איך להתמודד עם עדכון קישורי הספאם של גוגל
מאת: נתן ליכטר
כידוע, קישורים הם אחד הגורמים החשובים ביותר להצלחת קידום אתרים בגוגל. הם חלק בלתי נפרד מכל פרויקט שיווק דיגיטלי ןבמיוחד אתרים בתחומים תחרותיים המצריכים עבודה אינטנסיבית של SEO. זה לא אומר שאי אפשר לקדם ללא קישורים, אפשר, אבל זה יקח הרבה יותר זמן, יידרוש שימוש גדול יותר בתוכן וסביר להניח שהאתר שלכם לא יהיה המוביל במיקומים בתחומו. בכל מקרה, מידי פעם בפעם, גוגל מכריזים על עדכון קישורי ספאם בנושא קישורים. למשל, עדכון כזה הוכרז במהלך יולי 2021. גוגל הכריזו שבמהלך מספר שבועות, העדכון ישתחרר וישפיע על אתרים בשפות רבות ולא רק באנגלית. גם אם אתם לא בונים קישורים לאתר שלכם באופן עצמאי, או שהמקדם שלכם בונה לכם כל חודש 2-3 קישורים, זה לא אומר בהכרח שהאתר שלכם נקי מקישורי ספאם. המאמר הזה יעזור לכם להתמודד עם המצב ולהבין מה צריך לעשות.
אלו קישורים נחשבים לספאם?
אלה לא רק הקישורים עצמם אלא האופן בו הם בנויים.הכירו את הקריטריונים לקישורים לא טובים:
- החוק היבש: כל קישור שנבנה באופן יזום הוא לא תקני מבחינת גוגל – כלומר גוגל לא רוצים שתבנו קישורים או תעשו החלפות קישורים. למעשה הם לא נגד הפעולה של פרסום מאמרים. הם נגד בניית הקישורים מהם ולכן גוגל מעוניינים שתסמנו בקוד שהקישור ממומן ( Rel Sponsored) או שתעשו No follow על הקישור. יחד עם זאת, אני לא מכניס את ההנחיה הזו של גוגל תחת קישורי ספאם, כי למרות ההנחיות האלה של גוגל, לא תמצאו פרויקט SEO שלא כולל בניית קישורים באופן יזום שבמסגרתו או קונים, או מחליפים קישורים או כותבים מאמרי אורח בשביל לבנות קישורים. אז מה נחשב בכל זאת מבחינת גוגל לקישור איכותי? קישור שנבנה לאתר שלכם בצורה טבעית, בלי שביקשתם, כי התוכן שלכם היה מצויין או כי העסק שלכם אהוב, מוערך ומומלץ מאוד.
- קישור לא רלוונטי נושאית – יש לכם אתר בנושא טיסות לרודוס, הכולל קישורים מאתרי הובלות, תיקון מזגנים ומזון לחיות? זוהי התגלמות קישורי הספאם. גם אם תכתבו מאמר על איזה אוכל לקחת לטיול ברודוס כאשר אתם טסים עם הכלבה שלכם לתקופה ארוכה, זה עדיין קישור לא רלוונטי נושאית אלא מאולץ כשהוא מגיע מאתר של מזון לחיות. מה כן נחשב לרלוונטי? קישור מאתרים של השכרות רכב, קישור מאתרי מדריכים טיולים, חברות תעופה וכל מה שרלוונטי לעולם התיירות.
- בניית קישורים בכמויות גדולות – בניה של עשרות קישורים כל חודש, באופן יזום, זוהי הספמה גדולה מאוד. גם אם כולם איכותיים ורלוונטיים, אם אתם לא מקדמים אתר חדשותי שמפרסם מאות כתבות ביום, הפעולה עלולה להזיק לאתר. לא אחת זיהיתי שהמתחרים בונים לאתרים שלהם מאות ואפילו אלפים קישורים כל חודש. חלקם באופן ידני וחלקם ע"י בוט מעשרות אלפי אתרים. הם אפילו הגיעו לעמוד הראשון או השני, שהו שם מספר שבועות ולפעמים חודשים, אבל בסופו של דבר עפו מגוגל ברמה כזו שהדומיין נשרף והיה צריך להחליף אותו.
