מחיר קידום אתרים אורגני

מאת: נתן ליכטר

קידום אתרים אורגני אינו מוצר מדף. למעשה הוא לא מוצר, אלא שירות מותאם אישית, אשר לצורך הדיוק נחשב כהשקעה לטווח ארוך שמתאפיינת בהתנעה איטית אבל גם – שרידות גבוהה.

תג המחיר לשרותי קידום אורגני לאתרים יכול לנוע בטווח שבין 2000 -20,000 ש"ח לחודש ואף יותר תלוי בגורמים פרטניים רבים ובתיאום ציפיות מדויק ומפורט המגדיר את רמת השרות הנדרשת (SLA) ואת הפרמטרים והאינדיקטורים אליהם שואפים להגיע באבני דרך מוסכמות (KPI). אם תתקשרו לחברת SEO שמכבדת את עצמה ונחשבת לאיכותית, ותבקשו הצעת מחיר 'בטלפון' ותצפו לתשובה מיידית  תגלו שזה לא עובד ככה.

ישנם פרמטרים שונים שקובעים את המחיר ואם חברת הקידום האורגני לא בוחנת אותם, לא משווה נתונים מול מתחרים אלא סתם 'זורקת' הצעת מחיר –  מוצע לכם לקחת  צעד גדול אחורה. ועוד אחד. להסתובב – ולרוץ לכיוון חוף מבטחים כי, ככל הנראה, אתם נמצאים ממש במקום הלא נכון. במקום שככל הנראה 'מארח' לקוחות בשיטת 'הדלת המסתובבת'. כלומר מארח לקוחות מתחלפים לזמן קצר מאוד (עד שהם מגלים את ההבדל בין ההבטחות למעשים בפועל). התופעה נפוצה בלא מעט מקרים בהם לא בוצע תיאום ציפיות מספק, אלא ניתנו הבטחות מעורפלות, ומהצד השני – הלקוח אינו מיומן או מנוסה בעולמות התוכן של שיווק דיגיטלי.

מחיר קידום אתרים אורגני

אז איך בכל זאת קובעים/מתמחרים את העלות הראויה לקידום אתרים אורגני? הינה לפניכם הפרמטרים החשובים שתמיד כדאי לדעת טרם תחילת הפעילות וגם במהלכה:

 

1. סטטוס האתר בגוגל

 

בעזרת כלים טכנולוגיים ייעודיים הקיימים למטרה זו ולצידם – הנסיון והמיומנות מקדם האתר, יש לאבחון את מצבו בגוגל. המקדם יבדוק את הדברים הבאים:

 

  • בכמה ביטויים מופיע האתר שלכם בגוגל.
  • בכמה מהם הוא מופיע בעמוד הראשון.
  • כמה תנועה אורגנית יש לאתר (כולל פילוח ואיבחון בין חיפושי מותג וחיפושי תוכן).
  • מה כמות הדומיינים שמקשרים אליו ומה חוזק הדומיינים ואיכותם.
  • האם האתר קודם באופן מקצועי בעבר והאם הקידום היה איכותי או חסר תועלת.
  •  האם בוצעה לאתר  אופטימיזציה טכנית מלאה או שלא.
  • האם יש לשקם  את האתר בעקבות נזקים שנגרמו מהתנהלות לא אתית של ספקים קודמים ו/או קיומו של עונש מגוגל.
  • האם הוא נטען מהר ועומד בהנחיות Core Web Vitels של גוגל.
  • האם הוא מותג המוכר ע"פ הכלים של גוגל, ומקבל בהתאם לכך יחס ראוי – או שהוא שחקן לא מוכר בתחום והמיתוג שלו בחיתולים.

 

דברים אלה קובעים מה סטטוס האתר שלכם, ובעצם מהוים מפת מצב אפס לפני כניסה לפעילות הקידום האורגני. הם קובעים האם מדובר באתר שנמצא במקומות טובים ורק צריך לתת לו דחיפה ולשמר הישגים באופן מקצועי, או שהקידום שלו מתחיל מאפס בגלל שאין לו מיקומים בגוגל ותנועה. 

רמז: אם האתר שלכם ממש חדש ולא הותאם לקידום בכלל, וחשבתם למשל על תקציב 'עצום' של 1500 ₪ (כן, יש הצעות כאלה בשוק ה'חופשי'), חבל על הכסף שלכם. תשקיעו אותו במקום אחר. עם סכום כזה לא תגיעו רחוק ואם בכל זאת תראו תוצאות, הן יגיעו בצורה הרבה יותר איטית מאשר עם תקציב ראוי.

