שיפור CTR אורגני: יותר כניסות גם בלי לשפר מיקומים
רוב האנשים די אובססיביים למיקומים שלהם בגוגל, והם לא יהיו מרוצים עד שהאתר יופיע במקום הראשון בכל ביטוי אפשרי.
אז מה אם נגיד לכם שמיקומים הם לא הדבר הכי חשוב להצלחת העסק?
מאת: עמית אדלר
מה תגידו אם יספרו לכם על שיטה טובה ומהירה יותר ליצירת יותר טראפיק אורגני, בלי לשפר את המיקומים בצורה ישירה?
בשנים האחרונות הצטבר מידע חדש המעיד שלא רק שזה אפשרי, אלא שזה קורה כל הזמן, גם בעודכם קוראים את המאמר הזה.
אז איך תוכלו לנצל את השיטה הזו כבר היום?
ראשית כדאי להבין איך זה עובד.
השפעת אחוזי ההקלקה על מיקומים במנועי חיפוש
יש מאות פרמטרים הפועלים בו זמנית ובמשולב כדי לקבוע מיקומים במנועי חיפוש. אנחנו מכירים את רובם, כגון תוכן איכותי, מחקר מילים, אופטימיזציה של קוד, מהירות טעינה, התנהגות המשתמשים באתר… ולאחרונה גם אחוז ההקלקה שהאתר שלכם מקבל בתוצאות האורגניות (CTR – Click Through Rate).
זה אומר שגם אם האתר שלכם מופיע במקום 5 עבור ביטוי מסוים, אבל המשתמשים מקליקים עליו יותר מאשר אתרים שמופיעים מעליכם – רוב הסיכויים שהאתר שלכם יעקוף אותם בשלב כלשהו, ויעלה במיקומים.
בגדול, קליקים משפיעים על מיקומים.
אומנם כמו תמיד ב-SEO אין 100% ודאות, אבל יש מספיק מחקרים ובדיקות שמצאו קורלציות חזקות בין שני הגורמים הללו.
למשל, גוגל אישרה כבר בשנת 2015 שהיא עוקבת אחרי קליקים אורגניים כדי לבצע הערכה של איכות תוצאות החיפוש. זה לא אומר שהיא משתמשת במידע הזה כפרמטר באלגוריתם, אבל זה בהחלט גורם לנו לחשוב.
באותה שנה, אגב, איש הדיגיטל ביל סלוצקי כתב פוסט מעניין על כמה פטנטים של גוגל, שרומזים על כך שהיא אכן משתמשת בקליקים לקביעת מיקומים אורגניים. גם פה אי אפשר לדעת שאכן כל פטנט נכנס לשימוש, אבל יש להניח שגוגל לא תבזבז כסף על הנפקת פטנט בלי שיהיה לכך שימוש כלשהו.
ראנד פישקין, המייסד והמנכ"ל לשעבר של חברת Moz, עשה כמה ניסויים בנושא וגילה שקליקים בהחלט יכולים לשפר מיקומים תוך כמה שעות.
גם מומחה ה-SEO בריאן דין מתאר מקרה מעניין מאוד, בו התנהגות הגולשים בתוצאות החיפוש סייעה לגוגל להבין כיצד לדרג את אחד מהמאמרים שלו. התנהגות הגולשים במקרה הזה קשורה לקליקים קצרים לעומת קליקים ארוכים – גולשים שנכנסו למאמר הבינו שזה לא מה שהם רצו, וחזרו מייד אחורה לתוצאות של גוגל (קליקים קצרים). האלגוריתם הבחין בהתנהגות הזו, הוריד את המיקום של העמוד בביטוי הלא רלוונטי – והעלה את המיקום שלו בביטוי הרלוונטי.
בסופו של דבר זה לא משנה האם באמת אפשר למדוד קשר ישיר או עקיף בין קליקים למיקומים. הנקודה היא שיש מידע עובדתי שלפיו שיפור ה- CTR יכול לסייע לכם בעקיפת המתחרים שלכם בתוצאות.
כך תקבלו יותר טראפיק אורגני בלי להשפיע ישירות על מיקומים
לגוגל יש כמה מערכות של בינה מלאכותית, חלקן משמשות את אלגוריתם החיפוש וחלקן משמשות לדברים אחרים. לדוגמה, ב-2014 גוגל רכשה את חברת הבינה המלאכותית הראשונה שלה – דיפ מיינד (Deep Mind) – בסכום של כ-600 מיליון דולר. מאז היו כמה רכישות נוספות בתחום הבינה המלאכותית (Jetpack, Dark Blue Labs, Halli Labs).
