אסטרטגיה דיגיטלית נכונה בשנת 2021
בשנת 2021 כל בעל עסק מצליח יודע – אסטרטגיה דיגיטלית אפקטיבית היא חלק מכריע בעסק רווחי; עולם הפרסום הישן נדחק הצידה וענף הדיגיטל צומח וגדל כל הזמן. עסקים שלא יגדירו אסטרטגיה דיגיטלית נכונה לא יצליחו להפיק את המירב מהפלטפורמות האלה וישארו מאחור.
מאת: נוי אושרוב
מערכת הפרסום האינטרנטית מקלה באופן משמעותי על מאמצי השיווק של העסק. יש אפשרויות אינסופיות להתפתחות, משאבים רבים בהישג יד, גישה לכמות בלתי מוגבלת של לקוחות פוטנציאליים וידע רב על הסביבה התחרותית . בשביל לבנות אסטרטגיה דיגיטלית נכונה, עליך לבצע עבודת מחקר מקיפה, ככל שתדע יותר, כך האסטרטגיה תעבוד בצורה הטובה ביותר – במאמץ הנמוך ביותר.
אסטרטגיה דיגיטלית – 5 שלבים
יצירת אסטרטגיה דיגיטלית היא חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה הכללית של הארגון . על מנת שהאסטרטגיה תהיה אפקטיבית עליך ללכת צעד אחר צעד. לסיים כל שלב במלואו – ורק לאחר מכן לעבור לשלב הבא.
1.התבוננות עצמית – ניתוח והערכה
על מנת לסלול את הדרך שלך להצלחה בזירה הדיגיטלית עליך להגדיר את נקודת המוצא שלך ולהבין איפה אתה עומד ביחס לשוק ולמתחרים. בשלב זה רצוי להשתמש במודל SWOT – מודל שבעזרתו תוכל לנתח את החוזקות של העסק שלך, החולשות, ההזדמנויות והאיומים. שלב זה מהווה "בדק בית" עבורך ומאפשר לך להעריך את שווי העסק שלך ואופי הפעילות העתידית הנדרשת שתוביל אותך לצמיחה.
בשלב זה, תשאל את עצמך שאלות על מצבך ועל מצב השוק כיום:
מהן ההזדמנויות והאתגרים כרגע? מה הם נקודות החולשה של העסק? מהיכן נובעים הרווחים העיקריים?
ככל שתענה על יותר שאלות, תמונת המצב תהיה ברורה יותר, והאסטרטגיה תהיה מדויקת ומוצלחת יותר.
2. הגדרת קהל יעד
אם אתה רוצה למשוך את הקהל שלך , תחילה עליך להבין מיהו הקהל שלך.
פעולה זו דורשת קצת יותר מאשר סיעור מוחות, עליך להשתמש בנתונים ובדאטה שיש ברשותך על מנת לאפיין אותו בצורה המזוקקת ביותר. בכל קהל יש מיקרו סגמנט (תתי קבוצות נוספים), בעולם הדיגיטלי תוכל לאתר את כל אותם קהלים ולפנות אליהם עם פרסומים ומידע על השירות/מוצר שאתה מוכר.
עליך להכיר את הלקוחות שלך לעומק – הגיל, המגדר, המעמד הכלכלי, הרגלי הרכישה, המצב המשפחתי, ובגדול כל מידע שתצליח לאסוף יוכל לשמש אותך בהמשך. ככל שתבין טוב יותר את הקהל שלך, את ההרגלים ודפוסי ההתנהגות שלו, כך תכנית הפעולה שלך תהיה מפורטת יותר והאסטרטגיה הדיגיטלית שלך תעבוד מהר יותר.
3. בחירת הזירות הדיגיטליות
בחירת זירת הפעילות הדיגיטלית שלך היא קריטית להצלחת העסק שלך. הייחודיות בכל פלטפורמה יכולה לעבוד לטובתך או לרעתך. אף בעל עסק לא ירצה להשקיע מאמצים ומשאבים בנכס דיגיטלי שאינו מתואם לאסטרטגיה שלו. על מנת לבחור את הנכסים הדיגיטליים שיניבו עבורך את התוצאות הטובות ביותר עליך לבדוק את המוצר/שירות שהעסק שלך מציע ולהתאים את הנכס הדיגיטלי למוצר זה.
למשל, אינסטלטור שרוצה להשיג המרות בצורה מהירה ומיידית ללא צורך במיתוג, יעדיף לפרסם בגוגל. הגולשים ברובם יעדיפו לחפש בעל מקצוע באינטרנט ("אינסטלטור מומלץ בתל אביב") ויפנו לאלו אשר יופיעו בתוצאות החיפוש הראשונות. אדריכלית נוף תעדיף להציג את העבודות שלה באינסטגרם, וקוסמטיקאית תרצה לייצר אינטרקציה עם הגולשים באמצעות הפייסבוק.
4. הצבת יעדים ומטרות
על מנת להבטיח שהאסטרטגיה הדיגיטלית שלך תהפוך לסיפור הצלחה, תצטרך להציב יעדים מציאותיים להרחבת העסק. הגדרת יעדים איכותיים יסייעו לך לפקח על ביצועי הפעילות הדיגיטלית, לבחון את תרומתם לארגון ולהעריך את שווי ההשקעה בשיווק דיגיטלי בהמשך.
דוגמאות ליעדים ומטרות: כמה אנשים הורידו את האפליקציה, כמה מכשירים נמכרו השנה, לאיזה רמת הכרות הגיע המוצר, כמה לקוחות הגיעו לאתר שלי וכו'.
5. מדידה
לאחר שיישמנו את תכנית הפעולה בשטח, עלינו למדוד יעדים ולבדוק אם עמדנו במטרות שהצבנו לעצמנו בסעיף הקודם. יש לעיין באסטרטגיה באופן קבוע, אסטרטגיה טובה יכולה למנף את העסק שלך בדרכים שלא חלמת עליהם, בעוד שאסטרטגיה כושלת תביא לבזבוז מיותר של משאבים ואף להחמרה בתדמית ובמוניטין החברה. בכל הפלטפורמות העיקריות יש כלים אנליטיים שיאפשרו לך לבצע ניתוח ביצועים ולמדוד תוצאות. בנוסף, קיימות אינספור פלטפורמות צד שלישי המציעות שירותי דיווח נתונים ודאטה.
רגע לפני סיום:
העולם הדיגיטלי מתפתח בקצב מהיר ותזזיתי, האסטרטגיה שעבדה לפני שנה לא תהיה רלוונטית להיום. שינויים אלה מעצבים את השוק, את התנהגויות הצרכן והציפיות שלו מהמותג. בשביל להבטיח את הצלחתך בזירה הדיגיטלית עליך לעדכן את האסטרטגיה שלך לפחות מדי שנה בהתאם לטרנדים ולשינויים האחרונים בתחום.