 

2. רמת התחרות בתחום

 

 במקרים רבים זהו פרמטר מרכזי. בעוד שבתחום X אפשר להגיע לעמוד הראשון ב 3-4 חודשים, לעומת זאת – בתחום y –  התהליך עלול להימשך כמה שנים, ויכול גם לא לקרות בכלל – במיוחד אם עובדים בתקציב שלא תואם את רמת התחרות (או חלילה מנהלים את התקציב באופן לא יעיל ומקצועי). 

 

מה קובע את רמת התחרות?

 

  • מספר האתרים המקודמים שיש בתחום וכמה מהם מקודמים באופן מקצועי –  אפשר לדעת בקלות אילו אתרים מקודמים ע"י בדיקה של העמודים הראשונים בגוגל ושימוש בכלים שמסיעיים למחקר מתחרים. בעבר  קידמתי אתר בתחום לא תחרותי עד כדי כך, שההגעה למקום הראשון לקחה פחות מחודש.

 

  • עד כמה הביטויים המיועדים תחרותיים בעצמם: קיימים ביטויים כמו השכרת רכב, רשלנות רפואית, צימרים וטיסות לחו"ל אלה ביטויים מאות תחרותיים שמי שמקדם אותם משקיע לא מעט כסף ומשאבים על מנת להגיע לדף הראשון. בחלק מהמקרים, יש העדפה לקדם ביטויים פחות תחרותיים, בגלל אילוצי תקציב או  אסטרטגיה כך שיהיה קל ומהיר יותר להגיע איתם לעמוד הראשון. למשל באתר שמוכר מכשירים רפואיים, במקום להשקיע את כל המאמץ לקדם את המכשירים עצמם אפשר לקדם את המחלות או התסמינים שחלקם יכולים להיות בעלי רמת תחרותיות נמוכה יותר.

 

  • כמות נושאים וביטויים לקידום:  האם האתר מציע שירות או מוצרים בנישה מסויימת, או שיש בו נושאים רבים לקידום. אלה גורמים שמשפיעים על כמות הביטוים שצריך לקדם. כמובן שאי אפשר לקדם מאות ביטויים בו זמנית. זה לא ריאלי. אבל יש הבדל בין לקדם  10 ביטויים ולבין לקדם  50 ביטויים. חשוב להבין שזה שאתם מגדירים ביחד עם המקדם רשימה של ביטויים לקידום, זה לא אומר שביטויים אחרים לא יתקדמו. קידום אתרים אורגני איכותי שנעשה במחיר יעיל, יקדם את האתר רוחבית ולא נקודתית.

 

3. תוכן וקישורים 

 

ישנם מעל 200 פרמטרים שקובעים את דירוג האתר בגוגל. 2 הפרמטרים המרכזיים הם תוכן וקישורים. וכאן צריך להיות שילוב איכותי בין איכות לכמות כאשר יש לתת את החשיבות לאיכות. מחיר קידום אתרים אורגני נקבע במידה רבה גם מכמות הקישורים המבוצעים ואיכותם וכמות המאמרים שיש לייצר בכל חודש.

 

  • קישורים –  אחד התהליכים  החשובים ביותר בפעילות SEO הוא מחקר מתחרים. מחקר המתחרים מתבצע בחודש הראשון לקידום ומסייע לקביעת אסטרטגית קידום. אבל כאשר צריך לקבוע מחיר לשירות, חובה לבחון באמצעות כלים טכנולוגייםדוגמת Ahref את מפת הקישורים של המתחרים – ולהעריך מה אנחנו צריכים כדי לנצח – ולהעריך באופן יותר מדויק את הנושא המחיר. בדיקה כזו מבררת האם הם כוללים קישורים מאתרי חדשות חזקים, או סתם קישורים מבלוגים ואתרים רגילים. מחיר קישורים מאתרי חדשות נע בין מאות לאלפי שקלים ויותר. אם כל המתחרים שלכם עושים את זה, ואתם עדיין לא, תהיו חייבים ליישר קו מבחינת הקישורים והתקציב כי אחרת תסבלו מנחיתות ראשונית עצומה מולם. 

 

כמו כן, חברת קידום מקצועית תבדוק מהי כמות הדומיינים המקשרים. אם למשל לאתר שלכם יש 20 דומיינים מקשרים ולמתחרים יש 200, למקדם שלכם יהיה מובן מאליו שצריך להשלים את הפער. חשוב להבין שלא מומלץ להשלים את  הפער בחודש אחד. אם תמהרו להשלים את החסר (180 קישורים בחודש אחד),  אל תתפלאו אם האתר שלכם יספוג עונש מגוגל. יש לקבוע תכנית מסודרת לבניית קישורים כך שזה יהיה טבעי ומידתי. ושוב, לא תמיד הכמות קובעת. קישור אחד חזק מאתר חדשות ידוע שווה יותר מ 20 קישורים מסתם אתרים שאף אחד לא מכיר. 

