתונים, לייצר דוחות טובים יותר וגם לעקוב אחרי מצב האתר בצורה טובה יותר כמו גם לבצע מחקרים בצורה מהירה ויסודית יותר. תשתית זו, לרוב, היא מחוץ ליכולתו של שחקן יחיד ולכן זהו יתרון משמעותי ללקוח.
סיעור מוחות מקצועי זמין בכל רגע – קידום אתרים מצריך בהרבה מקרים התייעצות עם אנשי מקצוע נוספים בעקבות דילמות שיש להן יותר מפתרון מתאים יחיד. כמו כן, ביקורת של זוג עיניים נוסף על העבודה הינה תמיד דבר טוב. בחברת SEO ישנם צוותים ולא מעט מומחי SEO שיכולים לסייע הן בתהליך סיעור המוחות והן בדיונים שבהם נדרש יותר מ'אדם יחיד'. כאשר מדובר בפרילנסר – לרוב תהליך זה לא אפשרי ולא מבוצע באופן מסודר. וההפסד, בסופו של יום, הוא של הלקוח (שכלל אינו מודע לכך). התחליף האפשרי (לפרילנסר מתאמץ הוא התייעצות בקבוצות פייסבוק, קבוצות וואטסאפ או עם מכרים מהתחום, אבל זה מחייב דבקות במטרה שאינה נגישה במיוחד בהעדר קולגות שיושבים איתו.
יכולת להקצות יותר כח אדם בפרויקטים גדולים ומורכבים – ברוב המקרים, פרילנסר יימנע מלקחת פרוייקטים מורכבים. מי שבכל זאת יקבל על עצמו (באחריות הלקוח) פרויקט מורכב ייאלץ להוציא חלק מהעבודה לצד ג' אותו יש לנהל. לא אחת בחברות SEO, כשמתחילים לעבוד על פרויקט גדול כמו אתר חדשות או קבוצת אתרים שמרוכזת סביב עסק אחד שמכוון את עצמו למדינות שונות בעולם, יש צורך ביותר ממקדם יחיד ונדרשת בניית צוות שעובד על הפרויקט בתיאום וסנכרון מלא. חלק מבעלי העסקים (במיוחד כאלה המנהלים מספר אתרים/עסקים/מרכזי הכנסה מבוססי דיגיטל) מבינים את זה, ומפזרים את הפרויקטים שלהם בין מספר קבלנים פרילנסרים (בהנחה שבחרו במסלול היחידים). לא מומלץ לעשות זאת מכיוון שלצד הביטחון ביכולת להעמיד תשתיות גמישות לפי הצורך, אפשר גם לזכות ביתרון לגודל ולקבל הנחה מסחרית אצל חברת SEO כאשר אתם בוחרים לתת לה כמה פרויקטים. וכלל לא דיברנו על משאבי הניהול והזמן הנדרשים בניהול מספר גדול של קבלנים יחידנים. זה עלול להיות כאב ראש לא קטן. לריכוז הצרכים תחת קורת גג אחת גדולה יש יתרונות ניהוליים מובהקים.
פתרונות מלאים לשיווק דיגיטלי – עולם השיווק הדיגיטלי נוטה היום לכיוון ה-One Stop Shop. לכן משרדי פרסום מסורתי רוכשים חברות פרסום דיגיטלי. כמו כן, כמעט ולא תמצאו היום חברות שעושות אך ורק SEO, אלא גם שירותים נוספים כמו PPC, בניית אתרים ופרסום בפלטפורמות משלימות כמו טיקטוק ואינסטגרם ולינקד-אין. הפרסום הדיגיטלי עצמו מהווה רק צד אחד של פתרונות השיווק של העסק (אפילו אתרי אי-קומרס קלאסיים משקיעים סכומים ניכרים במדיה מסורתית – שלרוב השחקנים הדיגיטליים כלל אינ המוכרת). פרילנסרים מתמקדים בתחום אחד או שני תחומים – קוראים לזה מגבלות ביולוגיות. בחברות SEO, שהן סוכנויות דיגיטל 360 יוכלו להקצות מומחה לכל תחום שנדרש – ולהקים צוות 360 מעלות ללקוח. צוות זה מורכב ממומחים לכל סגמנט, שיקדישו את הזמן רק לעבודה זו ללא הסחות דעת ו/או פערים בידע ובניסיון. לרוב, ימונה ללקוח עם צרכים מרובים מנהל פרויקט ייעודי שיבצע אינטגרציה בין כל הפעילויות ליצירת סינרגיה אופטימלית. תפקידו של מנהל הלקוח -לנהל את העובדים שצריכים לעשות לו PPC, SEO ופייסבוק למשל – ולסנכרן את פעילותם בהתאם למטרות השיווקיות של הלקוח. בסוכנות קיימת התמחות מקצועית ולרוב – יש פיצול בפעילות המדיה כי נמצא שאין מומחה להכול בעולם כל כך מורכב.
נכסים ויכולת לספק קישורים חזקים יותר – לחברת SEO יש אתרים רבים אחרים אותם מקדמים אנשיה. יש להם גם רשת אתרי תמיכה אותם בנתה. באמצעותם, היא יכולה לספק ללקוח יותר קישורים באיכות גבוהה יותר. כלומר, המשאבים לבניית קישורים אצל חברות קידום אתרים, הרבה יותר גדולים מאשר אצל רוב הפרילנסרים. כתוצאה מכך, הקידום יעיל ואפקטיבי יותר.
הוגנות ושקיפות מקצועית – חברת SEO מקצועית תפעל באופן הוגן ומקצועי כפרקטיקה וחזון. חשוב מאוד לבדוק בחוזה שלא מורידים את הקישורים שבנו לכם לאתר לאחר שבחרת להפסיק את השירות (וזה חלק מאמנת השרות של חברה רצינית. למה הדבר דומה? לרופא שיניים שמחליט להוריד לכם את הסתימות במקרה שבחרת לעבור לרופא אחר. פעולה כזו עלולה להסב נזק כבד למטופל – וגם לאתר שלך