בסוף 2015 גוגל הכריזה רשמית על שילובה של בינה מלאכותית חדשה וחזקה יותר מאי פעם בשם Rank Brain (בתרגום חופשי: "המוח מאחורי המיקומים"). ראנק בריין עוקב אחר המתרחש בזמן אמת, מקבל החלטות עצמאיות ומשנה את אלגוריתם החיפוש על הדרך. זו הסיבה, אגב, שגוגל טענה שאי אפשר לעשות אופטימיזציה לראנק בריין.
ראנק בריין מסוגל להבין מה איכותו של עמוד מסוים, גם בלי פרמטרים בולטים כגון קישורים נכנסים. אחד המדדים העיקריים בהם הוא (כנראה) משתמש הוא לא אחר מאשר CTR. מדוע? מכיוון ש-CTR הוא מנבא מצוין של מה רלוונטי למשתמש ומה לא. כבר ראינו את זה בדוגמאות הקודמות.
בדיקה שנעשתה ב-2016 על ידי לארי קים, מייסד WordStream, הראתה שאתרים הנמצאים באותם מיקומים בדיוק – עשויים לקבל אחוזי הקלקה שונים לחלוטין (55% לעומת 7%, אם נלך לפי הדוגמה המוצגת במחקר).
כלומר, גם אם אנחנו ממוקמים במקום הראשון – המשתמשים עשויים לדלג עלינו ולבחור להקליק דווקא על מישהו במיקום נמוך יותר.
בואו נתעכב רגע על הרעיון הזה.
נגיד שאתם במקום השישי או השביעי בגוגל, ולפניכם יש מתחרים קשים שכמעט בלתי אפשרי לעקוף. בשיטה הרגילה של קידום אורגני אנחנו ננסה לעקוף אותם בכל מקרה, אבל ייתכן שנבזבז יותר מדי זמן ומשאבים בניסיון עקר לעשות זאת.
במקום זאת אפשר להישאר במקום השישי, ועדיין לקבל יותר טראפיק אורגני מהמתחרים שמעלינו. זה בדיוק הרעיון עם שיטת ה- CTR.
אז מה עושים? מגדילים את כמות הקליקים פי 5 או 6 על ידי זיהוי העמודים החלשים יותר – ושיפור מתמיד שלהם.
שיפור הטראפיק האורגני ב-5 צעדים
השקעה בתוכן, בקישורים ובשיפור חוויית המשתמש הן בהחלט פרמטרים שאסור לפסוח עליהם. אבל שיטת ה- CTR לשיפור הטראפיק קצרה יותר מבחינת זמן ההשקעה, ויעילה יותר מבחינת החזר ההשקעה והזמן שלוקח לה להגיע לכדי מימוש.
שלב 1 – שיפור הטייטלים והתיאורים
דף תוצאות חיפוש כולל (כברירת מחדל) 10 תוצאות. אז איך תגרמו למשתמשים להקליק דווקא על האתר שלכם?
מכיוון שהטייטל והתיאור הם שני האלמנטים הראשונים שמעידים על העמוד כבר בתוצאות של גוגל, עוד לפני שהמשתמש נכנס לאתר שלכם – הרי שאלו שני הרכיבים החשובים ביותר שיקבעו האם יקליקו עליכם או על מישהו אחר.
במקום לכתוב טייטלים ותיאורים כמו שכולם כותבים, עדיף להתבלט וליצור עניין שיגרום להקלקה.
קחו דוגמה מטקסטים במודעות גוגל באותו תחום כמו שלכם, למשל. CTR גבוה הוא גורם דירוג רשמי בפרסום ממומן בגוגל, כך שהמודעות הממומנות בראש העמוד מצליחות לגרוף אחוזי הקלקה יפים. קבלו רעיונות מהקופי של מודעות אלו, והשתמשו באותם רעיונות גם בטייטלים ובתיאורים באתר שלכם.
טיפ של מומחים #1 – בדיקה של Hubspot מצאה ששילוב סופרלטיבים שליליים, יעיל יותר בהגדלת ה-CTR מאשר סופרלטיבים חיוביים. לדוגמה:
במקום הכותרת: 5 טיפים לקידום אתר ביעילות
כדאי לכתוב: 5 דברים שאסור לעשות בקידום אתרים
טיפ של מומחים #2 – שילוב נתון מספרי/עובדתי מגדיל אחוזי הקלקה.
עוד אפשרות – במקום לנחש אילו שינויים מומלץ לעשות בכל עמוד, אפשר להשתמש בפאנל החיפוש של גוגל כדי לעשות זאת ביעילות.