 

כך גם במקרה ההפוך: כשהמתחרים לא רוכשים קישורים חזקים, אפשר לזכות ביתרון מהותי עליהם ע"י רכישת קישורים חזקים. כי כאמור – קידום אורגני מקצועי הוא מלחמת מוחות.

 

  • תוכן – אחת הבדיקות שנעשות בתהליך מחקר מתחרים היא נפח תוכן האתר בגוגל. כלומר כמה עמודים סרוקים יש לו. המקדם יבדוק, בין היתר, האם יש בלוג באתר? ואם יש, אז כמה מאמרים יש בו, כמה עשרות או מאות? האם יש תוכן בקטגוריות של המוצרים או לא? כל הדברים האלה ישפיעו על אסטרטגית התוכן שיקבע המקודם ועל כמות התוכן. בהרבה מקרים יש צורך בכמות מאוד גדולה של תוכן באתר. למשל קידמתי בעבר אתר בתחום הריהוט. הוא היה נטול תוכן מתחת למוצרי הקטגוריות והבלוג שלו כלל תוכן גרוע. הייתי צריך להחליף את כל התוכן ולהזמין עשרות מאמרים לטובת הקטגוריות. התוצאה הייתה מהירה. חלק מהקטגוריות קפצו לעמוד הראשון בגוגל והקטגוריה המרכזית, שהייתה בעמוד שני, זינקה למקום הראשון. 

 

אצל לקוח אחר הגעתי למסקנה שלא רק שהוא חייב תוכן  אלא שהוא חייב תוכן ברמה גבוהה מאוד ובתדירות גבוהה. מה שקרה הוא שהתוכן שהזנתי לאתר שלו, הכפיל את התנועה לאתר וחלק מהמאמרים עצמם הפכו להיות העמודים עם הכי הרבה כניסות ישירות מגוגל.  

4. איכות, ותק וניסיון של המקדם או חברת הקידום 

 

 קיים הבדל בין מחיר שידרוש  מקדם אתרים שרק עכשיו יצא מקורס ולבין מקדם עם ניסיון וותק רב. כזה, שכבר קידם עשרות אם לא מאות לקוחות לאורך השנים. בוודאות תקבלו עבודה הרבה יותר איכותית ממקדם ותיק מאשר  ממקדם שרק עכשיו עושה את צעדיו הראשונים ופועל By The Book ולא מוסיף לכך את הדברים שאפשר ללמוד אך ורק מניסיון. הרי קורס SEO, רק פותח את העיניים, הניסיון הוא זה שמספק למקדם את הלימוד המשמעותי ביותר. בכל אופן,  כל אחד קובע תקציב סף שהוא מוכן לעבוד איתו, או במילים אחרות תקציב מינימום. למשל יש מקדמים וחברות שמסננים בדרך זו לקוחות. הסף יכול להיות 3000 ש"ח בחודש, 5000 ולפעמים אפילו יותר. מחיר סף נקבע בחלק מהמקרים מהרצון של חברה לעבוד עם סוג לקוחות מסויים או גם לעבוד עם פחות לקוחות אבל עם הכנסות גבוהות יותר. אל תקחו את זה אישית.

5. קידום מקומי או בינלאומי 

 

קידום אתרים לחו"ל יעלה בוודאות לפחות פי 2 מאשר קידום אתר באותו נושא בארץ. למה? הקידום בחו"ל הרבה יותר תחרותי. ישראל היא מדינה קטנה מאוד לעומת ארה"ב למשל. ואם המטרה היא לקדם בכמה שפות, כל שפה זה קידום בפני עצמו, מה שמצריך שימוש רב יותר בקישורים ותוכן. תוכן באנגלית יהיה יקר יותר מתוכן בעברית.

 

6. שיטת העבודה של המקדם 

 

 התחום הוא לא מדע מדויק. רחוק מזה. תמיד היו ותמיד יהיו חילוקי דעות בין מקדמים. כמו כן מה שעובד בנושא Y יכול שלא לעבוד בנושא X ולכן ידרוש דרכי פעולה אחורות. חשוב להבין גם שקידום אתרים זה לא רק אתם נגד גוגל זה אתם, ביחס למתחרים שלכם – נגד גוגל. אסטרטגיות שונות יכולות לקבוע מחיר שונה. למשל מקדם אחד יכול להחליט שהוא צריך 5 מאמרים כל חודש לאתר ו 2 קישורים. מקדם אתר יכול להחליט בדיוק את ההפך. 5 קישורים לאתר ו 2 מאמרים וזה יכול להשפיע על המחיר.  