- קישורים מאתרים ממדינות ו/או שפות לא קשורות – זה הגיוני שתבנו קישור לאתר שמציג מחקר באנגלית, בנושא שרלוונטי לאתר. אבל לבנות קישור מאיזה אתר לתיקון מזגנים באוהיו, לאתר שלכם בישראל שעושה התקנת תקרות גבס, אם כל הכבוד לרלוונטיות הנושאית, מה לאנשים באוהיו שלא מבינים עברית ולאתר בישראל? זה לא טבעי ולא בריא. האתר שלכם מיועד לישראל? תבנו אליו קישורים אך ורק מאתרים ישראלים. כן, יש מומחי קידום אתרים שיאמרו לכם שהם בונים קשורים מחו"ל לאתרים בעברית כבר שנים רבות, אבל גוגל כנראה מתעלם מהקישורים האלה, אם לא מעניש. אז קחו את מה שהם אומרים בערבון מוגבל. כי גם אם הם מועילים להם בסופו של דבר, הם לא חושבים קדימה, הם חושבים על כאן ועכשיו, וסביר להניח שאחד העדכונים ינטרל את השפעתם.
- קישורים מאתרים לא אמינים – לא מומלץ לבנות קישורים מאתרים שנבנו אך ורק כדי להוציא מהם קישורים. כלומר האתרים האלה הם לא אמיתיים, לא מקודמים בעצמם ומכל עמוד מהם יוצא קישור. כמו כן, כל אתר שלא נראה אמין, ומעלה אצלכם ספקות לגבי איכותו, הוא אתר שממש לא כדאי להוציא ממנו קישורים. זה יכול להיות אתר שמתחזה או מחקה אתר אחר, אתר שבעצמו מקבל קישורים בצורה גרועה או לא טבעית, אתר מראה של אתר אחר ועוד.
- אינדקסים גרועים ופורומים – אנחנו לא בשנות ה 2010, בניית קישורים מאינדקסים שאף אחד לא מכיר ופורומים זה פשוט בזבוז זמן. או שגוגל מתעלם מהקישורים האלה, או שבסופו של דבר, תחטפו עונש כי אין דבר שקוף יותר, אין דבר שצועק יותר "בניית קישורים לא טבעית" מאשר להציף את האתר שלכם בקישורי אינדקסים ופורומים. מתי זה כן טבעי לבנות קישורים מפורומים ואינדקסים? כאשר בעל האתר, שמוגדר כמומחה בתחומו, מייעץ לגולשים ומפנה לנושאים רלוונטיים באתר וכאשר בעל העסק רשום באחד האינדקסים הגדולים בארץ שכמעט כל אחד מכיר ומשתמש כמו זאפ או בזק.
איך יודעים שהאתר בעונש
קישורי ספאם לא בהכרח מובילים לעונש. למעשה מאז פינגווין 4.0 העדכון פשוט מבטל את השפעת הקישורים ולא מעניש אתרים על קישורים. לפעמים, כאשר מדובר בבניית קישורים ספאמית באופן קיצוני, גוגל עלולים לשלוח לכם הודעה דרך הסרץ' קונסול שמתריעה על עונש במידה ולא תסירו אותם בקרוב. יכול להיות מצב בו גוגל באמת מעניש אתכם, אבל בצורה שמחלישה את האתר ולא זורק אותו אחורה. לא אחת קרה שהסרתי מאוד קישורי ספאם והאתר כאילו השתחרר מעוגן והמיקומים שלו השתפרו, אבל אם הוא היה בעונש, הוא היה עף מגוגל לגמרי בביטויים מרכזיים.