שלב 2 – הדגשת המיקום של העסק
בדיקות שנעשו בחו"ל מעידות שמספרי טלפון עם קידומת מקומית, מסייעים להגדיל פניות והמרות לעומת טלפונים חינמיים בתצורת 1-800. אותו דבר תקף לגבי שילוב שמות של ערים וכתובות.
זה הגיוני בסך הכול, מכיוון שכאשר אנחנו מחפשים אינסטלטור למשל – כנראה נרצה שהוא יהיה בסביבתנו הקרובה. שלבו את שם העיר הרלוונטית גם בטייטלים והתיאורים שלכם, ובנוסף גם כתובת מלאה בפוטר של האתר. זה יסייע לכם להופיע בחיפושים לוקאליים, שמהווים 4 מתוך כל 5 חיפושים בממוצע.
כדי לשפר את הנראות שלכם בחיפושים לוקאליים, חובה להשתמש גם בגוגל לעסק שלי (Google My Business).
שלב 3 – שיפור זמן השהייה באתר
זמן שהייה אומנם לא הוכרז רשמית כגורם דירוג (אבל כך גם לא CTR), ובכל זאת זה משהו שמומלץ לא להתעלם ממנו. מדוע?
כי אתם יכולים לעבוד קשה וטוב על שיפור הטייטלים והתיאורים, ולגרום לכולם להקליק עליכם – אבל אם הם ייכנסו ויגלו שמה שקיים בעמוד לא רלוונטי, הם פשוט יחזרו חזרה לגוגל. וכמו שכבר אמרנו, קליקים קצרים מעידים על חוסר רלוונטיות, ויגרמו לגוגל להוריד אתכם למטה בסופו של דבר.
לכן צריך לוודא שההצעה שהצענו בתוצאות, לא תהיה שונה ממה שהמשתמש הולך לקבל בפועל.
הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לבדוק את זמני השהייה, אחוזי הנטישה ואחוזי היציאה של כל עמוד באנליטיקס. ככל שזמן השהייה גבוה יותר, וככל שאחוזי הנטישה והיציאה נמוכים יותר – כך העמוד ממלא את תפקידו כראוי.
קבלו 4 טריקים של קופירייטינג שיגדילו את זמן השהייה באתר שלכם >>>
שלב 4 – עדכנתם? תודיעו
שיפרתם את העמוד? הוספתם תוכן חדש לקיים? יש מבצע שאסור לפספס?
אחרי שביצעתם את השינויים בעמוד עצמו, גשו לטייטל ולתיאור והוסיפו כמה מילים שיתארו את השינוי. למשל: "40% הנחה באוגוסט" או "עדכון 12.05.2017" או "מעודכן לשנת 2017" וכן הלאה.
אם תקפידו על רענון התכנים הן בעמוד עצמו והן בתגיות המטא שלו – תוכלו לשמור על רעננות שתסייע לעמוד לקבל יותר קליקים. בנוסף, גם גוגל ישים לב לשינויים ואולי יצ'פר אתכם במיקום גבוה יותר.
שלב 5 – שילוב Schema רלוונטי
קוד סכמה מאפשר למנועי חיפוש להבין בצורה מדויקת יותר במה עוסק האתר שלכם. יש מאות סוגים של קודי סכמה, ולכן צריך לדעת לבחור את הרלוונטיים עבור העסק והאתר.
אחד מקודי הסכמה הפופולריים ביותר הוא הקוד המציג חוות דעת, בצורה של 5 כוכביות:
דוגמה נוספת – מידע אודות טיסות ליעדים נבחרים:
תוספת המידע הזו מבליטה את האתר שלכם לעומת שאר המתחרים בתוצאות, ומגדילה את אחוזי ההקלקה. ניתן להטמיע קודי סכמה באמצעות התכנת שלכם ו/או גם באמצעות תג מנג'ר.
רגע לפני סיום
קידום אורגני הוא תחום דינמי מאוד. מה שנכון היום ישתנה כבר מחר, וצריך להקפיד להיות עם אצבע על הדופק.
עד לפני כמה שנים אף אחד לא דיבר על CTR כפקטור אפשרי בקידום אורגני. היום השיח בתעשיית ה- SEO מכריז על כך כמעט בכל פינה.
למרות זאת חשוב לזכור שמדובר בקורלציה בין המשתנים הללו, ולא בוודאות בשום צורה. עשו את הניסויים שלכם באתר, המתינו לתוצאות ופעלו בהתאם. רוב הסיכויים ששיטת ה-CTR תעזור לכם להגדיל את הכניסות לאתר, אז אל תפסחו עליה.