 

 

7. האינטרס העסקי

 

 מחיר קידום אתרים אורגני יכול להיקבע גם עם סף מאוד נמוך. כמו שקיים רצון של חברות לקבוע רף גבוה, כך קיים הרצון והרעב של חברות אחרות לקבוע רף מאוד נמוך שיקל מאוד על המכירה הראשונית. יתכן שהלקוחות ששילמו נמוך יקבלו עבודה איכותית, אם למשל המקדם יחליט לכתוב את כל התוכן בעצמו ווזה יעלה לו בזמן במקום בכסף, זו החלטה שלו. אולם לרוב,  יכול להיות שחברה תיקח במודע לקוח עם תקציב שלא יועיל בכלום ולא תשקף את זה ללקוח. הכסף ייכנס, אבל הלקוח לא יראה תמורה. ספק השירות מודע שהלקוח יעזוב, אבל כמו שאמרתי קודם, קוראים לזה שיטת הדלת המסתובבת, על כל לקוח שעוזב יש לקוח אחר שנכנס ומחיר נמוך יכול למשוך לא מעט לקוחות ובעיקר כאלה שלא מודעים ששירות זול או בעצם יקר, כי זה כסף שלא מביא תועלת. חשוב לחשוד בהצעה זולה מדי. חושדים שקיבלתם הצעת מחיר זולה מידי? חשוב לבקש לראות מה היא בדיוק כוללת ברמת הפריטים ואיכותם. מומלץ להשוות אותה להצעות אחרות כדי לקבל את הפרופורציות הנכונות. רצוי גם לבחון יותר מ-2 הצעות – ואז תקבלו מושג על מחירי השוק.

 

8. ההוצאות של המקדם

 

  הריטיינר שאתם מקבלים בהצעת המחיר הוא בהחלט לא הנטו של חברת הקידום ואני לא מדבר על מס הכנסה והוצאות משרדיות. המחיר כולל גם הוצאות של חברת הקידום, בית היתר, עלות התוכן. למשל מאמר מסוים יעלה 80 ש"ח בעוד שאחר, בתחום מורכב יותר יעלה 250 ויותר מזה.

 

9. קידום אתרים בחינם או ברטר

 

  בואו נודה באמת – אין דבר כזה חינם. מכירים את הקלישאות "אין ארוחות חינם" או "אם זה חינם, סימן שאתם המוצר?" אז במקרים רבים מאוד נכון. יש כמה שיטות שהופכות את עניין מחיר קידום האתר לכמעט חינם.

 

  • קידום תמורת תוצאות – שירות שהלקוחות מתחילים לשלם במסגרתם רק כאשר האתר מתחיל לקבל מיקומים בעמוד הראשון בגוגל. זה עסקה שנרקמת בעיקר כאשר מדובר בלקוחות עם תקציב דל מאוד או לקוחות שנעקצו ע"י נוכלים ואיבדו אמון. לפעמים זה כולל תשלום רטרואקטיבי רק אחרי שמגיעים לעמוד הראשון. כלומר הלקוח שם את הכסף בצד ומשחרר אותו רק כשהוא רואה תוצאות. לדעתי זה סוג של עבדות מודרנית. חוסר אמון זו דרך לא בריאה להתחיל מערכת יחסים עם ספק שירות. 

 

  • ברטר –  זו שיטה ששני הצדדים צריכים לצאת ממנה נשכרים. כלומר מחליפים שירות בין המקדם לבעל העסק. חשוב מאוד לעשות זאת בהתאם לחוק עם חשבוניות. השירותים צריכים להיות שווים בערכם. מומלץ להתייעץ עם מומחה בנושא לפני שחותמים על עסקת ברטר.

 

אז מה חשוב לזכור בסופו של דבר? קידום אתרים אורגני, שנחשב לאיכותי ויעיל הוא לא בטטה בשוק. הוא לא נמכר לפי קילו ולא לפי מחיר פיקס. לכן חשוב תמיד לדרוש הצעת מחיר תפורה למידות האתר שלכם והכיס. חשוב מאוד לקבל שקיפות בעת הצעת המחיר. זה בסדר להתחיל בתקציב בינוני ולאחר מכן להגדילו. או אפילו להפך להתחיל עם תקציב גדול ולאחר מכן להקטין אותו לאחר שמגיעות תוצאות ויש פחות עבודה, אבל חשוב שזה יהיה יעיל ומשתלם. להגיע לעמוד הראשון לאחר שנה במקום חצי שנה בגלל אילוצי תקציב – זה בסדר, להגיע לעמוד הראשון לאחר 3 שנים במקום בחצי שנה –  זה בהחלט לא משתלם.

 

המאמר עזר לך, את/ה מוזמן לשתף
שיתוף ב facebook

מאמרים נוספים

Call Now Button
נגישות