אחד הפחדים הגדולים של מקדמי אתרים הוא להוריד קישורים וכתוצאה מכך לפגוע במיקומי האתר. אבל כשמדובר בקישורי ספאם, אם אתם עדיין מפחדים, פשוט תורידו כמה בהדרגה ותראו מה קורה לפני שאתם ממשיכים. עוד לא נתקלתי במקרה שהורדתי קישורי ספאם, ומיקומי האתר נפגעו. אז אל תחשבו פעמיים – פשוט הסירו אותם. הדבר הכי גרוע הוא שלא יקרה כלום לאחר ההסרה. הדבר הכי טוב שיכול לקרות הוא שהאתר יעלה במיקומים.
איך לבדוק האם יש לאתר שלכם קישורים ספאמיים
בדיקת דומיינים מפנים – הדרך הטובה והאמינה ביותר, היא לבדוק דרך הסרץ' קונסול. כל מה שצריך לעשות הוא ללחוץ על הלשונים "קישורים" לאחר מכן ללחוץ על "עוד" באזור "האתרים המקשרים המובילים" ולעשות יצוא לקובץ אקסל. אפשר לבדוק גם בתוך הכלי עצמו, אבל באקסל יהיה לכם הרבה יותר נוח. כבר במבט ראשון תוכלו לזהות אתרים לא רלוונטיים נושאים או אתרים ספאמיים. למשל אתרים עם סיומות דומיין מוזרות שלא קשורות אליכם נושאית. לרוב מדובר בספאמרים שמקימים מאות אתרים על מאות דומיינים מוציאים משם קישורים בעזרת בוט שמפנה רנדומלית קישורים למליוני כתובות אתרים. לא, זה לא מתחרה שמנסה להספים אתכם, זה סתאם ספאמר שעושה פרסום בדלת האחורית. הוא מפנה אליכם קישור, אתם מגלים אותו, נחשפים לאתר שלו, ואולי אפילו מקליקים על פרסומת אצלו, והינה הוא הרוויח. במקרים רבים, הדומיינים האלה נפסלים ואז הספאמר קונה דומיין חדש, אבל זה לא אומר שצריך להתעלם מזה.
בדיקת האופן בו מקושר הטקסט אליכם – חשוב מאוד לדאוג שאין אתרים זבל או אתרים לא רלוונטים שמפנים קישורים אליכם, אלא גם חשוב להקפיד שהאופן בו הקישורים נבנים לאתר שלכם הוא לא ספאמי. למה הכוונה. אם למשל 90% מהקישורים לאתר שלכם מקושרים על טקסט עוגן גנרי, כלומר הקישורים בנויים בצורה נקיה רק על מילות מפתח – יכול להיות שאתם בבעיה. בסרץ' קונסול תוכלו לראות מה הביטויים המובילים אלכם, אכל כדאי לקבל תמונה מדויקת יותר כדאי לבדוק בכלים חיצוניים כמו https://ahrefs.com/ למשל.
אז באיזה אופן כדאי לבנות לבנות קישורים?
- 33% על מילת מפתח מדויקת.
- 33% על מילות מפתח בצורות לא מדויקות (המילים יהיו במסגרת משפט, עם אותיות מקושרות או לא בהכרח על מילת מפתח שאתם מקדמים אלא קישור רלוונטי נושאית).
- 33% הפניות כמו לחץ כאן, שילוב ה URL עצמו או שימוש בשם המותג.
איך מורידים את הקישורים הספאמים?
אם גיליתם מאוד קישורי ספאם, או שעד עכשיו היה לך מזל רע כי עבדם עם מקדם אתרים שלא התעדכן במה חדש בתחום מאז 2010 והוא הקפיד לבנות לכם כל חודש עשרות קישורי ספאם – אל תבהלו. אם אין לכם יכולת להוריד אותם פיזית אפשר פשוט להשתמש בכלי להתנערות מקישורים שנמצא בסרץ קונסול. פשוט הגישו רשימה בקובץ txt, וכך גוגל ידע להתעלם מהקישורים האלה.